شین هوا:

توافق هسته‌ای ایران همچنان دور از دسترس است

به گزارش خبرگزاری شین هوا، عراقچی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد ایران روز یکشنبه اعلام کرد اگر ایران و قدرتهای جهانی قبل از 20 ژوئیه به توافقی در مورد یک قرارداد هسته ای جامع دست پیدا نکنند این امر کار را "مشکل تر" خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، عراقچی اعلام کرد: گرچه مذاکرات می تواند برای شش ماه دیگر ادامه یابد اما من بر این اعتقاد هستم که هر چقدر مذاکرات طولانی تر شود این امر به نفع آنهایی خواهد بود که مخالف توافق (موقت) ژنو هستند.

این توافقنامه موقت 20 ژوئیه تمام می شود.

عراقچی گفت نیروهای خارجی که مخالف توافق ژنو هستند تلاش می کنند تا در منطقه تنش ایجاد کنند و نمی خواهند شاهد یک توافقنامه نهایی در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک - انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه ، امریکا و آلمان - باشند.

این مقام ایرانی اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر اینکه مذاکرات اخیر با قدرتهای جهانی شکست خورده یا به بن بست رسیده است را رد کرد. او گفت : گرچه ما پیشرفت ملموسی نداشتیم اما این امری طبیعی است و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی که معاون وزیر خارجه ایران است اظهار داشت : ما در مسیر مذاکرات تلاش می کنیم تا برنامه هسته ای صلح آمیز ایران از جمله غنی سازی اورانیوم را تثبیت کنیم و بهانه ها برای اعمال فشار بیشتر را حذف نمائیم.

او افزود در مقابل آنچه ما قبول خواهیم کرد انجام دهیم مقداری اقدامات اعتمادساز و پاسخ به پاره ای ابهامات برای تضمین این نکته است که برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی ندارد.

عراقچی گفت : اگر ما برنامه هسته ای صلح آمیز خود از جمله فعالیت های غنی سازی اورانیوم را دنبال کنیم و تحریمها علیه ما برداشته شود این یک پیروزی برای ماست. او افزود :ثابت کردن این نکته که هیچ برنامه تسلیحاتی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد هم یک پیروزی برای آنهاست(ابرقدرتها).

شین‌هوا افزود: چهارمین دور مذاکرات هسته ای ایران 16 ماه مه بدون هیچ توافقی در وین پایان یافت و اختلافات در مورد مسائلی چون قابلیت ساخت سوخت هسته‌ای توسط ایران، شفافیت در برنامه های هسته ای و برنامه موشکهای بالستیک به قوت خود باقی ماند.

ایران تاکید می کند که بر اساس پیمان منع تکثیر و تولید سلاحهای هسته ای (ان پی تی) حق داشتن برنامه های هسته ای صلح آمیز را دارد و فعالیت های هسته ای اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است. 

گفتنی است، دور بعدی مذاکرات در فاصله روزهای 16 تا 20 ژوئن انجام خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار