طارق الهاشمی: پیش‌روی داعش "بهار عراقی" است

"طارق الهاشمی" معاون فراری رئیس جمهور عراق پیش‌روی شبه‌نظامیان تکفیری در این کشور را "بهار عراقی" دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، معاون فراری رئیس جمهور عراق پیش‌روی شبه‌نظامیان تکفیری در این کشور را «بهار عراقی» دانسته است.

"طارق الهاشمی"، روز جمعه (۱۳ ژوئن، ۲۳ خرداد) در شهر استانبول ترکیه همچنین مدعی شد، بیش از شبه‌نظامیان منتسب به القاعده در گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (ISIL/داعش)، قبایل عمدتا سنیِ عرب‌تبار در موصل و الانبار «در پس این بهار عراقی» هستند.

هاشمی در حالی که به شبه‌نظامیان داعش اشاره داشت، افزود: «آنان در تصمیم‌گیری دخالتی ندارند.»

بنا به اعلام «سازمان بین‌المللی امور مهاجران (IOM) » که مقر آن در ژنو قرار دارد، ترورست‌های داعش دهم ژوئن ۲۰۱۴ با پیشروی در عراق کنترل استان نینوا از جمله موصل، پایتخت آن، را در اختیار گرفتند و «بیش از ۵۰۰ هزار ساکن داخل و حومه شهر» را مجبور به فرار کردند.

سازمان بین المللی امور مهاجران (IOM) همچنین اعلام کرد گروه به اصطلاح «دولت اسلامی عراق و شام» هفته گذشته به حملات خود به سمت جنوب عراق ادامه‌ داده و برخی از مناطق دیگر این کشور از جمله تکریت، مرکز استان صلاح الدین، را تصرف کرده‌اند.

این سازمان بین‌المللی در ادامه از آوارگی و بی‌خانمانی حدود ۴۰ هزار عراقی در اشغال این منطقه خبر داد.

الهاشمی در اظهارات اخیر خود از نوری المالکی، نخست وزیر عراق، خواسته است از مقام خود کنار رود تا به گفته وی راه برای برقراری امنیت هموار شود.

صدور دستور حملات و بمب‌گذاري‌ها عليه غیرنظامیان و مقامات امنيتي و دولتي عراق، از جمله انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی که ظاهرا هدف آن مالکی بوده است، از جمله اتهام‌های مطرح‌ شده علیه الهاشمی به شمار می‌روند.

يک کميته تحقيقاتي وزارت کشور عراق، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ میلادی، بعد از اين ‌که سه تن از محافظان هاشمي به گرفتن دستور از وي براي انجام حملات تروريستي اعتراف کردند، قرار بازداشت وی را صادر کرد.

هاشمی اتهام‌های مطرح شده را سیاسی دانسته و گفته است دادگاه‌های بغداد جانبدار و غیرعادلانه عمل می‌کنند و وی برای محاکمه به عراق باز نمی‌گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار