ديوانعالي آمريکا اختيارات اوباما را هنگام تعطيلات سنا محدود کرد

دیوان عالی آمریکا اختیارات رئیس جمهور را در انتصاب مقامات دولتی طی تعطیلات سنا محدود کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته شماره امروز روزنامه نیویورک تایمز، دیوان عالی آمریکا روز پنجشنبه به اتفاق آراء از باراک اوباما رئیس جمهور به علت صدور احکامی در انتصاب برخی مقامات رسمی طی تعطیلات کوتاه سنا انتقاد و آنرا تخطی از اختیارات رئیس جمهور خواند.

به گفته قضات، اقدام اوباما در سال 2012 در انتصاب مقامات رسمی هیئت ملی روابط کاری طی تعطیلات کوتاه سنا ناقض قانون اساسی بود. در آن ایام سنا هر سه روز یکبار به طور صوری و کوتاه مدت تشکیل جلسه می داد که هیچ کاری در آن انجام نمی شد.

این دادگاه با تجدید کلیات توافق بین قوه مجریه و سنا که چند قرن قدمت دارد، مقرر کرد که انتصاب مقامات طی تعطیلات سنا فقط در مواردی مجاز است که تعطیلات ده روز یا بیشتر طول بکشد.

رای دیوان عالی به محدود کردن اختیارات رئیس جمهور در این زمینه ضربه ای مهم به قوه مجریه قلمداد می شود.

گرچه این احکام، با توجه به اصلاح کلی قوانین فیلیباستر در سنا، ممکن است نتایج عملی چندانی نداشته باشد، این تصمیم از این جهت مهم بود که به توازن قدرت بین رئیس جمهور و سنا بر اساس قانون اساسی مربوط می شود.

بسیاری کارشناسان می گویند، اگر هر یک از مجالس سنا و نمایندگان کنگره، تحت سیطره حزب مخالف رئیس جمهور باشد، قانون گذاران عملا می توانند با برگزاری جلسات صوری هر سه روز یکبار، مانع از انتصاب مقامات رسمی توسط رئیس جمهور شوند.

طبق قانون اساسی آمریکا هر یک از مجالس کنگره برای تعطیلی بیش از سه روز باید تایید مجلس دیگر را کسب نماید، گرچه در صورت عدم حصول توافق بین مجالس کنگره، رئیس جمهور طبق قانون اساسی اختیار دارد تعطیلات کنگره را تعیین نماید.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار