کارشناس اقتصادی مطرح کرد

ساماندهی نظام مالیاتی در کشور/ "عدالت مالیاتی" اجرایی شود

کارشناس اقتصادی گفت: اقشار پردرآمد بیشترین مالیات را می‌دهد و اقشار کم درآمد دارای پرداخت مالیاتی بسیار اندک و یا معاف از مالیات هستند.

محمدحسین خاتمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بحث عدالت مالیاتی و اعتماد به نظام مالیاتی باعث می‌شود یک عده بدهی مالیاتی داشته باشند و این ناشی از این است که ما رابطه‌ای نسبت به پرداخت مالیات و جبران آن را از طریق دولت نمی‌بینیم.

وی گفت: اگر دولت عواقب شدیدی برای پرداخت نکردن مالیات و تشویق‌های مناسبی برای پرداخت مالیات در نظر بگیرد این بی‌عدالتی از بین خواهد رفت. ابزارهایی که اداره مالیات برای عدم پرداخت مالیات دارد جلوگیری از خروج افراد از کشور و ضبط اموال و یا سایر اقدامات قضایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در ادامه تصریح کرد: در دولت اصناف و قشرهای خاصی هستند که باید در طول سال مالیات بر ارزش افزوده خود را به دولت بپردازند و با این کار درآمد میلیاردی عاید دولت خواهد شد که می‌تواند چندین هزار خانواده نیازمند را تحت پوشش خود قرار دهد و این عدالت صعودی به حساب می‌‌آید و حتی در عدالت افتی که در بین خود اصناف وجود دارد، اقشار پردرآمد یا از دادن مالیات سرپیچی می‌کنند و یا به دستکاری دفاتر قانونی خود می‌زنند.

وی در ادامه افزود: اگر برای پرداخت و عدم پرداخت مالیات تنبیه و تشویق خاصی در دولت تعبیه شود دیگر هیچگاه عدم پرداخت مالیات نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار