"جمال شورجه" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سینما در تبلیغ و ترویج حجاب ضعیف عمل کرده است/ سه پروژه درحال بررسی دارم

کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه سینما در تبلیغ و ترویج حقوق رعایت عفاف و حجاب ضعیف عمل کرده است.

"جمال شورجه" کارگردان سینما و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص پرداخت سینما و فیلمسازان در طول سال‌های بعد از انقلاب به مقوله حجاب گفت: موضوع حجاب همچنان معضل و مشکلی است که در سینما دچار آن هستیم و آنگونه که باید و شاید به مسئله حجاب اسلامی به طور کامل پرداخته نمی‌شود و همچنین متاسفانه تبلیغ و ترویج درستی در حقوق رعایت حجاب، عفاف و پاکدامنی صورت نمی‌گیرد و این معضل همچنان باقی است.

وی در این باره افزود: به نظرم باید در این زمینه یک سیاستگذاری لازم و جدی صورت گیرد تا فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ما ملزم به پرداخت مسئله حجاب به صورت جدی شوند.

"شورجه" ادامه داد: این سیاستگذاری در برنامه‌های نمایش تاثیرگذار خواهد بود، در صدا و سیما در مواردی شخصیت‌های خوب و مثبت زنان محجبه داشته‌ایم، به انضمام اینکه پاره‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان خود مقید به این امر و رعایت حجاب هستند و این خود جای تشکر و تقدیر دارد.

این فیلمساز اظهار داشت: پرداخت به مسئله حجاب باید به صورت یک امر برای همه برنامه‌ها انجام گیرد یعنی اساسا باید به فلسفه حجاب و ریشه‌های عفاف پرداخته شود که این امر نیاز به برنامه‌سازی و سیاستگذاری دارد تا به طور کلی تسری پیدا کند.

شورجه بیان کرد: شاید یک مدیریت از طرف نهادی مثل شورای انقلاب فرهنگی باید صورت بگیرد و یک دستورالعملی به صورت قانون مدون به تمام رسانه‌های تصویری، نشریات، روزنامه‌ها و رسانه‌های مجازی به مانند سینما به صورت جدی ابلاغ کنند و عمل به آن را هم ملزم کرده و پیگیری کنند و نه اینکه پس از اعلام یک مصوبه‌ای، هیچ فردی آن را پیگیری نکند.


وی در ادامه تصریح کرد:‌ متأسفانه تمام علمای ما از وضعیت بدحجابی در جامعه ناراضی هستند و صداو سیما در تسری بخشیدن به این مسئله نقش مؤثری خواهد داشت زیرا این معظل باید از سرچشمه درست شود.


وی بیان کرد:‌ شورای انقلاب فرهنگی جدی ترین نهادی است که می‌تواند در این زمینه ورود کند و باید برای این امر فکر جدی کند چرا که هرگونه پرداخت بد به حجاب، تبلیغ و ترویج بدحجابی از سوی سینما، به عبارتی مشارکت در آلودگی های اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی خواهد بود.


"شورجه" در پاسخ به اینکه آیا خود وی تاکنون به عنوان یک فیلمساز دغدغه ساخت یک اثر درباره حجاب داشته یا خیر بیان کرد:‌ با اینکه این مسئله دغدغه‌ی من بوده اما تا کنون برای شخص من موردی پیش نیامده که درباره مسئله حجاب فیلم بسازم ولی سعی کردم در تمام آثارم به این مسئله به صورت جدی بپردازم و نهایت تلاش بنده بوده تا در ساخت آثارم حجاب را رعایت کنم تا خود ما به عنوان یک فیلمساز باعث ترویج بی‌حجابی و یا بد‌حجابی نباشیم .


وی در ادامه تصریح کرد:‌ این فیلمساز در خصوص علت ارائه نشدن اثری از سوی فیلمسازان درباره این مسئله اظهار داشت: بخشی از این مسئله به فیلم سازان، نویسندگان و تهیه کنندگان ما بر می‌گردد و بخش دیگر آن نیز به نهادهای دولتی ما از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری که ذی نقش در حوزه تولید فیلم هستند بر می‌گردد.


وی افزود:‌ به نظر من این موضوع‌ها پروژه ملی و مرتبط با فرهنگ، دین و جامعه است و خود دولت باید سرمایه گذاری کند، دولت خود باید به سازندگان سفارش دهد.


شورجه تصریح کرد:‌ "حجاب راه رستگاری" شهریار بحرانی کار خوب، جامع و کاملی در خصوص این مسئله است که تولید خود دولت بوده است.
کارگردان 33 روز اظهار داشت:‌ سازمان تبلیغات اسلامی باید تولید فیلم‌هایی با فرهنگ اسلامی و موضوع و مضامین مختلف از جمله حجاب را سفارش دهد.


وی بیان کرد: نویسندگان و فیلمسازانی هم که خود دغدغه ی ساخت فیلم درباره اینگونه مباحث را دارند و ورود آنها به این عرصه خود چند گام به جلو است، البته این مباحث باید از صفر تا صد آن حمایت پشتیبانی، مدیریت و تولید شود که این خود بخشی از مشکلات این حوزه را حل خواهد کرد.


شورجه در خصوص فعالیت کاری خود خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر طرح سه پروژه در حوزه دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و جهان اسلام بررسی می کنم و طرح های آن را به نهادهایی که بودجه تولیدی دارند، ارائه دادم تا یکی از این پروژه ها را شروع کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سینما ، حجاب ، فیلم ، عفاف ، پاکدامنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
بيايد مثل روزهای جبهه و جنگ غیرت مردان رابرانگیزيدتاقبول نکنند خانمهابدحجاب باشن و زنان را ترغیب به حیاوعفاف کنه بجای تبلیغ مادی گری که زیادشده خداگرایی رو تبلیغ کنید کسی که خداروبشناسه گناه نمی کنه و حجاب و غیرت رو ارزون نمی فروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
ضعیف عمل نکرده؛ بلکه به نظر من افتضاح عمل کرده و به جز چند مورد استثناء بقیه نه تنها در ترویج حجاب ضعیف عمل نکردند بلکه در راستای تضعیف حجاب نیز بودند
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضايى
۱۷:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
انشااله كه موفق باشيد
آخرین اخبار