این عوامل به سرتان فشار می‌آورد

افزایش فشار داخل جمجمه که در اصلاح ICP نام دارد، می‌تواند بر اثر عواملی همچون افزایش فشار خون، کاهش برگشت مایع وریدی از مغز و وجود تومور مغزی در فرد باشد.

اسد خزائی، جراح مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  مغز داخل جمجمه استخوانی قرار گرفته، بنابراین فضا و حجم محدودی دارد. در صورتی که به هر دلیل و یا ضایعه‌ای مانند تومور‌ مغزی به حجم مایع داخلی مغز (مایع مغزی نخاعی) اضافه شود، منجر به افزایش فشار داخل جمجمه می‌شود که اصطلاحا ICP نام دارد.

وی ادامه داد: از جمله فاکتور‌های داخلی مغز وجود عروق خونی است،‌ اگر به علت مشکلات داخل قفسه سینه یا به هر دلیل برگشت مایع وریدی از مغز کم شود، یا فشار خون فرد افزایش یابد، فشار داخل جمجمه بالا می‌رود. ICP می‌تواند اورژانس جراحی مغز و اعصاب باشد. بنابراین فشار داخل جمجمه در صورتی که ناگهانی بالا رود، تمام مشکلات عصبی و مغزی را تشدید می‌کند، چرا که بر روی تمام قسمت‌های مغز اثر گذار است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ICP می‌تواند منجر به اختلال‌هایی در افراد شود. ممکن است سطح هوشیاری فرد را تغییر داده و بیمار را به حالت کما ببرد. توکسن یا سم سلول‌های تومورال منجر به التهاب مغز یا اِدِم مغز می‌شود که یکی از دلایل آن می‌تواند افزایش ICP باشد.

وی اذعان داشت: در صورتیکه تومور مغزی منجر به ICP شود، پزشکان متخصص با جراحی می‌توانند تومور را از مغز خارج کنند، از دیگر راه‌های درمانی گذاشتن شَفت مغزی است تا فشار مغز کاهش یابد.



انتهای پیام/

برچسب ها: مغز ، جمجمه ، تومور ، عصب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار