در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

طیبی:مهمترین هدف جهاد دانشگاهی امکان تولید علم و تجاری‌سازی است/ گورابی:ضرورت تقویت خودباوری در جوانان + فیلم و تصاویر

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی جهاد دانشگاهی الگوسازی موفق توسعه و امکان تولید علم و تجاری‌سازی آن است، گفت: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 1404 باید با سرعت اسناد بخش توسعه‌ای کشور را به ویژه در صنایع اشتغالزا تدوین کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ راه‌های تقویت روحیه "ما می‌توانیم" در ادامه حرکت پرشتاب علمی کشور شب گذشته 19 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمیدرضا طیبی" رئیس جهاد دانشگاهی و "حمید گورابی" رئیس پژوهشکده رویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حمیدرضا طیبی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علم و فناوری دارای چه نقشی است، گفت: هدف جهاد دانشگاهی الگوسازی در تولید علم، حرکت در مرز علم و فناوری، تبدیل فناوری به محصول و خدمات و ارائه آن به جامعه است و اینکه بتوانیم علم را به ثروت در کشور تبدیل کنیم.  
 
وی با اشاره به اهداف جهاد دانشگاهی گفت: برای رسیدن به این اهداف باید به خودباوری برسیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه علم و فناوری می‌تواند مبنای ایجاد اقتصاد دانش بنیان باشد، ادامه داد: جهاد دانشگاهی بحث توسعه علم و فناوری و ایجاد فعالیت‌های فرهنگی را به عنوان زیرساخت اساسی کشور در دستور کار خود دارد.
 
طیبی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدام به برنامه‌ریزی‌های خوبی برای توسعه علم و فناوری کشور داشتیم، گفت: باید بتوانیم براساس فرمایشات مقام معظم رهبری نیازهای کشور را به درستی شناسایی کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مدیریت جهادی چگونه محقق می‌شود، افزود: تعریف مدیریت جهادی ایجاد حرکت درست و قرارگرفتن در مسیر صراط مستقیم است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به تلاش‌ها و کوشش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته ادامه داد: ابتدا باید به خداوند توکل کرد و سپس اقدام به برنامه‌‌ریزی‌های درست برای رسیدن به اهدافمان کنیم.
 
طیبی با بیان اینکه با حداقل امکانات باید کارهای بزرگ و خروجی‌های بزرگی داشته باشیم، افزود: جهاد دانشگاهی در مقایسه با سایر سازمان‌ها توانسته با حداقل امکانات و با روحیه و فرهنگ جهادی کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید از ابتدا و انتهای کارها توکل به خداوند باشد، خاطرنشان کرد: باید برای کشور استراتژی و برنامه پیشرفت جامع و مدونی داشته باشیم، برنامه‌ریزی که وظیفه همه سازمان‌ها در راستای تحقق برنامه‌ریزی، تولید علم و تبدیل آن به ثروت مشخص شود.
 
*** باید نظام ملی علم فناوری و نوآوری در کشور ایجاد شود
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به نظام ملی علم فناوری و نوآوری گفت: در این نظام باید سیاستگذار روند تولید علم را مشخص کند و اینکه مشخص شود که چه کسی باید سیاست‌گذاری عالی تولید علم را در کشور انجام دهد.
 
طیبی اظهار داشت: باید مشخص شود که حامیان مالی چه کسانی هستند و چه کسانی این مسیر را مورد پایش و رصد قرار می‌دهند.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور تاکنون چنین نظامی به درستی شکل نگرفته است، گفت: باید در کشور متولی تولید علم به طور دقیق مشخص شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید متولی تولید علم در کشور باشند.
 
*** متولی تجاری سازی فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است
 
طیبی متولی تجاری‌سازی فناوری و پیدا کردن بازار برای محصولات را معاونت علم و فناوری رئیس جمهور دانست و عنوان کرد: این معاونت باید با سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای اجرایی در هماهنگی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه باید نظارت هوشمندانه‌ای در تولید علم و تبدیل آن به فناوری وجود داشته باشد، گفت: باید از محصولات ارائه شده حمایت کرد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت ارتباط منظم میان شورایعالی انقلاب فرهنگی و دولت در اجرایی شدن مصوبات و نقشه‌های مصوبات افزود: نقشه‌های بسیار خوبی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است.
 
طیبی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: باید اسناد بخش‌های جامع علمی کشور در صنایع مختلف تهیه شود.
 
*** ضرورت تدوین اسناد بخش‌های جامع علمی کشور در صنایع
 
وی گفت: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 1404 باید با سرعت اسناد بخش توسعه کشور را به ویژه در صنایع اشتغال‌زا تدوین کنیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه صنعت گاز، نفت و پتروشیمی صنعت مادر کشور به حساب می‌‌آید، اظهار داشت: باید صنایع بالادستی با دانش خودمان انجام شود.
 
طیبی با تاکید بر اینکه باید مهندسی پایه صورت گیرد، افزود: باید پیمانکاری‌های بزرگی را خودمان به درستی انجام دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید نقشه راه به گونه‌ای تنظیم کنیم که مجریان احساس خطر نکنند، خاطرنشان کرد: از یک مجری نمی‌توان توقع داشت که هم پروژه‌ها را با دقت انجام دهد و هم از تولید و محصولات داخلی حمایت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه باید نیازهای کشور را باید به طور دقیق شناسایی کنیم، گفت: باید میان وزارتخانه‌ها هماهنگی کاملی وجود داشته باشد.
 
طیبی با اشاره به اینکه باید نیازهای کشور توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری شناسایی شود، افزود: پس از شناسایی باید آزمایشگاه‌های مرجع، تولیدات را تکثیر کنند و در نهایت پس از صدور گواهینامه پیمانکاران اقدام به انجام وظایف خود کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌ها موظف به اجرای نقشه جامع علمی کشور هستند، افزود: باید میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف هم‌افزایی و همگرایی به وجود آید.
 
رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند تا نیازهای امروز کشور را در حوزه‌های مختلف از جمله فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه، فرهنگ و هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی شناسایی و برنامه‌ریزی کند.
 
*** خودباوری باید به جامعه تزریق شود
 
طیبی با اشاره به اینکه باید خودباوری به جامعه تزریق شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی در کشور نبود خودباوری است که متاسفانه در برخی از مسئولان تجلی پیدا می‌کند.
 
وی وظیفه اصلی جهاد دانشگاهی را الگوسازی موفق توسعه و امکان تولید علم و تجاری سازی دانست و افزود: باید زمینه را برای اجرای نقشه جامع علمی کشور فراهم کرد و براساس نیازهای شاخص کشور برنامه‌ریزی کرد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقش وزارتخانه‌ها برای اجرای نقشه جامع علمی کشور چیست گفت: شورای راهبردی نقشه جامع علمی کشور وظیفه تهیه اسناد بخشی و اجرایی شدن آنها را نیز برعهده دارند، به طوری که باید وزارتخانه‌های صنعتی نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
 
طیبی گفت: به علت محدودیت زمان باید خیلی سریع اسناد بخش توسعه را به ویژه در صنایع تدوین کنیم، به طوری که این تدوین باید با حضور وزارتخانه‌ها و ذی‌نفعان باشد.
 
وی با اشاره به اینکه صنعتگران همیشه این انتقاد را دارند که وزارتخانه‌ها از آنها حمایت‌های لازم را نمی‌کنند، ادامه داد: در مقابل وزارتخانه‌ها نیز گلایه‌مند هستند که صنایع پروژه‌های آنها را نیز دیر اجرا می‌کنند.
 
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید نخبگان را در زیر چتر حمایتی خود قرار دهیم، افزود: زمانی که نخبگان ایده‌ها را به محصول تبدیل می‌کنند باید خرید محصول آنها را تضمین کنیم.
 
طیبی با تاکید بر اینکه باید برای نخبه تضمین بازار وجود داشته باشد، ادامه داد: باید آزمایشگاه‌های مرجعی وجود داشته باشد که محصولات ارائه شده پس از تائید کیفیت از سوی سازمان‌های مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور وظیفه هماهنگی میان وزارتخانه‌ها را برعهده دارد، اظهار داشت: یکی از وظایف معاونت علمی فناوری رئیس جمهور ایجاد آسایشگاه‌های مرجع است.
 
*** جهاد دانشگاهی نهادی الگوساز است
 
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی در راستای مدیریت جهادی چه اقداماتی را انجام داده است گفت: نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور بسیار زیاد است، زیرا جهاد دانشگاهی نهادی الگوساز است و می‌تواند راه‌های توسعه کشور را به صورت میانبر و با حداقل هزینه طی کند.
 
طیبی با اشاره به اینکه باید در میان مردم و جوانان اقدام به ایجاد غرور و خودباوری کنیم، افزود: باید در زمینه‌های منتخب ماموریت‌هایی به جهاد دانشگاهی واگذار شود تا جهاد بتواند این مشکلات را برطرف سازد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید از همه امکانات کشور برای حل مشکلات استفاده کرد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که از جهاد توقع کارهای بزرگ می‌شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در کشور بحث انتقال فناوری متاسفانه مغفول مانده است، ادامه داد: باید به رصد توسعه فرهنگی علمی کشور بپردازیم.
 
طیبی با اشاره به اینکه باید رصد آمادگی محیط کسب و کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان صورت گیرد، تصریح کرد: سازمان‌های غیر دولتی باید اقدام به رصد کنند.
 
وی با اشاره به تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی افزود: باید سعی کنیم در همه جهادهای دانشگاهی کارهای شاخص را براساس نیازهای کشور انجام دهیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه این برنامه تهیه شده و از تیرماه اجرایی خواهد شد ادامه داد: امیدواریم بتوانیم مجموعه‌های رویان را به تعداد زیادی در کشور داشته باشیم.
 
طیبی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه برنامه های جهاد دانشگاهی برای آینده چیست، گفت: وظیفه اصلی خودمان را الگوسازی موفق توسعه و امکان تولید علم و تجاری‌سازی آن می‌دانیم.
 
وی یکی از مشکلات جدی کشور را عدم خودباوری دانست و عنوان کرد: باید به مسئولین فرصت کافی داده شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد تا دانشجویان بتوانند در جهاد دانشگاهی با آزادی بیشتر فعالیت کنند.

حمید گورابی رئیس پژوهشکده رویان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه پژوهشکده رویان چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 86 در پژوهشکده رویان فرمودند که باید اساس کار علم، ایمان و تلاش باشد.  
 
وی با اشاره به تلاش‌های زنده یاد کاظمی آشتیبانی در تاسیس پژوهشکده رویان افزود: ما می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری را در آینده از سوی پژوهشکده رویان شاهد باشیم.
 
***مدیریت جهادی نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند

رئیس پژوهشکده رویان با تاکید براینکه مدیریت جهادی نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند، ادامه داد: باید در کشور مراکز علمی به خوبی فعالیت کنند و مورد حمایت سیستم اجرایی کشور قرار بگیرند.
 
گورابی با اشاره به این که بدون پشتیبانی مراکز اجرایی و سازمان‌های اجرایی نمی‌توان سازمان‌هایی هم چون پژوهشکده رویان به سوی موفقیت سوق دهیم گفت: در دوران گذشته سختی‌هایی را متحمل شده‌ایم تا توانسته‌ایم به موفقیت‌های کنونی دست یابیم.
 
وی با اشاره به عملکرد خوب پژوهشکده رویان اظهار داشت: اکنون در دنیای پر شتاب علم قرار گرفته‌ایم به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون فاصله علمی کشور با غرب مباحثی را فرموده‌اند که باید این فاصله را پر کرد.
 
رئیس پژوهشکده رویان با تاکید براینکه باید فاصله علمی کشور را با غرب از طریق عزم ملی کم کنیم افزود: خوشبختانه تمام جوانان به صورت عاشقانه در مراکز علمی و فناوری مشغول فعالیت هستند تا به دستاوردهای علمی برسند.
 
***نخبگان باید به صورت فرا دستگاهی مورد حمایت قرار گیرند

گورابی با اشاره به این که علم باید به فناوری تبدیل شود خاطر نشان کرد: نخبگان و صاحبان علم و دانش در کشور باید به صورت فرا دستگاهی مورد توجه و حمایت قرار گیرند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه عمده مشکلات نخبگان کشور برای پیشرفت علمی چیست گفت: در سال‌های گذشته اشتباهی صورت گرفت مبنی براینکه شاخص‌های تعریف شده به درستی دقیق نبوده است.
 
رئیس پژوهشکده رویان اشتباه اول را در دادن تسهیلات برای معیشت زندگی نخبگان دانست و افزود: اولین مشکل نخبگان معیشت زندگی و گذران سربازی آن‌ها نیست بلکه ابتدا باید زمینه و ساختاری فراهم کرد که آن‌ها بتوانند محصولات فکرشان را به منحصله عمل و ظهور برسانند.
 
گورابی با تاکید براینکه باید محلی وجود داشته باشد تا نخبگان بتوانند به راحتی بتوانند به تحقیق بپردازند افزود: نخبگان باید بدون دغدغه‌های موجود اقدام به انجام کارهای تحقیقاتی کنند.
 
***کمتر به مراکز نخبه پرور توجه شده است

وی با اشاره به این که کمتر به مراکز نخبه پرور توجه شده است ادامه داد: متاسفانه فضایی که در آن نخبه بتواند به انجام امور خود بپردازد کمتر است.
 
رئیس پژوهشکده رویان با اشاره به این که متاسفانه برخی از نخبگان به طور موقت یا دائم مهاجرت می‌کنند گفت: برخی از افراد به عنوان نخبه محسوب نمی‌شدند اما در مرکز رویان پس از انجام کارهای تحقیقاتی شاهد ایجاد تغییرات در آن‌ها بوده‌ایم.
 
گورابی مهمترین دغدغه نخبگان را امرار معاش ندانست و گفت: دغدغه نخبگان فراهم کردن مکان و امکاناتی است تا آن‌ها بتوانند کارهایشان را به منصه ظهور برسانند بنابراین قاعدتا آن‌ها می‌توانند از این طریق امرار معاش کنند و دیگر لازم نیست به آن‌ها صدقه‌ای پرداخت شود.
 
***باید زمینه‌های نخبه پروری را در کشور فراهم کرد

وی با اشاره به این که نخبگان باید حاصل دسترنج خودشان را استفاده کنند ادامه داد: باید زمینه‌های نخبه پروری را در کشور فراهم کرد تا تعداد نخبگان افزایش یابد.
 
رئیس پژوهشکده رویان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه پژوهشکده رویان چگونه نقطه هدف خود را برمبنای ارزش‌های انسانی قرار داده است گفت: پژوهشکده رویان از ابتدای تاسیس به گونه‌ای حرکت کرده است که اقداماتش با منافع بشریت در تضاد نباشد.
 
گورابی با اشاره به تشکیل کمیته اخلاقی در پژوهشکده رویان افزود: سایر مراکز تحقیقاتی مختلف کشور کمیته اخلاقی دارند.
 
وی با تاکید براینکه ورود به مباحث علمی باید در آینده بشریت تاثیرگذار باشد اضافه کرد: باید شرایط و ساختاری را فراهم کرد تا پژوهشگران و نخبگان به راحتی بتوانند کار کنند.  
 
رئیس پژوهشکده رویان افزود: باید مباحث علمی به لحاظ اخلاقی بر روی آینده بشریت تاثیر مثبت بگذارد به طوری که محققین قبل از این که بحثی را در تحقیقاتشان آغاز کنند ابتدا مباحث اخلاقی را مد نظر می‌گیرند.
 
گورابی با اشاره به این که باید از گذرگاه تولید علم به بشریت خدمت کنیم گفت: باید در علم به صورت دقیق حرکت کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: علم باید نافع بشریت باشد به طوری که در صورت ورود گسترده و عمیق در علم می‌توانیم نظریه پردازی کنیم و به علوم جدید دست یابیم.
 
رئیس پژوهشکده رویان با تاکید براینکه باید خودباوری در جوانان و مراکزی مانند پژوهشکده رویان تقویت شود اظهار داشت: باید با برنامه‌های فرهنگی دانشجویان و جوانان را جذب گرایش‌های دینی کنیم.
 
گورابی با اشاره به این که باید از پیشرفت‌های علمی به عنوان عامل جاذبه برای دانشجویان استفاده کنیم افزود: باید مراکزی مانند رویان تقویت شوند و جوانان با علوم آشنایی پیدا کنند.
 
وی گفت: باید دین باوری و خودباوری را به جوانان القا کنیم و از هدر رفت هزینه‌های فرهنگی در کشور جلوگیری کنیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.