یک کارشناس مسکن پاسخ گفت:

آیا محدودیت جدید اوراق "مسکن" شیب افزایش قیمت این اوراق را ملایم می‌کند؟

تازه‌ترین تصمیم فرابورس برای کاهش سفته‌بازی در بازار اوراق مسکن محدودیت 2 ماهه در فروش اوراق خریداری شده اعلام شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پس از کاهش نرخ سود بانک‌ها و همچنین آغاز فصل خرید و فروش مسکن قیمت اوراق مشارکت افزایش چشمگیری یافت به همین دلیل مقامات بازار سرمایه سعی کردند با ایجاد محدودیت منع خرید بیش از 90 برگه تعادلی در قیمت این اوراق ایجاد کنند و از افزایش قیمت بی‌رویه این اوراق که نتیجه سفته‌بازی عده‌ای برای کسب سود است جلوگیری کنند.
 
اما بازهم در روزهای اخیر شاهد بالارفتن بی‌رویه قیمت این اوراق و افزایش بیش از 10 درصدی قیمت اوراق مسکن که باعث ایجاد انحراف اهداف تأمین مالی تسهیلات مسکن شد بودیم در نتیجه فعالان این عرصه فروش این اوراق را تا 2 ماه پس از خرید ممنوع اعلام کردند و این دومین اقدام پس از محدودیت خرید 90 برگه‌ای این اوراق در بازار فرابورس است.
 
در همین خصوص همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: این اوراق در فرابورس و قبلاًً هم در بنگاه‌های مسکن با مشکلات و مسائلی مواجه بود و عده‌ای بودند که برای کسب سود خرید و فروش می‌کردند و تقاضای واقعی نداشتند. همچنین در چند وقت اخیر بازار سهام هم عملکرد ضعیفی داشته است به همین دلیل در چند وقت اخیر بازار سهام هم عملکرد ضعیفی داشته است به همین دلیل اکثر معامله‌گرهایی که به دنبال سود کوتاه مدت بودند به سمت این اوراق آمدند در نتیجه این عوامل باعث شد قیمت این اوراق از حالت عادی خارج شود و افرادی که متقاضی واقعی خرید مسکن بودند نتوانند به این اوراق دست پیدا کنند.
 
دارابی در خصوص اینکه آیا این محدودیت تأثیرگذار است یا خیر؟ گفت: کسانی که سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشند می‌توانند به عنوان جایزه این اوراق را دریافت کنند و این باعث شد عرضه این اوراق زیاد شود و امروز محدودیت جدیدی بگذارند و خریداران نمی‌توانند تا 2 ماه اوراق خود را بفروشند.
 
وی تصریح کرد: انتظار این است این اوراق در اختیار بخش واقعی اقتصاد قرار بگیرد اما در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد که فصل اوج خرید و فروش مسکن است تقاضا برای اوراق بیش از ماه‌های دیگر است.
 
این کارشناس بورس و اوراق بهادار گفت: مقداری هم باید طرف عرضه تقویت شود تا افراد تشویق شوند با سپرده گذاری  در بانک مسکن میزان بیشتری اوراق مسکن به بازار فرابورس تزریق کنند و امیدواریم که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که منابع بیشتری دارند در بانک مسکن سپرده گذاری کنند تا عرضه هم افزایش یابد تا در این ماه‌های اوج تقاضا قیمت‌ها غیرعادی بالا نرود.
 
دارابی افزود:امیدوار هستیم که محدودیت‌های کوتاه مدت باعث شود تا  کسانی که به دنبال سود هستند به طرف این اوراق که مورد توجه قشر ضعیف جامعه و به دنبال دریافت این اوراق هستند نیایند زیرا از نظر اخلاقی هم نوسان‌گیری در این اوراق درست نیست.
 
**ایجاد اینگونه محدودیت‌ها باعث دلسردی و عدم استقبال خریداران نمی‌شود

دارابی معتقد است اینگونه محدودیت‌ها باعث عدم استقبال خریداران نمی‌شود زیرا برای خرید خانه باید برای دریافت وام 35 میلیون تومانی از این اوراق خریداری کنند. تقاضای واقعی برای خرید این اوراق وجود دارد و کسانی که می‌خواهند وام بگیرند باید این اوراق را بخرند و اگر تمایل به سفته‌بازی و گرفتن سود از این اوراق نباشد یک تقاضای واقعی داریم که توسط افرادی که می‌خواهند منزلی تهیه کنند در بازار به وجود می‌آید پس این بازار، راه خود را ادامه خواهد داد و فقط تمایل به سفته‌بازی از این بازار با توجه به این محدودیت‌ها خارج می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار