توان خود را بدون دوپینگ افزایش دهید

ورزشکاران می‌توانند با استفاده از کمک‌های ارگوژنیک و عدم استفاده از دوپینگ سطح قابلیت‌هایشان را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در ورزش‌های قهرمانی، با توجه به احتمال آلودگی مکمل‌ها به موادی که نامشان بر روی برچسب محتویات نوشته نشده و ممکن است باعث مثبت شدن آزمایش دوپینگ شود، مصرف مکمل‌های غذایی ورزشی، بازی کردن با حیثیت و آبروی فردی، گروهی، اجتماعی و ملی است؛ علاوه بر ان محرومیت‌ها و مجازات‌ سنگینی در پی دارد.

هر چند ورزشکار از محتویات دقیق مکمل‌ها بی‌اطلاع باشد طبق قوانین ورزشی و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ و کمیته بین‌المللی المپیک مسئول و باید پاسخگو باشد.

شایان ذکر است، که آمارهای مختلف جهانی نشان می‌دهد که حدود 20 درصد مکمل‌ها بدون آنکه بر روی برچسب آنها نوشته شده باشد به هورمون‌ها و پیش‌ساز آنها آلوده است.

وقتی مصرف‌کننده به طور کامل نداندکه چه چیزی مصرف می‌کند و از هویت کامل تمامی محتویات مکمل‌ها بی‌اطلاع باشد هر گونه خطری را محتمل می‌شود.

به همین دلیل مربیان و ورزشکاران برای افزایش قابلیت‌های جسمانی، عاطفی و فکری خود یا ترمیم و بازسازی آنها در میادین قهرمانی در جست‌‌وجوی روش‌های قهرمانی هستند یکی از این روش‌ها که کارشناسان تربیت بدنی آنها را پیشنهاد می‌دهند کمک‌های "ارگوژنیکی" است.

کمک‌های ارگوژنیکی ممکن است به طور مستقیم توانایی ورزشکار را افزایش داده و موجب بهبود ساختارهای فیزیولوژیکی و نهایتا موفقیت ورزشکار در تمرین و مسابقه شود.

اما فرق اساسی بین دوپینگ و کمک‌های ارگوژنیکی این است که کمک‌های ارگوژنیکی موجب صدمه به ورزشکار نشده و رقابت ناعادلانه‌‌ای به وجود نمی‌آورند و ممنوعیت‌های کمیته بین‌المللی دوپینگ را هم ندارند.

کمک‌های ارگوژنیکی به انواع مکانیکی، دارویی، فیزیولوژیکی، تغذیه‌ای و روانشناسی تقسیم می‌شود.

کمک‌های ارگوژنیکی مکانیکی، عبارتند از تمرین در ارتفاع، تمرین در آب، تمرین با نظارت و کنترل ضربان قلب، استفاده از کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل حداکثر اکسیژن مصرفی، به کارگیری و ارزیابی قابلیت‌های ورزشکار به وسیله آزمون‌های تخصصی، استفاده از دوربین‌ها و نرم‌افزارهای آنالیز تکنیک‌ها، ابزارهای افزاینده قدرت و ...

کمک‌های دارویی، که یکی دیگر از کمک‌های ارگوژنیکی بیان شده شامل موادی به صورت خوراکی و یا محلویل بوده و بعضی از آنها از بلوک‌کننده بتا،‌ منوهیدرات کراتین، کافئین، کولین، کارینیتین، کروم و مکمل‌های پروتئینی، بی‌کربنات سدیم می‌باشند.

در کمک‌های ارگوژنیکی فیزیولوژیکی، از طب سورنی،‌ استفاده از فرآورده‌های خونی، کراتین، ‌آغوز، داروهای گیاهی، هورمون رشد انسان، تن درمانی، ماساژ ورزشی، حمام بخار فنلاندی، اشعه ماوراء‌بنفش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمک‌های روانشناسی ارگوژنیکی مانند تمرکز، تشویق، خواب هیپنوتیزم، شبیه‌سازی،‌ تفکر، موسیقی، روان‌شناسی، تمدد اعصاب، تای چی چوان و موارد دیگر می‌باشد.

استفاده از روش‌های ارگوژنیکی خیلی بهتر از مکمل‌های غذایی است چرا که در کشور ما واردات، تهیه و توزیع مواد غذایی و دارویی توسط دولت انجام و کنترل می‌گردد لذا واردات، تهیه و توزیع و فروش مواد دارویی و غذایی توسط مراکز غیردولتی، ممنوع و قاچاق است.

به همین جهت در این کنترل شدید و اصولی واردات و تهیه و توزیع مکمل‌‌ها به صورت قاچاق و غیرقانونی صورت می‌گیرد که با توجه به نیاز کاذب جامعه و سودجویی افراد بازار سیاه و داغی دارد.

شاید مهم‌ترین مشکل آن باشد که برخی مکمل‌های غذایی حاوی موادی هستند که بر روی برچسب نوشته نشده است.

به عبارت دیگر مصرف‌کننده ممکن است مکملی مصرف کند که مواد دیگری داشته باشد که روی برچسب آن نوشته نشده است.

سودجویی، رقابت و بازاریابی برای فروش بیشتر، تولیدکنندگان برای افزایش کاذب کارآیی محصولات خود موادی را به محصولات خود اضافه و نام آن را فاش نمی‌کنند تا کارآیی و فروش بیشتری داشته باشند.

متأسفانه اکثر این موارد بی‌نام، هورمون‌ها هستند؛ از طرف دیگر هیچ قانون جهانی و ملی در کشورهای تولیدکننده وجود ندارد که تولیدکنندگان مواد غذایی را ملزم به فاش کردن تمامی مواد موجود در محصولات خود کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: توان ، دوپینگ ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار