رئیس ستاد استهلال خبر داد

بیش از 150 گروه به رویت "هلال ماه رمضان" می پردازند

رصد گران هلال آماده اند تا با تجهیزات خود هلال ماه را حتی اگر با چشم غیر مسلح دیده نشود، رویت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: هلال ماه مبارک رمضان در 29 رمضان بسیار پایین بوده و قاعدتا شعبان همانطور که در تقویم هست، 30 روزه خواهد بود.

وی افزود: رصدگران ما این آمادگی را دارند که اگر هلال ماه حتی با دوربین یا تلسکوپ هم قابل رویت باشد آنرا رویت کنند و گزارش خود را به ستاد استهلال مقام معظم رهبری ارسال کنند.

وی در رابطه با عوامل موثر بر رویت هلال گفت: از عوامل مهم موثر در دیده شدن هلال ارتفاع هلال از افق در هنگام غروب خورشید و فاصله ظاهری ماه از خورشید است البته کارشناسان رویت هلال  مشخصات هلال را با نرم افزارهای دقیق محسابه و رصد می کنند.

موحد نژاد همچنین اضافه کرد: بخشی از اختلاف رویت هلال در کشورهای مختلف مبنای نجومی و طبیعی دارد چرا که روشی که با هم فاصله زیادی دارند در رویت هلال متفاوت اند مثلا ممکن است هلال در ایران رویت نشود اما در الجزایر رویت شود و عکس موضوع هم ممکن است، اتفاق بیفتد.

وی اذعان داشت: رصدگران به واسطه ستادهای استهلال استانی با ائمه جمعه آن شهر در ارتباط اند و افراد همگی مورد تایید هستند. البته افراد دیگر که در زمینه نجوم آماتوری فعالیت می کنند و شناخته شده هستند نیز می توانند گزارش های خود را از طریق تماس با بخش ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به ستاد منعکس کنند.

موحد نژاد افزود: طبق معمول هر سال بیش از 150 گروه آموزش دیده برای رویت هلال ماه رمضان اقدام خواهند کرد.

وی افزود: این گروه ها به صورت استانی به اقصی  نقاط کشور فعالیت می کنند.




انتهای پیام/
برچسب ها: ماه رمضان ، هلال ماه ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار