استراتژی جدید صهیونیست‌ها برای مقابله با تحولات سوریه

به دنبال وخامت اوضاع امنیتی در مرزهای سوریه و ترس رژیم صهیونیستی از آنکه سناریوی دهه هفتاد دوباره در جولان اشغالی تکرار شود، موجب شده تا تل‌آویو، راهبرد جدیدی اتخاذ کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری "فلسطین الان"؛ نزاعی که در داخل سرزمین‌های اشغالی به دنبال وخامت اوضاع امنیتی در مرزهای سوریه افزایش یافته است، نشان از آن دارد که سازمان‌های استراتژیک در تل‌آویو، راهبرد دفاعی جدیدی در مقابله با خطر ناشی از تحولات دراماتیک در سوریه اتخاذ کرده اند. 

به نظر می‌رسد این رژیم برخی از مراحل این استراتژی را عملا آغاز کرده است؛ به عنوان مثال، ارتش اسرائیل، در نقاط محدودی از مرز خود، سیستم هایی ضد موشکی پیشرفته ای را نصب کرده است که می‌تواند پیش از رسیدن موشک ها به دیوار مرزی، آنها را منهدم سازد. روشن است که مهم ترین اقدام ارتش رژیم صهیونیستی، تلاش برای هماهنگی استراتژی خود در جولان اشغالی با تحولات پر شتاب اخیر است که با راه اندازی دسته ی نظامی جدید با عنوان "دسته ی211" که شامل تیپ پیاده نظام و واحدهای ویژه با توانایی حرکت سریع است، به نمایش گذاشته شده است.

با توجه به نگرانی روبه رشد ارتش صهیونیستی، ژنرال "اوفیک بوخریس" که یکی از بهترین فرمانده‌هان نظامی این رژیم به حساب می‌آید، به عنوان فرمانده این دسته نظامی انتخاب شده است. علی رغم اینکه فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی، به شدت تاکید دارد گروهی از نزدیکان دولت بشار اسد مسؤول تنش اخیر هستند، اما تل آویو، تهدید می کند، آرامشی که طی چند دهه گذشته در مرزهای دو کشور وجود داشته، دیگر باز نخواهد گشت.

روشن است که صهیونیست‌ها  ترس از آن دارند سناریوی دهه هفتاد در جنوب لبنان که طی آن پایگاه ها و تاسیسات زیرینایی این رژیم آماج حملات موشکی حزب الله قرار گرفت، دوباره در جولان اشغالی تکرار شود. یکی از نشانه های تغییر در استراتژی صهیونیست ها در مقابل سوریه، این است که به جای حضور نظامی گسترده و افزایش گشتی های خود، به ایجاد موانع زمینی و مین گذاری که توان نفوذ از طریق مرزها را کاهش می دهد، اقدام کرده است.

فرمانده سابق  مهندسی رزمی ارتش، ژنرال عتی شلیح، اذعان دارد، بزرگترین چالشی که رژیم صهیونیستی در آینده با آن مواجه خواهد بود، پیامدهای ناشی از سیطره تروریست‌های سوریه بر دره ی جولان است؛ بويژه اینکه مستندات تل‌اویو، بر حضور جبهه  النصره در مناطق مجاور با مرزهای رژیم صهیونیستی تاکید دارد. همچنین این رژیم، استراتژی "دفاع فعال" را درقبال سوریه اتخاذ کرده و به محض دریافت اطلاعاتی مبنی بر برنامه ریزی طرف های سوری برای آغاز حمله به مواضع صهیونیستی، سوریه را مورد حمله قرار خواهد داد.

آنچه باعث پیچیدگی هرچه بیشتر امور می‌شود این است که به هم ریختن اوضاع امنیتی، خسارت‌های اقتصادی سنگینی به بار خواهد آورد؛ بویژه اینکه بسیاری از مناطق گردشگری در نزدیکی مرزها قرار دارد.بر این اساس، درخواست های داخلی در تل‌آویو مبنی برایجاد یک کمربند امنیتی در قلب سرزمین‌های سوری افزایش یافته تا به جای خطر نفوذ تروریست‌های سوریه در عمق خاک رژیم صهیونیستی، جنگ را به داخل خود سوریه انتقال دهند.

خاطر نشان می شود که روزنامه صهیونیستی هآرتص، در سال 2013 از تحقیق اسرائیل به همراه آمریکا و دولت های عربی در خصوص ایده ایجاد منطقه ای حائل در جولان اشغالی پرده برداشت. این ایده بر این اساس طراحی شده بود که دولت های عربی مرتیط با گروه های اعتدال گرا و معارض دولت سوریه، عناصر مختلف این گروه ها را در مناطق مجاور مرزی مشترک مستقر کنند؛ اما با توجه به اتفاقات جاری، این طرح با شکست مواجه شده است؛ چراکه جبهه النصره که اکنون بر بیشتر مناطق جولان اشغای تسلط دارد، گروهی اعتدالگرا نیست. تل‌ا‌ویو می داند که مرزهایش با سوریه دیگر آرام نخواهد بود و حجم چالش ها روبه افزایش است، هر چند که ظاهرا این رژیم صهیونیستی است که از اتفاقات جاری منطقه بهره می‌برد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار