"ضياء الدين دری" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

لطفا فيلم سازان به مضامينی بپردازند كه راحت مجوز بگيرند

عضو شوراي پروانه نمايش گفت: مضامين فيلم‌ها و نوع پرداخت آن نقش بارزی در مميزی فيلم ها ايفا می‌کنند و البته اعضای شورا نيز تلاش خود را برای خودداری از هرگونه اعمال سليقه در مميزی می‌کنند.

سید ضیاء الدین دری عضو شورای پروانه نمایش در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش دولت در سانسور سینمایی و اهداف آن گفت: دولت در ارتباط با ممیزی آثار باید از منظر حقوق در قانون اساسی و در جهت مباحث مربوط به نظام به این موضوع نگاه کند.
 

وی افزود: آثاری که به وزارت ارشاد برای ارزیابی فرستاده می شود بر حسب قانون اساسی مورد ارزیابی قرار می گیرند و شورا با در نظرگرفتن این اصول و قوانین و مصالح انقلاب در مورد فیلم ها تصمیم می گیرد.

دُری در ادامه با اشاره به اینکه طی سال‏های اخیر شاهد اعمال سلقیه در حوزه سانسور نبوده‌‏ایم گفت: آنچه اتفاق افتاده در واقع استنباطی است که شورا از فیلم برداشت می کند که البته ممکن است در بیرون در مواردی با نگاهی بدبینامه مواجه شود.

وی عنوان کرد: طبیعی است که اگر درباره اثری در شورا حساسیت ایجاد شود و اکثریت اعضا نسبت به آن فیلم دچار حساسیت شوند اعضا طبق اصول و ارزشهای قانونی در قبال آن فیلم عمل خواهند کرد.

کارگردان «کلاه پهلوی» اظهار داشت: به دلیل قدمت نقش ممیزی در این حیطه کارگردان یا مولف فیلم که ایده های درون متن را پسندیده یا برای ارائه و به تصویر کشیدن مد نظر دارد به دلیل تجربیات گذشته اش در مواجهه با ممیزی دچار واهمه و تردید و در نتیجه ریزش و خودسانسوری می‌‏شود.

دُری در ادامه تصریح کرد: قصد ارائه پیام در قالب فیلم،بدون شناخت و مطالعه کارگردان اثر را دچار لکنت و خودسانسوری و در نتیجه لطمه خواهد کرد اما با شناخت خوب،مطالعه و پرداخت درست حرف کارگردان طوری زده می شود که گرفتار سانسور نشود.

عضو شورای پروانه نمایش در ادامه عنوان کرد: به فلیمسازان توصیه می‌کنم که در ساخت آثار خود به مضامینی بپردازند که از اسباب زحمت در کسب مجوز جلوگیری کند و البته این به میزان تسلط فیملساز برمی‌گردد که مضامین را خوب بشناسد و نداشتن آگاهی لازم در خصوص مضامین طبیعتا موجب ایجاد حساسیت برای اعضا خواهد شد. به این دلیل که نبود پژوهش،اطلاعات کافی و پرداخت درست کارگردان باعث می شود طرح شفاف وی در نظر شورای ممیزی خط قرمز تلقی و به دلیل مشکلات و احیانا ایجاد بحران از دادن مجوز به آن خودداری شود. البته آگاهی فیلم‏سازها به این موضوع با تجربه و گذشت زمان ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با تایید این نکته که شگردهای نمایشی فیلسمازی می تواند شیوه قابل قبولی برای کسب رضایت شورای نمایش باشد گفت: با توجه به تجربیات سالیان گذشته برگزاری شوراهای نمایش و روند سینمای ایران اگر یک یا دو نفر از اعضا احیانا نگاه سلیقه ای داشته باشد با مخالفت دیگر اعضا روبرو خواهند شد که البته این نگاه سلیقه ای هم کمتر اتفاق می‏افتد.

در شوراهای پروانه نمایش همواره افراد موجه و بادانشی بوده و هستند تصور بیرونی نباید این باشد که این افراد متوجه بحث اعمال سلیقه نیستند و بارها در جلسات این موضوع مدنظر قرار گرفته و تا جایی که ایجاب می کرده یادآوری نیز شده است.

دری افزود: تاثیرات فیلم روی اعضا و وسواس روی فیلم طبیعی است البته نوسان دارد و گاهی اوقات اعضای شورا درباره یک فیلم حساسیت ندارند و برخی درباره فیلمی حساسیت بسیار زیادی از خودنشان می دهند. این موضوع به موقعیت فیلم و اعضایی که فیلم را می بینند بستگی دارد.

وی ادامه داد: گاهی بی‌غرض‌ترین فرد ممکن است در مواجهه با یک فیلم خاص حساسیت پیدا کند اینجاست که باید به وی گفت فیلم قرار نیست عین واقعیت جامعه را به تصویر بکشد،باید دید خروجی آن چه پیامی خواهد بود.ملاک ما باید مصالح نظام و انقلاب باشد.اگر عین واقعیت بودن را ملاک قرار دهیم به نوعی از زاویه دید خودمان به موضوع نگاه کرده ایم.

این کارگردان سینمای ایران در ادامه تاکید کرد: در شورا همواره تلاش بر این بوده است که از اعمال سلیقه و نگاه شخصی پرهیز شود و شورای کنونی نیز به شکل سلیقه ای عمل نمی کند.

وی در مورد نقش دولت و وزارت ارشاد در مدیریت ممیزی گفت: طبیعی است هر دولتی در بخش فرهنگی دارای نظراتی باشد.در دولت کنونی حالت اعتدال در طرح مضامین به چشم می خورد.طبیعتا دولت از فیلمی با مضامین معتدل حمایت خواهد کرد.

کارگردان «کیف انگلیسی» در پایان افزود: بعضی افراد خود را با این نگاه دولت هماهنگ می کنند و اگر در پایان فیلمی به تعامل و پایانی معتدل برسد ممکن است حتی جایزه جشنواره فیلم فجر را هم از آن خود کند. البته نباید فیلمهای متفاوت با این نگاه با برخورد و سانسور مواجه شوند.

انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.