خودروی خود را قبل از تابستان بوگیری کنید

این روزها که هوا به​تدریج گرم می‌شود، سوار شدن در خودروهای عمومی ناگزیر با استشمام بوهای نامطبوعی همراه می‌شود. بوهایی که الزاما همه آن ناشی از ​ رعایت نکردن نظافت از سوی دیگر همسفران نیست. خود خودروها هم می‌توانند منبع بزرگی برای تولید بوهای نامطبوع باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هیچ کس دوست ندارد سوار خودروی کثیفی بشود و از استشمام بوهای نامربوط به خود بپیچد. قطعا خود راننده هم از نشستن پشت فرمان چنین خودرویی ابا دارد.

در این مقاله، قصد داریم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید خودروی دلبند خود را سربلند کرده و خلأ ناشی از نداشتن وسع مالی برای خرید خودروهای لوکس را با تمیز نگهداشتن و خوشبو کردن ماشین خسته خود پر کنید.

این شما و این هم دستورهای جالب جادویی پاکیزه‌سازی خودرو:

1 ـ تمیزی کلی

دیگر از این واضح‌تر نمی‌شود گفت. آشغال یعنی آلودگی و آلودگی یعنی بوی بد. هر آشغال و خرده‌ریزی که در خودرویتان جا خوش کرده را جمع کرده و از آنجا که شهروند با فرهنگی هستید، در کیسه زباله مناسب بریزید. قبل از استفاده از هر نوع شوینده، پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده روی سطح داخلی خودرو با دقت توصیه‌های نوشته شده روی آنها را بخوانید، مبادا با جنس خودروی شما ناسازگار باشد. توضیحات عموما مختصر و کوتاه است، اما اگر آخر هفته است و حوصله خواندن این اطلاعات را ندارید، توصیه می‌کنیم از اسپری‌های همه‌کاره‌ای که همه چیز را تمیز می‌کنند، استفاده کنید.

زیر صندلی‌ها را بررسی کرده و هر نوع خوراکی در معرض فساد را جمع کنید.

جیب‌های پشت صندلی را خالی کنید. اگر بچه دارید، حتما حواستان به انواع آب نبات، آدامس، غذا و حتی پوشک بچه فراموش شده باشد. دستکش توصیه می‌شود!

اگر در خودروی خود صندلی بچه دارید، محفظه‌های نگهدارنده آبمیوه و و زیر پوشش صندلی را نگاهی بیندازید. ممکن است خوراکی یا نوشیدنی به هر کدام از این قسمت‌ها نفوذ کرده باشد. صندلی را از خودرو خارج کنید تا بعد​ تمیزش کنید.

صندوق عقب یادتان نرود. بخصوص اگر عادت به حمل خریدهای خانه در صندوق عقب دارید. یک سیب کوچک خیلی زود می‌تواند به منبع تولید بوی بسیار ناخوشایندی تبدیل شود.

2 ـ سطوح داخلی را پاک کنید.

از یک دستمال تمیزکاری نرم (دستمال‌های میکروفایبر ـ معروف به جادویی! ـ موجود در بازار را توصیه می‌کنیم) برای پاک کردن تمام سطوح چوبی، شیشه‌ای و فلزی داخل خودرو استفاده کنید. اگر قصد دارید از شوینده‌ای اضافه بر آب گرم استفاده کنید، بهترین انتخاب همان شوینده‌های همه کاره خواهد بود. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان دستمال‌های میکروفایبر را با شوینده‌ها استفاده نکنید، هم عمر دستمال بشدت کاهش می‌یابد، هم زدودن کثیفی‌های ترکیب شده با شوینده از این دستمال‌ها کار بسیار سختی است.

البته اگر حوصله‌اش بود، می‌توانید سری به مغازه‌های خدمات خودرو بزنید و یک شوینده مناسب درخواست کنید. به احتمال خیلی زیاد، یکی دو نوع اسپری چینی نامرغوب و نسبتا نامرغوب! ـ که دومی بشدت گران‌تر از اولی است‌ ـ در بساطشان پیدا می‌شود.

داخل جعبه داشبورد را حتما تمیز کنید. اول هر چه درونش هست (پاکت سیگار، اسپری دئودورانت، اسپری دهان، آدامس‌موزی... و احتمالا پاستیل!) را خارج کنید و سپس بخوبی آن را بسابید.

3 ـ پیش از کشیدن جاروبرقی، کفپوش را خوب برس بکشید.

سعی کنید از همان برس‌هایی که برای شستن فرش استفاده می‌کنیم، تهیه کنید. البته نباید خیلی زبر باشد. استفاده از برس باعث می‌شود کثیفی‌ها از سطح جدا شده و برای بلعیده شدن توسط جارو برقی آماده باشند.

همیشه از آب تمیز استفاده کرده و حتما هر از گاهی تعویضش کنید. آب اضافه را با پارچه از کف جمع کرده و بیرون بچلانید تا هیچ آبی داخل خودرو نماند.

4 ـ جارو برقی بکشید.

هر کدام از کفپوش‌ها را که می‌توانید، در بیاورید. کفپوش و صندلی‌ها را جارو برقی بکشید تا خاک اضافه را بزدایید. نوک جارو برقی را تا جای ممکن به تمام مجراهای بین پشتی‌ها وارد کنید تا هر چه گرد و خاک هست، زدوده شود.

توصیه می‌کنیم اسپری ضد بوی مناسبی از فروشگاه‌های لوازم خودرو تهیه کنید. آن را روی کفپوش بپاشید، بگذارید به اندازه زمان توصیه شده بماند و بعد جارو برقی بکشید. اگر منبع بو از درون خودرو باشد، این کار تا حد زیادی از آن خواهد کاست.

صندوق عقب را هم جارو بکشید.

5 ـ بخارشویی کنید.

بعد از جارو برقی کشیدن، بد نیست با استفاده از یک دستگاه بخارشوی به جان خودرویتان بیفتید. استفاده از یک بوزدا همراه بخارشوی توصیه می‌شود.

کفپوش و روکش‌های صندلی را بسابید تا خاک حبس شده لابه‌لای منافذ آنها آزاد شود. از یک شوینده خودرو یا بوزدای آنزیمی مناسب استفاده کنید و با اسفنج این عمل را انجام دهید.

ـ مراقب باشید آب زیادی استفاده نکنید. استعمال آب زیاد ممکن است خشک شدن روکش‌ها را تا روزها به تعویق بیندازید و از طرفی، آب‌هایی که درست خشک نشو​د، بوی ناخوشایندی به جا می‌گذار​د.

ـ این فرآیند را برای لکه‌های ماندگار تکرار کنید. ممکن است همین لکه‌ها منبع بوی بد خودرو باشد. این لکه‌ها شامل گرد و خاک، غذا، نوشیدنی و حتی لکه‌های آب روی شیشه‌ها می‌شو​د.

ـ در انتها نم روکش‌ها باید چیزی در حد حوله باشد. اگر بیشتر بود، با بخارشوی آب اضافی را بگیرید تا از تعویق خشک شدن آنها جلوگیری کنید.

6 ـ پس از تمیز کردن، دنبال بوها بگردید.

در این مرحله، اگر باز هم خودرو بو می‌داد باید با تشخیص بو​ از ترفند مخصوص به آن استفاده کنید.

باکتری: ناشی از پسمانده میوه‌ها و گیاهان (مثلا بقایای چسبیده به ته کفش سرنشینان) است. ابتدا میوه یا گیاه را حذف کرده، سپس با استفاده از یک ماده ضدعفونی‌کننده محل را تمیز کنید.

دود سیگار: برای حذف این بو، دو حوله را در دو کاسه بگذارید و کاسه را با سرکه سفید پر کنید. برای خودروهای بزرگ کاسه‌های بیشتری بگذارید. یکی را دم زیرسیگاری و دیگری را روی صندلی عقب بگذارید. راه دیگر پاشیدن جوش شیرین و بوزدا روی روکش‌ها و کفپوش است. چند ساعت بگذارید بماند، بعد با جارو برقی خودرو را تمیز کنید. در محل بهتر این است که سیگار نکشید. برای سلامت خودتان هم بهتر است.

دود آتش: اگر به هر نحوی خودرویتان بوی دود ناشی از آتش گرفته بود، اول از روش سرکه استفاده کنید و در صورت مفید نبودن با متخصص مشورت کنید.

بوی کپک: دلایل منجر به آن زیاد است: رها کردن لباس خیس یا عرق کرده در خودرو، آب به جا مانده از کفش خیس، میوه خراب و... پیش از هر اقدامی منافذ خودرو را چک کنید که مبادا رطوبت به داخلش نفوذ کرده باشد. اگر مشکل از منافذ نبود، کفپوش را با کپک‌زدا اسپری و تمیز کنید.

استفراغ: این مورد را باید بسرعت تمیز کنید​ وگرنه اسید معده درون آن به بافت‌های درون خودرو چسبیده و به آنها آسیب خواهد زد.

ادرار: بچه است دیگر... سریعا با یک لکه‌بر به جانش بیفتید و سپس با یک بوزدای مناسب، بقایای آن را حذف کنید. از سابیدن بپرهیزید تا به روکش‌ها آسیبی نرسد.

شیر: این مورد هم توجه خیلی فوری می‌طلبد. برای روکش چرم، پارچه‌ای را نمدار کرده و شیر اضافه را جذب کنید و بچلانید. حتما تمام منافذ را پاک کنید. بگذارید خشک شود، سپس با پاک‌کننده‌ چرم تمیز کنید. اگر روی کفپوش ریخت، در صورت جدا شدن، در آورید و تمیز کنید. در غیر این صورت، آب تمیز روی آن ریخته و پارچه جذب کننده مثل پارچه‌های پنبه‌ای را روی محل بفشارید تا آب را جذب کند، سپس بچلانید و این کار را بارها تکرار کنید. بگذار ید خودش خشک شود. اگر از خشک‌کننده استفاده کنید، شیر به خورد کفپوش می‌رود و بوی بدی به جا می‌گذارد. بوی بد شیر از آن بوهایی است که اگر ایجاد شود فقط باید اتومبیلتان را آتش بزنید تا رفع شود. از ما گفتن بود.

7 ـ بوزدایی

پس از تمیز کردن همه خودرو، نوبت یک بوزدایی کلی است. خودرو را به محلی با تهویه مناسب (ترجیحا بیرون) ببرید و در کاپوت را باز کنید. ترمز دستی را بکشید و ماشین را روشن کنید. سیستم تهویه هوای خودرو را روشن کرده و روی بیشترین قدرت تنظیم کنید. جلوی خودرو بایستید. محفظه ورود هوا را پیدا کنید. بوزدا را آزادانه به داخل آن اسپری کنید. بعد از چند اسپری، سر را داخل خودرو کرده و بو کنید تا مطمئن شوید بوزدا در حال گردش در سیستم تهویه خودروست. در صورت لزوم اسپری را تکرار کنید. سپس بخاری را روی آخرین دمای گرما و تهویه هوا را روی گردش بگذارید. دوباره روند اسپری را تکرار کنید. روند اول قسمت‌هایی مانند تبخیرکننده، دمنده و هواکش و روند دوم بقیه جاهایی که ذره‌های بوزا جمع می‌شو​د را بوزدایی خواهند کرد.

8 ـ فیلتر هوا را عوض کنید.

اگر خودرویتان دارای فیلتر هواست، عوضش کنید. تغییر محسوسی را موجب خواهد شد.

9 ـ از متخصصان کمک بگیرید.

اگر باز هم بوی خودرو پابرجا ماند، می‌توانید به متخصصان مراجعه کرده و از آنها کمک بخواهید. توجه داشته باشید برای دریافت کمک کارآمد باید بتوانید بوی خودروی خود را به طور شفاف برای متخصص توضیح بدهید. بعضا بوزداهای مخصوصی برای بوهای خاص در بازار یافت می‌شود.

10 ـ دست پیش را بگیرید.

از این به بعد هر نوع لکه را بلافاصله تمیز کنید تا دردسرهای بعدی برایتان پیش نیاید. همچنین هر مدت یکبار (مثلا هر هفته) خودروی خود را بررسی کنید و هر گونه اضافات غذایی و غیربهداشتی دیگر را از سطح آن بزدایید.

ـ از روکش استفاده کنید. در آوردن و شستن روکش‌ها خارج از خودرو خیلی بهتر و کم‌دردسرتر از سابیدن کف خودرو در درون آن است.

ـ زیر کودک خود حوله یا ملحفه پهن کنید. بچه‌ها ذاتا به خرابکاری گرایش دارند. پس بهتر است از قبل برای ریخت و پاش آنها آماده باشید.

ـ هفته‌ای یکبار خودرو را تمیز کنید. به این ترتیب کثیفی‌ها فرصتی برای کهنه شدن ندارند و به همین خاطر، تمیز کردن آن کار راحت‌تری خواهد بود.

ـ وقتی داخل خودرو نیستید شیشه‌ها را بالا بدهید تا از ورود اشیای مزاحم و کثیفی‌ها جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار