گلوبال ریسرچ گزارش داد:

داستان دو انتخابات: "سوریه، اوکراین" و نگاه دوگانه غرب به دموکراسی

گلوبال ریسرچ در مقاله ای به بهانه نزدیکی انتخابات سوریه و اوکراین و حمایت غرب از انتخابات نامشروع اوکراین بار دیگر بر رفتار دوگانه غرب در قبال "دموکراسی" تاکید کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این مقاله که به قلم "اندرو کریبکو"  نوشته شده، آمده است: اوکراین و سوریه هر دو  در کمتر از دو هفته دیگر قرار است انتخاباتی برگزار کنند ، اما انتخاباتی که مشروع است ( سوریه ) از سوی غرب به عنوان تقلب نشان داده می شود ، و انتخابات واقعا تقلبی (اوکراین) به عنوان انتخاباتی مشروع قلمداد می شود. مقایسه این دو مورد پشت به پشت به شدت  موضع ریاکارانه غرب را نشان می دهد. با در نظر داشتن این که غرب از حکومت نظامی اوکراین پشتیبانی می کند و روسیه و چین (رهبران بقیه جهان) از دولت مشروع سوریه حمایت می کنند، دوگانگی در مورد شیوه و اقدام دموکراتیک حاد تر می شود است، و بدون هیچ تعجبی ، این اقتدار اخلاقی و هنجاری رو به رشد بقیه جهان را در برابرغرب نشان می دهد.

سه  مقوله اصلی  برای مقایسه وجود دارد ، و کنار هم  قرارگرفتن سناریوهای اوکراین و سوریه ، فقدان دموکراسی در اولی و تحرک و پویایی آن را دردومی (سوریه)  نشان می دهد.

این سه مقوله عبارتند از:
جمعیت: 
در اوکراین، به ندرت هر گونه تظاهراتی در حمایت از حکومت نظامیان اشغالگر وجود دارد و در تظاهرات هایی که رخ می دهد، خشونت و تقویت افراطی گری و ملی گرایی منحصر به فرد وجود دارد. مشاهده مردم گردآمده برای ابراز مخالفت با " مقامات " ، و نه در حمایت از آنها ، به ویژه در بخش شرقی کشور رایج تر است. در سوریه، وضعیت برعکس است .  راهپیمایی های صلح آمیز طرفدار دولت بیشماری در تمام کشور و خارج از کشور وجود دارد ، و حتی مردم برای حمایت از موفقیت های ضد تروریستی ارتش  تجمع می کنند. در اوکراین، سیاستمداران متوجه شده اند که عملیات " ضد تروریستی"  آنها یک فاجعه است. احساس  می کنند موجی مردمی فزاینده در برابر آنها است، شورای عالی اوکراین (Rada) به تازگی به توقف فوری سرکوب نظامی در شرق این کشور رای داد. این که آیا حکومت نظامی به دست نشانده های  خود گوش  بدهد یا نه، خود داستان دیگری است ...
وضعیت افراط گرایان ویرانگر ،در هر دو کشور نیز متفاوت است. شبه نظامیان اوکراین اوکراینیان بومی هستند که تحت تاثیر ایدئولوژی و تفکرات  نئو نازی قرار دارند ، اما در سوریه ، آنها  عمدتا تروریست های  خارجی هستند. حدود 8000 تروریست خارجی در سوریه وجود دارد ، که نسبت به سال گذشته ده برابر افزایش داشته، و تقریبا از 80 کشور مختلف هستند. کاملا واضح است که افراط گرایی در اوکراین وطنی است ، در حالی که در سوریه این افراطی گری از خارج کشور صادر می شود.

***  فرایند انتخابات
این بخش  را می توان به سه قسمت تقسیم کرد:
*** ساختار :
در اوکراین " انتخابات " تلاشی است برای مشروعیت بخشیدن به تصاحب  قدرت از طریق کودتا ، اما در سوریه،  انتخابات برای نشان دادن مخالفت مردم با کودتا است. ایالات متحده آمریکا  تاثیر هدایت کنندگی بر فعالیت های حکومت نظامی  را داشته است، اما در سوریه ، امریکا چنین نفوذی  بر دولت و یا کاندیداهای ریاست جمهوری ندارد. این امر به هر یک از این انتخابات یک ساختار کاملا متفاوتی می دهد و تناقضات ایالات متحده در این که یکی از انتخابات را مشروع و دیگری را نامشروع می نامد توضیح می دهد. انتخابات اوکراین برای تحکیم خدمت به نخبگان  تحت حمایت خارجیان است ، در حالی که  انتخابات  سوریه برای محفاظت از مقاومت موفقیت آمیز این کشور در برابر این زنجیر یاس و نومیدی است.

***  انتخاب ها:
مردم اوکراین واقعا هیچ حق انتخابی در انتخابات آینده ندارند- اساسا یک (اولیگارشی )اشراف زاده در برابر یک اشراف زاده دیگر قرار دارد. پترو پروشنکو یکی از برجسته ترین اولیگارشی ها( اشراف زادگان) کشور ، پیشتاز فعلی است،  و یولیا تیموشنکو سیاستمدار از چشم افتاده و محبوب سابق غرب ، نیزکه یک اولیگارشی است،  با فاصله ای بسیار زیاد پشت سر او قرار دارد. میخائیل دوبکین ، به نمایندگی از حزب مناطق است ، در فساد و رسوایی مانند دو نامزد دیگر دست نداشته است، اما  در شرایط کنونی غیر ممکن است  او پیروز شود. علاوه بر این، حزب کمونیست  انتخابات را تحریم کرده و و نتایج آن را به رسمیت نمی شناسد ، و اولگ  تسارف، یک نامزد ضد حکومت نظامی از شرق، نامزدی خود را پس گرفته است. از زمان کودتا، تهدید و ارعاب سیاسی رای دهندگان و نامزدها نیز در اوکراین رایج  شده است.

 اما در سوریه ، هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری الیگارشی یا عوامل نفوذ غرب  نیستند. همه نامزدها امن هستند و بر خلاف تسارف هیچ کدام از آنها از سوی گروه های مخالف  مورد حمله قرار نگرفته اند ، مهم است که توجه داشته باشید که هیچ یک از افراط گرایان برای ریاست جمهوری در سوریه حضور ندارند، زیرا دولت سوریه  مصمم  است چنین تأثیرات  ناخوشایندی را در جامعه  از بین ببرد. این در تضاد کامل با اوکراین است، که در آن  دیمیترو یاروش، رهبر افراطی (Pravy Sektor) "پروی سکتور"، در انتخابات ریاست جمهوری حاضر است . روسیه ، به اتهام  تحریک افراط گرایی و جنگیدن در کنار گروه های تروریستی بین المللی در چچن، حکم جلب او را  به اینترپل داده است. این واقعیت  که چنین فردی می تواند آرزوی رئیس جمهور اوکراین شدن را داشته باشد ( مهم نیست شانس موفقیت او چقدر ناچیز است ) ، و غرب از چنین "دموکراسی" حمایت  می کند، خود به ما می گوید که دموکراسی اکنون برای آنها چه معنایی دارد. 

****  عمل:
در عمل،  انتخابات اوکراین ، حتی قبل از اینکه شروع  بشود بی ارزش وبی اعتبار است. دلیل آن این است که  لوگانسک و دونتسک،  که در مجموع نزدیک به 6 میلیون نفر  هستند و به تازگی به استقلال خود رای داده اند،  انتخابات را تحریم خواهند کرد. اتفاقا به نظر می رسد غرب هنوز هم فکر می کند این که 6 میلیون نفر رای گیری را تحریم کنند ( و اوکراینی های بیشتری در خارج از این دو منطقه به احتمال زیاد ممکن است  انتخابات را تحریم کنند) بر مشروعیت نتایج تاثیر نمی گذارد. اما در طرف دیگر ، در سوریه، شهروندان آنقدر مشتاق به رای دادن هستند ، که حتی کسانی که در حال حاضر در خارج از کشور هستند  برای شرکت در انتخابات غوغا می کنند. برخی از کشورهای غربی بر خلاف شعارهای دموکراتیک ، اشتیاق این رای دهندگان  را سرکوب می کنند. وزارت امور خارجه سوریه به ویژه فرانسه و آلمان را متهم می کند که به سوری های ساکن آنجا  اجازه  شرکت انتخابات آینده را نمی دهند. این امر به اعتبار ادعاهای قبلی می افزاید که غرب مخالف انتخاباتی است که نمی تواند بر آن نفوذ و کنترل داشته باشد.

*** بافت  سیاسی :
بافت سیاسی در هر انتخاباتی به شدت متفاوت است. در اوکراین، تحقیقات حل نشده در مورد حملات تک تیرانداز ها در میدان استقلال ،  به آتش کشیدن اودسا، و   قتل عام ماریوپل رژیم حاکم  را کاملا بی اعتبار کرده است . در سوریه، اتهامات سابق در خصوص  قساوت حل و فصل و دولت از هر گونه همدستی مبرا شده است.  مشخص شد که حملات  شیمیایی و   قتل عام  هوله ،حملات پرچم  دروغین افراط گرایان( تروریست ها) بود، نه مقامات سوریه. حتی  ایالات متحده پس از آن که متوجه شد عمالش مجرمان واقعی  بوده اند ، کمپین ارائه اطلاعات غلط خود را کنار گذاشت .
در حال حاضر اوکراین   از نظر جغرافیایی متحد و یکپارچه نیست ،  همانطور که مناطق جنوب شرقی  لوگانسک  و دونتسک و اخیرا به استقلال خود رای داده و انتخابات را تحریم کرده اند . حاکمان کیف از پذیرش انتخاب آنها خودداری می کنند و در عین حال می خواهند نتایج انتخابات به این افراد تحمیل کنند.   همه این کارها با حمایت دولت آمریکا انجام می شود. سوریه، از سوی دیگر ، هیچ مشکل  اتحاد و یکپارچگی ارضی ندارد. تمامیت ارضی مهم است زیرا باعث می شود تا انتخابات   در کل کشور مشروعیت  داشته باشد و نشان دهنده  حضورهمه در آن است. سوریه این مورد را دارد، اوکراین ندارد.

*** سنجش افکار :
هر دو کشور  مورد مطالعاتی از تلاش  تحت حمایت غرب برای تغییر رژیم ها بدست می دهند ، این تلاش ها در اوکراین موفقیت آمیز بود و در سوریه با شکست همراه بود . هویت سوریه به عنوان  یک دولت مقاوم ،با   ضرب وشتم نظامی تحت رهبری غرب و کشورهای حوزه خلیج فارس در داخل کشور تقویت شده است، اما آن توانست از طریق هویت خود به عنوان تنها دولت همیشه مقاوم در منطقه شیطان ها و اهریمنان را با موفقییت دفع کند..  اما در سوی دیگر  اوکراین، از زمان استقلال خود ، چنین هویت وحدت بخش مستحکمی نداشته است ( هویت مقاوم سوریه در نتیجه جنگ با اسرائیل شتاب گرفته بود ) ، و این امر منجر به سقوط کشور و تجزیه ( دائمی) داخلی شده است . سوریه نمونه محکمی از این نکته است که چرا مقاومت بیهوده نیست و چگونه درک قوی از هدف می تواند یک جامعه را در بحبوحه تلاش های وابسته به خارج برای تکه تکه کردن کشور، باهم و کنار هم نگه دارد .
 با دانستن تمام این مسائل، مهمتر ازهمه این است که  انتخابات اقتدار اخلاقی و هنجاری بقیه جهان را بر غرب نشان می دهد. غرب با حمایت از انتخابات نمایشی حکومت نظامی اوکراین و رد دموکراسی واقعی سوریه ، شعارهای دموکراتیک خود را نابود کرده است. غرب نتایج " انتخابات "  اوکراین را به رسمیت خواهد شناخت اما نتایج انتخابات  سوریه را نه،  و بقیه جهان ، به رهبری روسیه و چین ، به حق  پیشتاز حمایت دیپلماتیک از انتخابات سوریه خواهد بود در حالی که  انتخابات اوکراین را رد خواهد کرد . این هماهنگی در سیاست های روسیه و چین ، در راستای آنچه اخیرا توسط روسای جمهور دو کشور توافق شده ، مؤید مقاومت در برابر " نظم نوین جهانی " تک قطبی غرب است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار