درمان زخم با هیدروژل‌های نانو سلولزی

محققان نروژی با استفاده از نانوسلولز‌های عامل‌دار، ژلی برای بهبود زخم تولید کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان نروژی با استفاده از نانوسلولز‌های عامل‌دار، ژلی برای بهبود زخم تولید کردند، این ژل که به تغییرات pH محیط پاسخ می‌دهد، کاربردهای متعددی دارد. 

 این ماده به دلیل خواص ساختاری منحصربه فردی که دارد در حوزه‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این ماده که در دیوارهٔ سلولی گیاهان یافت می‌شود، می‌تواند ساختار سلول را حفظ کرده و نقش اسکلت را برای آن ایفا می‌کند. سلولز را می‌توان به ابعاد کوچک‌تری تبدیل کرد. اگر این ماده تا مقیاس نانومتری کوچک شود، نانوسلولزی ایجاد می‌شود که دارای کاربردهای متعددی در پزشکی، الکترونیک، فیلتراسیون و چاپ است. 
 
این گروه تحقیقاتی از مؤسسه تحقیقات الیاف و کاغذ در نروژ نشان دادند که می‌توان با استفاده از یک فرآیند آماده‌سازی اولیه نانوالیاف حاوی گروه‌های کربوکسیل وآلدهید ایجاد کرد. 
 
این گروه با استفاده از این روش موفق به ساخت هیدروژلی شدند که در مقابل pH محیط عکس العمل نشان می‌دهد. این ژل نانوسلولزی در محیط‌های خنثی و قلیایی دارای درجهٔ تورم بالاتری نسبت به محیط‌های اسیدی است. 
 
گری‌ چینگا کاراسکو از محققان این پروژه می‌گوید: هدف این تحقیق آن است که بتوان از چوب، ترکیبات نانوسلولزی با شیمی سطح قابل کنترل ایجاد کرد. با این کار ماده‌ای تولید می‌شود که قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف را دارد. 
 
گری‌ چینگا کاراسکو مدیر پروژه‌ای با نام درمان زخم با نانو است، محققان در این پروژه قصد دارند تا از ساختارهای سلولزی برای تولید ترکیبات بهبود دهندهٔ زخم استفاده کنند. 
 
این گروه تحقیقاتی در این پژوهش دو فاز مختلف را پیش گرفتند و در فاز اول به دنبال ساخت نانوسلولز بودند و در فاز دوم روی کاربردهای نانوسلولز‌ها کار می‌کنند. 
 
محققان این پروژه روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانوسلولز‌ها را به سادگی عامل‌دار کرد. در قدم بعد برهم‌کنش میان نانوسلولز با باکتری‌های روی زخم را مورد بررسی قرار دادند. و در ‌‌نهایت ژلی مبتنی بر نانوسلولز برای التیام زخم‌ها تولید کردند.


انتهای پیام/
برچسب ها: فناوری ، نانو ، زخم ، سلولز ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار