کانترپانچ:

توطئه کسانی که به دنبال تجزیه و فروپاشی عراق هستند، شکست می‌خورد

عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی کاملا از دیدن اینکه شبه نظامیان گروه‌های ISIS، جبهه النصره و دیگر گروه‌هایی که دور از مرزهای آن‌ها فعالیت می‌کنند، خوشحال و مسرور هستند، هر چند می‌دانند که فرانکشتاینی که آن‌ها خلق کرده‌اند، در نهایت اگر فرصتی پیدا کند گریبان خودشان را نیز خواهد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "رنی امیری" مي‌نویسد: سید حسن نصرالله، با اشاره به نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس (بدون ذکر نام آن‌ها) در بحران عراق گفت: «مطمئن باشید که جادو به جادوگر برمی گردد.» کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مستقیم یا غیرمستقیم، پنهان و آشکار، به طور لفظی یا عملی، مدت‌ها است که از فعالیت گروه‌های افراطی از جمله طالبان، القاعده، و اخیرا  نیز دولت اسلامی عراق و سوریه (ISIS) در خاورمیانه و فراتر از آن، حمایت می‌کنند.

*** عربستان و قطر، مالکی را به خاطر اقدامات وحشیانه ISIS در عراق مقصر می‌دانند
در حال حاضر 6 کشور بلوک اقتصادی و سیاسی که به عنوان «شورای همکاری خلیج فارس» شناخته می‌شوند، به رهبری عربستان سعودی و قطر با حمایت از سازمان‌های تکفیری، به جنگ داخلی سوریه دامن می‌زنند. در حال حاضر نیز این گروه‌های افراطی پس از تصرف موصل و شهرهای اطراف آن، برای جنگ عراق خیز برداشته‌اند.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، عربستان سعودی و قطر، به خاطر کشتاری که ISIS در عراق به راه انداخته، از جمله قتل عام فرقه‌ای، اعدام‌های عجولانه، نابودی کلیساها و مساجد، سر بریدن مردم بی‌گناه، بمب‌گذاری در خودروها و حملات انتهاری،  بیانیه‌های تقریبا یکسانی را در سرزنش نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرده‌اند.

*** هیچ بهانه‌ای حمله هماهنگ شده ISIS به شهر موصل و مسلح کردن و کمک‌های مالی به این گروه را توجیه نمی‌کند
بدون تردید، مالکی در طول دوران تصدی خود، در ایجاد ائتلافی فراگیر و منسجم موفق عمل نکرده است. حتی اگر کسی معتقد باشد که این موضوع تا اندازه‌ای با ترس‌های دوران حکومت بعثی صدام که هنوز هم وجود دارد، عدم توسعه و کمک‌رسانی و فساد ریشه‌داری که به طرز چشمگیری مانع از پیشرفت این کشور در دوران بعد از اشغال شده است، مرتبط بوده است. 
اما هیچ یک از این بهانه‌ها، حمله هماهنگ شده  ISIS به شهر موصل و مسلح کردن و کمک‌های مالی به این گروه را توجیه نمی‌کند. مبارزان محدود آن‌ها و تصاحب موفقیت‌آمیز دومین شهر بزرگ عراق، حاکی از حمایت قدرت‌های منطقه‌ای که دیدگاه مشترکی با یکدیگر دارند، از این گروه است. این دیدگاه مشترک، به طور خاص سرنگونی دولت مالکی و به طور کلی، حکومت اکثریت شیعه در عراق است. در این میان، کمک‌های تاکتیکی احزاب فرصت‌طلب طرفدار صدام مانند حزب جدید بعث به رهبری «عزت ابراهیم الدوری»، معاون اول سابق صدام و ارتش «نقشبندی» نیز بی‌تاثیر نبوده‌ است.

*** فرانکشتاینی که حکومت‌های سلطنتی عربی خلق کرده‌اند، در نهایت دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت
بدون شک رژیم‌های سلطنتی حاشیه خلیج فارس از اتفاقاتی که از زمان سرنگونی صدام حسین در عراق رخ داده و مخصوصا روابط نزدیک دولت این کشور با ایران، کاملا ناراضی هستند. عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی کاملا از دیدن اینکه شبه نظامیان گروه‌های ISIS، جبهه النصره و دیگر گروه‌هایی که دور از مرزهای آن‌ها فعالیت می‌کنند، خوشحال و مسرور هستند، هر چند می‌دانند که فرانکشتاینی که آن‌ها خلق کرده‌اند، در نهایت اگر فرصتی پیدا کند، گریبان خودشان را نیز خواهد گرفت. به همین خاطر است که آن‌ها تا جایی که امکان دارد، فاصله خود را با این گروه‌های جهادی حفظ می‌کنند تا زیانی از سوی آن‌ها متوجهشان نشود و برای به راه انداختن جنگ‌های فرقه‌ای در جاهای دیگری چون لبنان، سوریه و عراق، سرمایه گذاری می‌کنند. اما در حال حاضر، تحولات اولیه حاکی از آن است که پیامدهای ناخواسته اتحاد ISIS و شورای همکاری خلیج فارس، ناگزیر دامن ملک عبدالله و امیر قطر را خواهد گرفت. در حقیقت، همانطور که سید حسن نصر الله نیز در اظهارات اخیر خود گفته، جادو به خود جادوگر برمی گردد.

*** تشویش و نگرانی دوحه، ریاض و تل‌آویو، از احتمال همکاری ایران و آمریکا در برخورد با ISIS
اگرچه این دولت‌ها به سقوط دولت مالکی و قطع روابط دوستانه ایران با این کشور امیدوارند، اما به رسمیت شناختن خطری که از جانب گروه‌هایی چون ISIS تحمیل می‌شود، تنها باعث می‌شود که روند مصالحه ایران و ٱمریکا، از آنجایی که ISIS دشمن مشترک آن‌ها به شمار می‌رود، تسریع گردد. هر چند تصور اقدام مشترک نظامی توسط آمریکا و ایران، واقعیتی دور از ذهن است، اما با این حال،‌ صرفا اشاره رسانه‌ها به احتمال وقوع چنین امری کافیست که موجبات تشویش و نگرانی دوحه، ریاض و مخصوصا تل‌آویو  را فراهم کند. به علاوه، انگلیس نیز اعلام کرده است که قرار است سفارت این کشور با کارکنان محدودی در تهران بازگشایی شود.

* اتحاد شیعه و سنی در عراق، نقشه‌ کسانی را که به دنبال تجزیه و فروپاشی این کشور هستند، با شکست مواجه می‌کند
وقتی که رفتار وحشیانه و بی‌رحمانه ISIS به همه ثابت شود، قبایل سنی عرب نیز سرانجام به مخالفت علیه آن‌ها برمی‌خیزند. در عوض، احتمال زیادی وجود دارد که مالکی نیز امتیازات سیاسی قابل توجهی را از آن‌ها درخواست کند و از فرصت به وجود آمده برای مصالحه، نهایت استفاده را ببرد. در نتیجه، همکاری و تعامل سنی و شیعه در عراق، برنامه کسانی را که به دنبال تجزیه و فروپاشی این کشور هستند، نقش بر آب کرده و گوشمالی خوبی بهISIS  و شورای همکاری خلیج فارس خواهد داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار