اصفهان/

فعالیت بیش 580 نفر از هنرمدان کاشانی در رشته های مختلف صنایع دستی

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از فعالیت بیش 580نفر از هنرمدان کاشانی در رشته های مختلف صنایع دستی خبر داد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان و بنابر اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان که به ریاست معاون استاندار و فرماندار جدید کاشان و باحضور آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان،نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و روسای ادارت کاشان برگزار شد سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ضمن گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی در سخنانی فعالیت های این اداره را تشریح نمود.

بنابر این گزارش " مهران سرمدیان" ،اظهارداشت: این هنرمندان در رشته های رودزی های سنتی،معرق چوب ،طراحی سنتی، سفال، سرامیك،گلیم بافی،منبت، خراطی، قلم زنی روی چوب و فلز،مسگری، حجاری سنتی چادرشب بافی و بافندگی سنتی مشغول به فعالیت هستند .

وی همچنین از صدور و تمدید 480 کارت شناسایی و صدور و تمدید 60 پروانه تولید برای هنرمندان صنایع دستی این شهرستان در دو سال اخیر خبر داد و افزود: هنرمندانی که کارت شناسایی برایشان صادر شده می توانند افزون بر اخذ گواهینامه مهارت مراکز فنی و حرفه ای و معرفی به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه، با در اختیار داشتن مکان مناسب، پروانه تولید کارگاهی نیز دریافت کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته بیش از 150 نفر از هنرمندان صنایع دستی از طریق کارگروه اشتغال از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شده اند که بالغ بر 7 میلیارد ریال می باشد.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی شهرستان هم اکنون در مرکز هنرهای سنتی در حال انجام می باشد که تعدادی از جوانان علاقمند در حال فراگیری آموزش بصورت رایگان می باشند.

"مهران سرمدیان" دریافت 3 نشان ملی صنایع دستی در سال گذشته را از جمله اقدامات افتخارآمیز این اداره در حوزه صنایع دستی دانست و تاکید کرد: دریافت 12 مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان در رشته های زری بافی،مخمل بافی،شعربافی،زیلو بافی،سفالگری از دیگر افتخارات این شهر بزرگ و متمدن تاریخی است.

به گفته وی: در حال حاضر مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی این اداره داراي کارگاه های مخمل ساده،مخمل نقش برجسته،زری بافی،زیلو بافی و شعربافی به روش سنتي و سفال مي باشد كه در كليه اين كارگاه ها علاوه بر توليد محصولات و آموزش هنرجويان تولیدات آن نیز در معرض دید گردشگران قرار می گیرد

سرمدیان اظهار داشت: حدود 30 کارگاه شعربافی در کاشان فعال می باشد که شامل 70 دستگاه می باشد و دو واحد اقامتی کاشان که توسط بخش خصوصی بصورت هتل سنتی راه اندازی شده اند مجهز به کارگاه بافندگی سنتی شامل مخمل بافی،شعر بافی،زیلو،سفال و قلمزنی می باشند که گردشگران محصولات ایشان را خریداری می نمایند.

" سرمدیان" در ادامه فعالیت ها و چشم انداز حوزه میراث فرهنگی را تبیین کرد و ادامه داد: بیش از 1600 اثر تاریخی تاکنون در شهرستان کاشان شناسایی کرده ایم که بالغ بر 330 اثر در فهرست میراث ملی کشور و حدود10 اثر میراث معنوی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود:بیش از 600 خانه تاریخی، 600 هکتار بافت تاریخی، آب انبار های متعدد،مساجد تاریخی مشهور همچون مسجد آقابزرگ،اماکن و بقعه های متبرکه،صنایع دستی گوناگون و متنوع و هزاران بسته فرهنگي اين شهر در تاريخ و باستان شناسي،کاشان را به مهد تمدن ایران تبديل كرده است که سه اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل :باغ موزه فین،مهارت های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال گواهی بر این مدعاست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد:"کمیته نجات بخشی و آزاد سازی ثبت جهانی محوطه باستانی سیلک"که اعضای آن را معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرده است به زودی تشکیل جلسه خواهند داد.

وی اظهار داشت: در دوماه اخیر موفق شدیم با پیگیری های مستمر بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبارات ملی اخذ کنیم که در حال جذب آن هستیم.

در پایان جلسه شورای اداری از  واحدی پور مالک خانه ای در حریم درجه دو سیلک که در نوروز امسال خمره ای متعلق به دوره اشکانیان در حیاط منزل نامبرده پیدا و بااطلاع رسانی ایشان به میراث فرهنگی امانتداری خود را ثابت کرد با اهداء لوح تقدیر فرماندار و سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از ایشان تجلیل شد. /س


 
برچسب ها: اصفهان ، روزجهانی ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
آفرین به هنرمندای دستکار وخداقوت