نسبت انتخاب به قضاوت

قضاوت به معنای حکم کردن است. ما در زندگی روزمره همیشه در حال انتخابیم؛ با توجه به این موضوع مسلماً گام بعدی قضاوت کردن در مورد آن انتخاب است که باید توسط ما صورت بگیرد.

حجت الاسلام محمدرحیم لو درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با ذکر مثالی در این رابطه گفت : مادری که می خواهد ، فرزندش را به مهد کودک بفرستد باید در نهایت تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد . این تصمیم بر اساس تحقیقی است در مورد محیط و کادر آموزشی آن مکان انجام داده است.

وی تشریح کرد : قضاوت ابعاد وسیع و مختلفی دارد که وسعت آن به وسعت انتخاب ما برمی گردد ؛ هر گونه اظهار نظر در مورد افراد ، انتخاب دوست ، شغل و محیط کار  و حتی انتخاب رشته تحصیلی از این موارد هستند نیز با توجه به این که ما در طی شبانه روز با انتخابهای متعددی روبرو هستیم ، قضاوت هم بر همین اساس اهمیت و توانایی ما انواعی پیدا می کند .

این کارشناس دینی خاطر نشان کرد : همانطور که گفته شد ، ما برای هر کدام از انتخاب هایمان قضاوتی داریم ؛ این انتخاب ها گاهی آنچنان سریع هستند که از قضاوت کردن در موردشان غفلت می کنیم مانند سوار شدن در وسیله نقلیه ؛ در آن لحظه توجه نمی کنیم آیا باید سوار تاکسی بشویم یا اینکه باید منتظر آمدن اتوبوس بمانیم یا اینکه در نهایت باید پیاده مسیر را طی کنیم .

حجت الاسلام رحیم لو گفت : گاهی مسئله قضاوت آنچنان با اهمیت است که در این میان نیاز به یک انسان آگاه است تا در این زمینه به ما یاری رساند ؛ گاهی از حیطه قدرت ما خارج است و ناچار دست به دامان حکومت می شویم تا او برای ما چاره ای بی اندیشد . 

وی افزود : اما با این حال در همه آنها چند امر مشترک است ؛ انتخاب ، حکم ، شرایط و ملاکهایی که برای حکم باید رعایت شود و الا آن حکم و آن قضاوت بدون اساس و بدون هیچ قانونی انجام شده و ارزشی ندارد .

این کارشناس دینی تصریح کرد : قاضی باید شرایط قضاوت ، اصول و ضوابط آن را رعایت و از شرایط و ضوابط حکمی که اجرا می کند آگاه باشد و عدالت را در همه موارد و شرایط رعایت کند. 

حجت الاسلام محمد رحیم لو به ملاکهایی که در قضاوت باید رعایت شود اشاره کرد و با ذکر مثالی گفت : قاضی برای اینکه در مورد شخصی حکم کند باید فرد مجرم، نوع جرم و ادله ای که اثبات می کند او این جرم را مرتکب شده و میزان دخالت او و حکم آن جرم و . . . را بداند و بر اساس عدالت حکم کند .

وی افزود : ملاک و قضاوت های ما با توجه به تصمیم های مختلفی که در زندگی می گیریم متفاوت است ؛ ملاک و قضاوتی که برای ازدواج همسر آینده مان در نظر داریم مسلماً با ملاک و قضاوتی که برای انتخاب یک مهد کودک داریم متفاوت است .

 این کارشناس دینی گفت : افراد جامعه برای به دست آوردن ملاک در راستای موضوعات مختلف می توانند به اطرافیان خود مراجعه و پاسخ سؤال خود را بیابند؛ یا اینکه به پدر و مادر خود و حتی به خودشان مراجعه کنند تا به پاسخ خود دست یابند ؛ این افراد بر اساس نظر و سلیقه خود می گویند که ملاکشان ناشی از نیات مختلف و حب و بغض آنها و بر اساس علم محدودشان و احیاناً خطاهایی است که از همین علم محدود سرچشمه می گیرد و اما خداوند با علم و احاطه و رعایت همه جوانبی که بشر در زندگی لازم دارد، ضوابطی را در نظر می گیرد و به ما نیز می گوید همه آن ضوابط را در حکم خود لحاظ کنیم ؛ لذا دانستن ضوابط حکم کردن و نوع حکم و . . . برای ما لازم است ، بر همین اساس باید به دین مراجعه کنیم و در هر انتخابی ملاکهای دینی و اخلاق و ضوابط دینی را در همه شرایط و در مورد همه اشخاص و برای هر انتخابی در نظر داشته داشته و رعایت کنیم. 

وی به مثالی اشاره کرد وگفت: با توجه به نزدیکی به فصل تابستان ، میوه ای نوبرانه مانند گوجه سبز در بازار بسیاری از میوه فروشان موجود و گران قیمت هم هست . اگر کسی تصمیم بگیرد یک کیلو از آن را تهیه کند اما متوجه شود پولش اندک است؛ در نهایت یا باید از خرید بعدی اش صرف نظر کند تا بتواند یک کیلو گوجه سبز را تهیه کند یا اینکه از میوه فروش نسیه بگیرد. این، دو نظر است که آیا باید با هوای نفس و یا میل و هوس ، مخالفت و قناعت کرد یا ذلت و منت میوه فروش را به گردن گرفت؟! 

حجت الاسلام رحیم لو تصریح کرد: این انتخابی است که همه ما در هر لحظه از زندگیمان با آن مواجهیم و برای آن و شکل های گوناگون آن نمونه هایی را سراغ داریم. 

وی در پایان گفت: انتخاب و عمل ما بر اساس آن ملاکی است که پذیرفته ایم و بر اساس ارزشی است که برای خود و زندگی قائلیم و همه اینها ناشی از حکمی است که در باره خود کرده ایم و آن را پذیرفته‌ایم.

انتهای پیام/
 
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار