"موسسه عالی طب انتقال خون" از طرح‌های پژوهشی حمایت می کند

موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون برای پیشبرد تحقیقات سازمان انتقال خون از پژوهش‌ها و مطالعات مبتنی بر نیاز این سازمان حمایت می کند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون، دکتر مهتاب مقصودلو؛ قائم مقام موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون با اشاره به ضرورت انجام طرح های پژوهشی مروری سیستماتیک، گفت: امروزه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی بسیاری در زمینه طب انتقال خون و موضوعات مرتبط با آن وجود دارد و اگر بنا باشد بر مبنای اطلاعات موجود، تصمیم های مدیریتی اتخاذ شود، لازم است، تمامی پژوهش های اصیلی که موجود است، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و سطح بالاتری از نتایج برای استفاده ارائه شود.

وی از مزایای این شیوه پژوهشی، به کم هزینه بودن و قابلیت تعمیم بیشتر آن برای تصمیم گیری های اجرایی اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورهای دنیا تحقیقات خود را به این سمت سوق داده اند و می توان گفت ایران حداقل 10 سال دیرتر از کشورهای پیشرفته دنیا اقدام به ترویج این روش پژوهشی کرده است.

دکتر مقصودلو افزود: مثلاً در افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون در کشورهای گوناگون تجربیات و پژوهش‌هایی وجود دارد که می توان از بررسی موشکافانه و تجزیه و تحلیل مجموعه آنها به نتایجی رسید و از آن بهره برد.

وی افزود: این نوع مطالعات می تواند در زمینه مداخلات منجر به کاهش عفونت های باکتریایی، لزوم انجام آزمایش نوکلئیک اسیدNAT برای خونهای اهدایی (آزمایشی که با بررسی  DNA ویروس عفونت های قابل انتقال از طریق خون، عوامل بیماری زا را شناسایی می کند) انجام گیرد.

همچنین در مورد بررسی وضعیت موجود ویروس HTLV (ویروس لنفو تراپیک انسانی) در جمعیت عمومی و اهدا کنندگان در کشور و در جهان، مقایسه کیفیت پلاکت و گلبول قرمز حاصل از دو روش فعلی و بافی کوت (شیوه دیگری از فرآوری که در برخی کشورها معمول است) نیز می توان با این شیوه تحقیقاتی به بررسی دقیق پرداخت.

وی از تمامی همکاران علاقمند در ستاد مرکزی و اداره های کل انتقال خون  و  همچنین دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی کشور دعوت کرد تا در زمینه تولید محتوا به منظور بهره برداری پزشکان تجویز کننده خون، پرستاران و کارکنان آزمایشگاهی با موسسه عالی طب انتقال خون همکاری کنند.

فهرست اولویت های پژوهشی سازمان انتقال خون از طریق سایت  www.ibto.ir در دسترس است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار