فرش قرمزی به سالن سینما برای برخی از آثار هیچگاه پهن نخواهد شد

آثار بسیاری پس از ساخت و حتی نمایش در جشنواره فیلم فجر به دلایل مختلفی همچون کمبود سالن یا نگرفتن مجوز هیچگاه رنگ پرده را به خود نمی بینند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ کسی نیست که نداند که سینما ما با حضور و استقبال مخاطب زنده است و اگر مخاطب به تماشای فیلم‌های درحال اکران نرود بی‌شک حیات سینما به خطر می‌افتد اینجاست که می‌گوییم سینما هنری صنعتی است که باید چرخه تولید و اکرانش ادامه داشته باشد.
 
سینما سال 93 را با رویکردی فرهنگی همانند شعار سال جدید آغاز به کار کرد.
 
می‌گویند سال نکو از بهارش پیداست بهاری که برای سینمای ایران خوش درخشید گرچه نباید این موضوع را نادیده انگاشت که انتخاب درست و هوشمندانه‌ اکران آثاری نوروزی نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده است.
 
گفتنی است؛ از چند سال گذشته که "مسعود ده‌نمکی" با سه‌گانه اخراجی‌ها ایام عید نوروز را برای سالن‌های سینمایی خوش رقم زد سینماداران و فیلمسازان را به سویی ترغیب کرد تا مخاطبان بیشتری را در ایام نوروز به سالن‌های سینمایی جذب کنند.
 
امسال نیز از این قاعده مستثنی نشد و روال سالیان گذشته را هر چه قوی‌تر پیش گرفت گرچه رقابت دو فیلم "طبقه حساس" به کارگردانی "کمال تبریزی" و بازی خیره کننده "رضا عطاران" در کنار فیلم "معراجی‌های" مسعود ده‌نمکی کمی ذهنمان را درگیر کرد که شاید یکی از این دو فیلم در چرخه اکران شکست بخورند اما "معراجی‌ها" با داشتن بیشترین تعداد سالن فیلم‌های سینمایی و "طبقه حساس" فیلمهای میلیاردی سینمای ایران را در سال جدید رقم زدند و خروشی که در سالیان گذشته کمتر دیده می‌شد و شاید یک فیلم وارد باشگاه میلیاردی‌ها می‌شد.
 
اما اکران رضایت بخش سال جدید نشان داد: که اگر فیلم خوب و در خور شان مخاطب ساخته شود با هر هزینه‌ای و با هر قیمت بلیتی مخاطب به سینما می‌آید ساخت آن توسط یک کارگردان جدید و یا یک کارگردانان سابقه دار فرقی نمی‌کند کمااین‌که این اتفاق برای فیلم "خط ویژه" به کارگردانی مصطفی کیایی نیز رخ داد و با اینکه او دومین فیلم سینمایی خود را ساخته بود اما توانست فروشی میلیاردی را برای این فیلم رقم بزند.
 
اما آیا به راستی فقط اکران آثار سینمایی ما محدود به همین چند فیلم پر سروصدای جشنواره فجر می‌شوند چه بسیار فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر سالیان گذشته ساخته شده که هنوز مجوز اکران نگرفته و به قول سازندگان آنها دیگر سوخته‌اند اما با این حجم انبوه تولید فیلم‌های سینمایی و شرایط محدود اکران برخی از آنها آیا می‌توانیم تضمین کنیم که شرایط اکران برای همه فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر محیا می‌شود و اگر شرایط فراهم شد می‌تواند اکران و فروش قابل قبول داشته باشند.
 
براین باورم که نباید به فروش چند فیلم اکتفا کنیم گرچه "کمال تبریزی" با ساخت آثار قبلی خود در زمینه طنز همچون "لیلی با من است"، "مارمولک"، "مهر مادری"، "همیشه پای یک زن در میان است" خاطره خوشی را برای مخاطب به ارمغان آورده و همانطور که سایر فیلم‌های طنز او نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شد "طبقه حساس" نیز خوش درخشید اما باید پس از به پایان رسیدن چرخه اکران این آثار به فکر باقی زمان تا پایان سال بود و شورای صنفی نمایش نیز به گونه‌آی چیدمان اکران آثار را فراهم کند تا حضور پرشور مردم همچنان در سالن‌های سینمایی ادامه داشته باشد و نوعی فرهنگ سینما رفتن در میان مردم نهادینه شود.
 
بارها اسامی فیلم‌های توقیفی و اکران نشده از سوی فیلمسازان مطرح شده است که گویا هنوز تدبیری برای آنها اندیشیده نشده است.
 
باشد تا وضعیت اکران  و فروش آثار سینمای ایران بیش از پیش باشد و مسئولان فرهنگی نیز فکری به حال باقی آثار اکران نشده و بدون مجوز برای اکران باشند.
 
آثار بسیاری در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده که برخی با انتقاد و برخی با استقبال مخاطبان و منتقدین روبه‌رو شدند اما باید چینشی فراهم شود تا "آذر شهدخت، پرویز و دیگران"، "آرایش غلیظ"، "انارهای نارس"، "بیگانه"، "تمشک"، "پنجاه قدم آخر"، "برف"، "امروز"، "خانه پدری"، "چند متر مکعب عشق"، "رد کارپت"، "شهابی از جنس سوز"، "شیفتگی"،‌ "خواب زده‌ها"، "خانه پدری"، "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"، "مردن به وقت شهریور"، "همه چیز برای فروش"، "مهمان داریم"، "کلانشینفک"، "قصه‌ها"، "گنجشک اشی‌مشی" نیز اکران شوند.
 
چه کارگردانانی که طی چند سال گذشته به دلیل وضعیت آشفته ساخت آثار و لابی‌گری بر سر اکران فیلم‌ها خانه‌نشین شده‌اند و دیگر تمایلی به ساخت فیلم ندارند و چه بسیار کارگردانانی که گویا از نبود دیگران در این میان سود کرده و با رانت و لابی‌گری‌های خود توانسته‌اند در طول ساخت چند پروانه ساخت و نمایش برای آثارشان فراهم کنند.
 
آثاری که شاید نه فیلمنامه‌ای ملموس داشته و نه از بازیگران صاحبان نام بهره برده‌اند اما خالقان آثارشان توانسته است از آب گل آلود ماهی بگیرند و آنها را در هر شرایطی اکران کنند.
 
گزارش از: مهدیس مستعد/
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.