گزارش خبرگزاری فرانسه از نامزد‌های انتخاباتی اوکراین

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت18 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه اوکراین با یکدیگر به رقابت می پردازند ، انتخاباتی که از زمان استقلال اوکراین مهمترین انتخابات این کشور محسوب می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کیف درباره انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نوشت:18 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه اوکراین با یکدیگر به رقابت می پردازند ، انتخاباتی که از زمان استقلال اوکراین مهمترین انتخابات این کشور محسوب می شود.

در ذیل به بررسی نامزدها مهم در این رقابت انتخاباتی می پردازیم ، رقابتی که انتظار می رود پترو پروشنکو - که از برقراری روابط نزدیک تر با غرب حمایت می کند - پیروز آن باشد.

** پترو پروشنکو**

"پروشنکو یک" میلیاردر است که به " سلطان شکلات " معروف است. او در نظرسنجی ها حمایت 45 درصد از مردم اوکراین را کسب کرده است. او در پی فروپاشی شوروی سابق به یک ثروتمند تبدیل شد و بر اساس گزارش مجله فوربس، در حال حاضر ارزش دارایی ها او یک میلیارد و 300 میلیون دلار تخمین زده می شود. دارایی های او شامل یک شبکه تلویزیونی ، یک کارخانه کشتی سازی و یک کارخانه تولید اتوبوس می شود.

پروشنکو 48 ساله پیشتر چندین سمت در کابینه اوکراین داشته است ، که نخستین آن در زمان ریاست جمهوری "ویکتور یانوکوویچ" حامی کرملین بوده است. او زمانی به محبوبیت دست یافت که به تظاهران خیابانی در کیف در حمایت از پیوستن به اتحادیه اروپا پیوست، تظاهراتی که در نهایت به برکناری یانوکوویچ از قدرت منجر شد.

او وعده داده است به منظور یافتن راه  حلی صلح آمیز برای بحرانی که کشورش را تهدید می کند، تلاش کند و روابط اوکراین را با روسیه از نو بسازد.

** یولیا تیموشنکو**

"یولیا تیموشنکو "نخست وزیر سابق اوکراین قهرمان انقلاب نارنجی در سال 2004 در اوکراین بود که از سوی رقیبش یانوکوویچ به اتهام سوء استفاده از قدرت بر سر قرارداد گازی با روسیه زندانی شد.

او که به " بانوی آهنین " مشهور است بانفوذترین زن سیاست مداری محسوب می شود که در پی فروپاشی شوروی سابق ظهور کرد . تیموشنکوی 53 ساله از نظر هوادارانش در دفاع از حق حاکمیت اوکراین یک مدافع ثابت قدم محسوب می شود.

دشمنان تیموشنکو می گویند او یک فرصت طلب است که در دهه 1990 - دهه ای که مملو از فساد بود - به یک ثروتمند تبدیل شد . پس از آن که یانوکوویچ در ماه فوریه مجبور به کناره گیری از قدرت شد ، تیموشنکو از زندان آزاد شد اما نتوانست در نظرسنجی ها حمایت بیش از هفت و نیم درصد شهروندان اوکراینی را به دست آورد.


** آناتولی گریتسنکو**

"گریتسنکو "- وزیر دفاع سابق اوکراین و از حامیان اصلی پیوستن اوکراین به ناتو - پوتین را به تلاش برای آغاز " جنگ جهانی سوم " متهم کرده است و در پی دست زدن به قداماتی برای مقابله با تهاجم  روسیه است. او در سن 56 سالگی در میان آنهایی که برای اعتراض به یانوکوویچ به میدان استقلال کیف ریختند ، حامیانی به دست آورد اما در نظرسنجی ها تنها حدود هفت درصد اراء‌ را از آن خود کرده است.


** سرگئی تیگیپکو **

تیگیپکو 54 ساله که یک میلیاردر و بانکدار سابق است تنها نامزد حامی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین محسوب می شود.

او در سال 2004 نیز در اردوی انتخاباتی یانوکوویچ حاضر بود که با ظهور انقلاب نارنجی به پایان رسید. در پی آن انتخابات ، او از یانوکوویچ فاصله گرفت و در سال 2010 به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. 

رئیس سابق بانک مرکزی اوکراین درتلاش برای بازسازی روابط اقتصادی اوکراین با روسیه است ، کشوری که گاز آن برای اوکراین حیاتی است. او در نظر سنجی ها پنج و چهار دهم درصد آراء‌را از آن خود کرد.

** میخایلو دوبکین **

شهردار شهر خارکوف - پایتخت اوکراین در زمان شوروی سابق - از سرکوب تظاهرکنندگان حامی پیوستن به اتحادیه اروپا در کیف حمایت کرد و آنها را " هیولا " و " دلقک " توصیف کرد. این تاجر 44 ساله در کیف حامیانی ندارد . او در نظرسنجی ها دو و شش دهم دصد آراء را به دست آورد.

** اوله تیانیبوک **

رهبر حزب ملی گرای اسووبودا - آزادی - از رهبران اصلی تظاهرکنندگان در کیف بوده است. این جراح 45 ساله اهل شهر لاویو در غرب اوکراین به سبب اظهارات نژادپرستانه خود معروف است. تلاش های حزبش برای حفاظت از جنبش اعتراضات سبب شد چندین تن از اعضای آن به دولت موقت اوکراین بپیودند.


**دمیترو یاروش **

رهبر حزب پراوی سکتو - حزب راست - به شدت با روسیه مخالف است اما زمان لازم برای حمایت از غرب در کشورش نداشته است. پراوی سکتور به عنوان گروهی شبه نظامی نقشی مهم در اعراضات ضد یانوکوویچ ایفا کرد  و اغلب در مقابل نیروهای دولتی به خشونت متوسل شد و در مناطق حامی روسیه به " نئو نازی " مشهور است.

یاروش 42 ساله  از سوی دولت روسیه به اتهام  تحریک اقدامات تروریستی - در پی درخواست اینترنتی از رهبر چریک های چچن مرتبط با القاعده برای حمایت از اوکراین - تحت تعقیب قرار دارد.

این در حالی است که بیش از 36 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین هستند، انتخاباتی که غرب امیدوار است بتواند به حل و فصل بحرانی در این کشور کمک کند که اوکراین را تا پرتگاه سقوط پیش برده است.

از زمان استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 این ششمین و تعیین کننده ترین انتخابات در اوکراین محسوب می شود.

مقامات جدید اوکراین که در پی برکناری ویکتور یانوکوویچ رئس جمهور مورد حمایت روسیه به قدرت رسیدند در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند.

یانوکوویچ در ماه فوریه و پس از ماهها تظاهرات خونین علیه حکومتش و به نفع داشتن روابطی نزدیک تر با اتحادیه اروپا به روسیه گریخت.

اسامی 21 نامزد در برگه های اولیه رأی گیری ثبت شده است اما از آن زمان تاکنون 3 نفر از حضور در انتخابات انصراف داده اند.

نامزدی که از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است پترو پروشنکو نام دارد که در نظرسنجی ها توانست حمایت بیش از 45 درصد از شهروندان اوکراینی را به دست آورد. این در حالی است که یولیا تیموشنکو توانسته است حمایت هفت و نیم درصد از اوکراینی ها را در نظرسنجی ها از آن خود کند.

دیگر نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شامل شماری از سیاست مداران از جمله حامیان روسیه هستند اما به نظر نمی رسد هیچ یک از آنها بیش از هفت درصد آراء را از آن خود کنند.

و با وجود احساسات سیاسی متفاوت که از زمان تظاهرات در کیف نمود پیدا کرده است چهره جدیدی در میان نامزدهای مهم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین به چشم نمی خورد.

اگر هیچ نامزدی نتواند بیش از 50 درصد آراء را کسب کند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز 15 ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

شماری از 36 میلیونی که واجد شرایط در انتخابا هستند شامل رأی دهندگان در شرق - که تحت کنترل حامیان روسیه قرار دارد -  و منطقه کریمه هستند که در ماه مارس روسیه آن را به خود الحاق کرد.

تقریبا 33 هزار و 600 مرکز اخذ رأی در سراسر اوکراین آماده برگزاری انتخابات هستند اما مقامات انتخاباتی اوکراین هشدار داده اند مراکز موجود در شهرهای دونتسک و لوگانسک - که در پی برگزاری همه پرسی 11 ماه مه خود را جمهوری های خودمختار اعلام کرده اند - با مشکلاتی مواجه هستند.

مقامات اوکراینی همچنین مراکزی را در جنوب این کشور برای رأی دادن مردم در کریمه اختصاص داده اند اما هنوز مشخص نیست آیا مردم این شبه جزیره می توانند از آنچه که روسیه در حال حاضر آن را قلمرو خود می داند ، عبور کنند یا نه.

سازمان امنیت و همکاری اروپا  حدود هزار ناظر را به منظور نظارت بر روند برگزاری انتخابات دراوکراین اختصاص داده است.

در انتخابات قبلی در اوکراین در سال 2010،  یانوکوویچ در دور دوم تیموشنکو را شکست داد. تیموشنکو بعدها به سبب سوء ‌استفاده از قدرت زندانی شد.

مراکز اخذ رأی در اوکراین در ساعت پنج صبح به وقت گرینویچ باز خواهند شد و تا ساعت 17 به وقت گرینویچ به کار خود ادامه خواهند داد.

سه نهاد مستقل پس از پایان رأی گیری وظیفه شمارش آراء  را بر عهده دارند و انتظار می رود از ساعت 21 به وقت گرینویچ نتایج به تدریج اعلام شود.

یکی از وظایف رئیس جمهور جدید اوکراین - که برای یک دوره پنج ساله انتخاب خواهد شد -  تعیین تاریخ برگزاری انتخابات برای 450 کرسی پارلمان است.

رأی دهندگان علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری ، شهرداران جدید در چندین شهر از جمله کیف را انتخاب خواهند کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار