مشهورترین خوراکی‌های نفاخ در دنیا

برخی از خوراکی‌های مشهور در دنیا وجود دارند که با وجود مفید بودن برای بدن به شدت نفاخ هستند و افراد باید در خوردن آنها دقت نمایند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در یک تحقیق دانشگاهی توسط پروفسور پیتر گیبسون از دانشگاه موناش در همکاری با بیمارستان آلفرد در شهر ملبورن استرالیا دانشمندان به این نتیجه دست یافته‌اند که گلوتن به تنهایی باعث ایجاد نفخ در افراد نمی‌شود اما در عوض خوراکی‌هایی مانند انواع میوه‌ها، حبوبات و شیرین‌کننده‌ها بسیار نفاخ هستند.

گفتنی است، براساس این تحقیقات FODMAPها که به طیف وسیعی از کربوهیدراتهای دارای زنجیره‌ تشکیل کوتاه گفته‌ می‌شوند در اکثر خوراکی‌ها مانند شیر، سیب، گلابی، ماکارونی، عدس و لوبیا وجود دارند و باعث ایجاد نفخ در افراد می شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، علت نفاخ بودن این مواد کند بودن مراحل جذب و تخمیر آنها در روده توسط باکتری‌های روده است که این سبب تولید گاز در روده و بروز علائم نفخ در افراد می‌شود.

گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم و جو و چاودار وجود دارد و سبب بروز علائمی مانند نفخ، تهوع، درد معده و خستگی مزمن در افراد می‌شود.

پزشکان به افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند توصیه می‌کنند تحت نظارت پزشک از میوه‌ها و سایر سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود استفاد نمایند تا دچار تشدید علائم نفخ و دل درد نشوند.


انتهای پیام/
برچسب ها: گلوتن ، نفخ ، کربوهیدرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار