میکاییل دیانی خطاب به علی جنتی:

معضلات فرهنگی امروز ثمرات دولت‌های سازندگی و اصلاحات است

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به علی جنتی گفت: کیست که نداند بسیاری از معضلات فرهنگی که امروز مطالبه‌گرش شده‌اید؛ ثمرات الگو قرار دادن نوکیسه‌گان در دولت سازندگی و تساهل و تسامح با بی بند وبار‌ها در دولت اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرمقاله روزنامه ایران با عنوان "ماهم نگران و دلواپسیم"، نسبت به مواضع منتقدان دولت اعتراض کرد و از نگرانی‌های خود در عرصه فرهنگ گفت.
 
"میکاییل دیانی" دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به "علی جنتی" نکاتی را در مورد مواضع سرمقاله روزنامه دولتی ایران بیان کرده است.
 
متن نامه به شرح ذیل است:
 
خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
با سلام
 
چند ماهی است که دولت محترم تدبیر و امید روی کار آمده است و از همان روزهای آغازین نظرات شاذ دولتمردان آن در حوزه فرهنگی نگرانی‌های بزرگان نظام را در پی داشت؛ نگرانی‌هایی که در میان عامه جامعه نیز تسری پیدا کرده بود. نگرانی‌هایی که از زبان رهبر انقلاب نیز به گوش خبرگان ملت و عموم امت رسید. آنجایی که فرمودند:« بنده هم نگرانم. مسئله‌ فرهنگ، مسئله‌ مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه‌ فرهنگ؛ بحمدالله جوان‌های مؤمنِ خوبی داریم در عرصه‌ فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند؛ حالا بعضی جوانند، بعضی دوره‌ جوانی را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگی کم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ فرهنگ‌[باید توجه کنیم‌]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد.» و شاهد بودیم که پس از آن وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نامه تشریفاتی مراتب دریافت پیام رهبری را اعلام داشتند؛ اما آنچه حاصل نشد؛ تحقق منویات ایشان در حوزه عمل بود.
 
روز گذشته جناب آقای علی جنتی مطلبی را در پایگاه خبری و اطلاع رسانی دولت منتشر کردند که ادبیات آن سرشار از عصبیت بود اگرچه دعوت به همدلی در حوزه فرهنگی داشت.
 
این نامه که نقاط قابل تأملی را به همراه داشت بنده را بر آن داشت تا نکاتی چند را از موضع جریان دانشجویی که چشم بینا و موذن جامعه است؛ بیان کنم تا مبادا مسئولین فرهنگی در خواب غفلت بمانند و نمازشان قضا شود.
 
جناب آقای علی جنتی اول نکته ای که باید بدان اشراف داشته باشید آن است که شما امروز مسئولید و در مقام پاسخگو، پس نباید با مواضعی حق به جانب در کسوت مطالبه گری بنشینید، و «اگر بنای طلب کاری باشد، من طلبکارم». امروز شما بایستی پاسخگوی دلنگرانی های رهبر انقلاب، خبرگان ملت، جریان دانشجویی و طلاب حوزه علمیه باشید نه آنکه با لفظی تمسخر آمیز بگویید «کنون که کاروان جماعت‌های نگران و دلواپس به راه افتاده است من نیز لازم دیدم به این کاروان بپیوندم» حال آنکه ایشان خود بهتر از هر کسی می داند که این نگرانی نه از جانب افراد معارض، مغرض و یا معاند نظام بلکه اول بار از جانب خبرگان ملت و رهبر عظیم الشان انقلاب مطرح شد.
 
جناب آقای وزیر اشاره کردند نگرانند که «برخی از رسانه‌ها و مطبوعات و پایگاه‌های خبری که احیاناً از بودجه عمومی کشور نیز استفاده می‌کنند و خود را وابسته به نهادهای ارزشی می‌دانند با دست زدن به جعل، تحریف و گزینش اخبار و گزارش‌ها اذهان عمومی را نسبت به روند فعالیت‌های فرهنگی در کشور دچار تشویش کرده‌اند..» آیا جناب وزیر بر این اصل اعتقاد ندارند که «دانستن حق مردم است» پس چرا از رسانه هایی که در حال شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم هستند گله مندند؟ آیا وظیفه رسانه ها و مطبوعات جز روشنگری افکار عمومی است؟ آیا رسانه ها به واسطه در قدرت قرار گرفتن شما بایستی از مسئولیت اجتماعی خود دست بکشند و چشم بر روی خطا ها ببندند؟ جای تعجب دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد که از سویی داعیه جریان آزاد اطلاعات و ایجاد چند صدایی را دارند؛ و از سویی مخالف شفاف سازی افکار عمومی هستند! «تهمت به جعل و تحریف و گزینش اخبار توسط رسانه ها» آیا خارج مدار اخلاق گرایی مورد تاکید وزیر محترم نیست؟
 
آقای وزیر ابراز نگرانی کرده اند که « برخی از بزرگان و اهل نظر بدون تحقیق و بررسی در مورد اخبار و گزارش‌هایی که توسط برخی از جریانات سیاسی به منظور بیرون راندن رقبای خود از صحنه ساخته و پرداخته می‌شود آن را مورد پذیرش قرار داده و براساس آن قضاوت می‌کنند.» حال بایستی سوال کرد که آقای جنتی که چنین مطالبی را می نگارند چگونه به خود اجازه دادند در یک نطق صریح حکم بر برخورد قضایی با عوامل سازنده یک مستند را بدهند در حالی که خود چند لحظه بعد از اعلام حکم می گویند؛ اصلا آن مستند را ندیده اند؟!
 
«ما نگران سقوط اخلاقی جامعه بویژه از سوی کسانی هستیم که بیش از دیگران باید پاسدار ارزش‌های اخلاقی و اسلامی باشند. ما نگران هتک حرمت و کرامت انسان‌هایی هستیم که دل در گرو اسلام و نظام جمهوری اسلامی دارند و شخصیت آنان بطور مداوم مورد هجوم قرار می‌گیرد و سرمایه‌های اجتماعی کشور به حراج گذاشته می‌شود.» جناب آقای جنتی؛ ای کاش اندکی از این نگرانی ها را آن زمان که در یک روزنامه مطلبی در توهین به ولایت و امامت زده شد؛ می داشتید و در مقابل توقیف آن ابراز تاسف نمی کردید!
 
جناب آقای جنتی! کیست که نداند بسیاری از معضلات فرهنگی که امروز نگران آنید و مطالبه گرش شده اید؛ ثمرات جایگزین کردن فرهنگ اشرافیت بجای فرهنگ انقلابی؛ الگو قرار دادن نوکیسه گان در دولت سازندگی و تساهل و تسامح با بی بند وباری ها در دولت اصلاحات است؟ دولتهایی که شما مدح شان می کنید و نگران توهین به سران آنان هستید!
 
خوب است که نگران «وضعیت حجاب و عفاف در جامعه» باشیم که باید باشیم اما برای بهبود آن نباید بر تکخوانی زنان مهر تایید بزنیم و با قبح شکنی خود راه را برای از بین بردن عفت عمومی باز کنیم. نگرانی برای حجاب و عفاف با زبان درست نمی شود؛ باید جلو توزیع محصولات فرهنگی نامناسب را گرفت؛ باید از معرفی کردن الگوهای فرهنگی نامناسب در فیلم های سینمایی جلوگیری کرد؛ باید از توزیع پوشاک نامناسب جلوگیری کرد؛ باید به تولید کننده پوشاک ایرانی اسلامی کمک کرد؛ باید پوشاک مناسب فرهنگی ملی و دینی مان را تبلیغ کرد.
 
باید برای شادی مردم برنامه داشت، اما نباید به گونه ای سخن راند که دستگیری چند جوان فاسد که در خیابانهای تهران و نه لس آنجلس به اشاعه فحشا و ترویج منکر پرداخته اند، دست آویزی برای شبکه های ضد انقلاب برای به چالش کشیدن نظام اسلامی شود. همنوایی روزنامه های زنجیره ای اصلاحات و بعضا حامی دولت با شبکه های ضد انقلاب در این مورد جای بسی افسوس دارد.
 
جناب آقای جنتی نگران «هزاران میلیارد تومان اموال غارت شده ملت هستند که امثال مه‌آفرید امیرخسروی و بابک زنجانی‌ها با استفاده از عناصر فاسد در سیستم اداری و بانکی کشور به یغما برده‌اند»؛ حال سوال اینجاست که امیر خسروی‏ها و زنجانی‏ها را چه کسانی پرورش دادند؟ جز نگاه تکنوکرات گونه سران کارگزاران بودند که با رانت ها و ویژه خواری های خود برای آقازاده ها و نوکیسه ها و امثالهم فرصت سوء استفاده از اموال بیت المال را فراهم کردند؟ جناب آقای جنتی هنوز پرونده کرسنت که ثمره همین تفکر است باز مانده و امروز شاهد همین دست رانت ها با ارقام نجومی چند هزار میلیاردی در وزارت صنعت و معدن دولت یازدهم هستیم که مجلس محترم مسببان آن را تحت پیگرد قضایی می داند. حال باید پرسید که ما باید از دست شما نگران باشیم یا شما از دست زنجانی ها؟!
 
آقای جنتی دغدغه های تان محترم اما آن روز باید نگران «تلاش دشمن برای مسخ هویت فرهنگی ملی و اسلامی خود و ترویج الگوهای غربی»، باشید که فرهنگ اشرافی گری بر جامعه حکمفرما باشد و محل برگزاری جشن ائمه بشود؛ کاخ ها!
 
اگر سری به آمار علل و دلایل طلاق و فروپاشی نهاد خانواده در سال گذشته بزنید متوجه خواهید شد که آن روزی باید نگران باشید که با دست خود راه را برای دسترسی به ابزار تهاجم غربی باز کنیم! آن روزی نگران می شویم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کند که فیسبوک را رفع فیلتر کند. این رخنه‌های فرهنگی است که وزیر محترم با انگشتان خود ایجاد می کند.
 
جناب آقای جنتی؛ امیدوارم از زبان انقلابی من که از هم آمیختگی جوان بودن؛ دانشجو بودن و عضویت در انجمن اسلامی است نرنجیده باشید و بنده را نیز در ردیف تخریب کنندگان سازمان یافته دولت به شمار نیاورید؛ آنچه بر قلم رانده ام درد های مشترک یک ملت انقلاب کرده است که می خواهد بر مبارزه خود ادامه دهد و نمی تواند ببیند که هویت دینی ملی اش لکه دار می شود.
 
والسلام علی من اتبع الهدی
 
میکاییل دیانی
 
دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار