گردشگری در ایران/

"فریمان" با چشمه هایی جوشان و طبیعتی سرسبز

تفرجگاه طبیعی زرکک در فریمان دارای چشمه‌های جوشان و طبیعتی سرسبز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛شهرستان فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی می‌باشد.

فریمان در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده‌است،این شهرستان با ۳۳۲۵ کیلومتر مربع وسعت از شمال و شمال غربی به مشهد، از شرق به تربت جام و از جنوب به تربت حیدریه محدود می‌شود.

 ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۰۵ متر است و دارای دو بخش مرکزی و قلندرآباد و دهستان‌های فریمان،سنگ بست، بالابند و قلندرآباد است.

 دو رشته کوه در اطراف فریمان قرار دارد که بلندترین آنها کوه کیلاق با ۲۹۴۲ متر ارتفاع است و کوه بی بی غیب با ارتفاع ۲۸۸۱ متر، قطار النگ با ارتفاع ۲۶۰۵ متر و کوه دال با ارتفاع ۲۲۱۹ متر در زمره بلندترین قلل این شهرستان به شمار می‌آیند.

 در این منطقه رودخانه‌های فریمان، سنگ بست، قلندرآباد، کلاته منار و براشک جریان دارند و پوشش گیاهی آن شامل درختان ارس، پسته و گونه‌های گون، درمنه، قیاق گل بنفشه است.

 در مجموعه حیات وحش شهرستان فریمان حیواناتی همچون قوچ، آهو، کل، خرگوش و پرندگانی نظیر کبک و تیهو زندگی می‌کنند که این خود از آب و هوای مساعد این منطقه حکایت دارد.

آب وهوای فریمان درفصل بهارو تابستان بسیارخنک ودل انگیزو درپاییز وزمستان بسیارسرداست.

 رباط تاریخی فریمان،نای اصلی این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه‌است.

 این کاروانسرا از جمله کاروانسراهایی با پلان مربع است که دارای قوسها، درگاهی ایوان ورودی و سایر ویژگیها است،این رباط در محدوده شهر فریمان قرار دارد.

 آبگرم شاهان گرماب در بخش قلندر آباد شهرستان فریمان و در دهستان سفیدسنگ واقع شده‌است.

فاصله این آبگرم تا شهرستان فریمان حدود ۵۷ کیلومتر است و آب آن زلال، بی بو و بیرنگ با حدود ۴۸ درجه حرارت و فاقد گوگرد و آمونیاک وشوره‌است.

 اثر درمانی این آب بر روی امراض پوستی مربوط به گوگرد نیست بلکه مربوط به سیلیکات آن است و چون از نظر کمی، املاح زیادی ندارد نوشیدن آن بی ضرر بوده و برای معالجه سنگهای مجاری ادرار و بیماری اگزما فوق العاده مفید است.

 برابر مستندات، این بنا دارای کتیبه‌ای بوده که ساخت آن را به سال ۱۰۸۷ ه .ق به دستور شاه سلیمان صفوی ذکر کرده‌است.

تفرجگاه طبیعی زرکک در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی فریمان در حدواسط جلگه رخ و مرکز شهرستان بین دو رشته کوه زیبای قطارالنگ و یخ آبی واقع شده‌است.

این منطقه دارای چشمه‌های جوشان و طبیعتی سرسبز است که هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از این منطقه بازدید می‌کنند.

 از سوغات شهرستان فریمان می‌توان از قالیچه‌هایی نفیس که در اغلب مناطق روستایی و بعضی نقاط شهری بافته می‌شوند، یاد کرد.


انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار