واردات مراکش از رژیم صهیونیستی 18 درصد افزایش داشته است

واردات مراکش از رژیم صهیئنیستی طی 5 ماه اول سال جاری افزایش یافته و به 3.2 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه القدس العربی  براساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی رژیم صهیونیستی، واردات مراکش از این رژیم طی 5 ماه اول سال جاری افزایش یافته و به 3.2 میلیون دلار رسیده است.

این میزان در مدت مشابه سال قبل 2.7 میلیون دلار بوده است، که نشان دهنده رشد 18 درصدی واردات مراکش از این رژیم است.

در مقابل صادرات مراکش به فلسطین اشغالی با 81 درصد کاهش از 28.3 میلیون دلار در 5 ماه اول سال 2013 به 5.3 میلیون دلار در سال 2014 رسیده است.

مسئولان مراکشی می گویند شرکته‌ای تجاری اسرائیلی از کانال‌های غیر مستقیم و پیچیده به گونه ای عمل می کنند که موجب کاهش صادرات مراکش به اسرائیل شده است بطوری که در ماه مارس گذشته از 1.1 میلیون دلار تجاوز نکرده است در حالی که در ماه می سال 2013  مبلغ 20.6 میلیون دلار بوده است.

بر اساس گزارش دفتر مرکزی آمار اسرائیل در بین کشورهای آفریقائی وارد کننده از اسرائیل، مراکش پنجمین مشتری است . اتیوپی با 36.7 ملیون دلار واردات در پنج ماه اول در سال 2014 در رتبه اول است. بعد از آن آفریقای جنوبی با 35 میلیون دلار و مصر با 26 میلیون دلار و تانزانیا با 5.2 میلیون دلار قرار دارد. 

به لحاظ میزان صادرات، مراکش با 5.3 میلیون دلار ششمین کشور آفریقائی  صادر کننده  به رژیم صهیونیستی است. بعد از آن آفریقای جنوبی با 135.2 میلیون دلار ، غانا با حدود 78.7 میلیون دلار ، مصر با 72.5 میلیون دلار و تانزانیا با 9 میلیون دلار و ساحل عاج با 5.4 میلیون دلار قراردارد.

در مراکش مخالفان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فعال هستند و در سال گذشته دیده بان عادی سازی روابط با اسرائیل از طریق نمایندگانی که 70 درصد اعضای پارلمان مراکش را تشکیل می دهند پیش نویس قانون جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ارائه کرد. اما به خاطر گروههای فشار اسرائیلی در آمریکا و تعدادی کشورهای اروپائی و تهدید منافع اقتصادی مراکش و نیز باج خواهی در مسئله صحراء غربی تا کنون این پیش نویس در پارلمان به بحث گذاشته نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار