ستارگان آسمان ایران اسلامی/9

سردار شهید "محمد بروجردی" شیرمرد جبهه‌ها

با تشکیل سازمان "پیشمرگان مسلمان کرد" مسئولیت آن را خود به عهده گرفت. بعد از منطقه‌ای شدن سپاه پاسداران در سطح کشور او فرمانده منطقه 7 سپاه شامل استان‌های همدان، باختران (کرمانشاه)، کردستان و ایلام شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.





سردار شهید "محمد بروجردی"


در سال 1333 هجری شمسی در روستایی از توابع شهرستان بروجرد به دنیا آمد. در 6سالگی پدرش را از دست داد. محمد پس از طی دوران سخت کودکی همزمان با آغاز دوره جوانی با روحانیت مبارز و عقاید و تفکرات حضرت امام خمینی (ره) آشنا شد و از آن پس تمام توان خود را برای مبارزه با حکومت ظالم شاه به کار بست.

پس از دوران سربازی مبارزات سیاسی خود را ادامه داد تا اینکه در سال 1354 توسط مأموران رژیم شاه دستگیر و مدتی را در زندان به سر برد.   

پس از کشتار 19 دی ماه 1356 قم محمد عملیات نظامی را آغاز کرد و تا 22 بهمن 1357 به مبارزه ادامه داد که از جمله آن می‌توان به انفجار رستوران خان سالار (عشرت‌کده جاسوسان آمریکایی)، انفجار اتوبوس حامل آمریکایی‌ها در لویزان، خلع سلاح قرارگاه پلیس، انفجار کارخانه برق کاخ نوجوانان منطقه شوش و شرکت در تصرف پادگان جمشیدیه و رادیو تلویزیون اشاره کرد.
  
بروجردی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت سرپرستی زندان اوین را به عهده گرفت. او از بنیان‌گذاران اولیه سپاه پاسداران بود.


 

با شروع غائله کردستان به آن منطقه رفت. از همان ابتدا به عنوان فرمانده عملیات کردستان تمام حرکات مذبوهانه دشمن را زیر نظر داشت و سپس در سمت فرماندهی عملیات غرب کشور در آزادسازی منطقه از دست ضد انقلاب نقشی فعال داشت.

با تشکیل سازمان "پیشمرگان مسلمان کرد" مسئولیت آن را خود به عهده گرفت. بعد از منطقه‌ای شدن سپاه پاسداران در سطح کشور او فرمانده منطقه 7 سپاه شامل استان‌های همدان، باختران (کرمانشاه)، کردستان و ایلام شد.
  
تشکیل تیپ ویژه شهدا و نخستین ستاد مشترک کشور از ابتکارات او بود. همیشه پیشاپیش نیروها حرکت می‌کرد. بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود. حتی یک بار ضد انقلاب او را به اسارت گرفت ولی به یاری خدا و کمک رزمندگان از اسارت جان سالم به در برد.
  
چندین بار در حین درگیری با ضد انقلاب مجروح و مدت بستری شد. یک بار هم هلیکوپتر او مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرار گرفت و سقوط کرد ولی باز از آن حادثه هم جان سالم به در برد.
 
سرانجام در خرداد سال 1362 در سه راهی مهاباد- نقده، خودروی حامل وی در اثر برخورد با مین ضد تانک منفجر و "محمد بروجردی" به شهادت رسید.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار