غرب چگونه می تواند از "معامله بد"‌ با ایران پیشگیری کند ؟

این روزها باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا در مرداب موضوعات زیادی در خاورمیانه گرفتار شده که سیاست گذاری های خود آنها را ایجاد کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری هیل ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "میشل لدین" نوشت : ظاهرا این روزها هرچه مشکل و معضل در دنیا وجود دارد از منطقه خاورمیانه بر سر اوباما نازل شده و سیاست های وی نیز بطور روزانه تغییر می کند . بهتر است نگاهی به سیاست گذاری وی در قبال سوریه و بشار اسد داشته باشیم .

یک روز اوباما گفت " اسد باید برود " . روز بعد مشاوران وی اعلام کردند که این برای اسد و آمریکا بهتر است که مدت طولانی تری در حکومت بماند . این موضوع تنها یکی از مواردی است که در آن رییس جمهور با سرعت بی سابقه ای به تغییر موضع پیشین خود پرداخته و قبلی را نقض میکند .

به همین شکل در مصر نیز رخ داد . ایالات متحده از ابتدای آغاز درگیری ها و اعتراضات در مصر حمایت خود را از مردم و معترضان اعلام کرد در حالی که پس از مدتی تغییر موضع داد و به حمایت و مشارکت با " عبدالفتاح السیسی " رهبر کودتاگران نظامی در مصر پرداخت . 

اوباما همچنین بسیاری از خطوط قرمز خود را که پیشتر در عراق و سوریه اعلام کرده بود , رد کرده است . همین تزلزل موضع موجب بی اعتمادی و بی ثباتی وی در موقعیت های جئوپلتیکی منطقه گردیده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : تمامی این اتفاقات از دیدگاه جامعه آمریکا و رهبران بین المللی پنهان نمانده است . گواه این موضوع نیز کاهش بی سابقه مقبولیت و محبوبیت اوباما در داخل آمریکا است . همچنین اظهارات تحقیرآمیز سران کشورهای دنیا _ اعم از موافقان و مخالفان واشنگتن , از خاورمیانه گرفته تا اروپا و حتی آمریکای لاتین _ درباره سیاست گذاری های اوباما سندی بر این اظهارات است . 

هنگامی که رهبر یک کشور در دردسر یا معضلی گرفتار شده از هر دریچه ای هرچند کوچک بدنبال روزنه امید یا موفقیت بالقوه می گردد . برخی از کارشناسان این گونه اظهار می کنند که پشت پرده تلاش و تقلای اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران همین موضوع است . رییس جمهور آمریکا در توافق هسته ای با ایران بدنبال دستیابی به یک موفقیت و ایجاد روزنه امید در جبران شکست های پیشین خوداست . 

شاید بتوان دلیل اصلی برخی مخالفت های سیاستمداران افراطی کنگره و سنا را با انجام مذاکره با ایران همین مسئله دانست . از دیدگاه آنان کنگره و سنا باید در جریان تمام جزئیات این مذاکرات بوده و نظر این افراد باید همواره  در گفتگو با ایران اعمال گردد . این شرایط در صورتی که توافقی نیز صورت گیرد تشدید خواهد شد . 

در انتهای این مقاله آمده است  :‌با تمامی این شرایط اکنون ایران توانسته فشار تحریم های غربی را علیه خود تعدیل کرده و به گونه ای مذاکرات با قدرت های جهانی حاضر شود که در موضع ضعف قرار نگرفته باشد . این وضعیت از روند شش دوره مذاکره و اخباری از فضای داخلی گفتگوها منتشر می شود ،‌بخوبی قابل مشاهده است . 

مخالفت هایی که از داخل آمریکا با برگزاری این مذاکرات به گوش میرسد نمی تواند بی ارتباط با همین موضوع باشد . در واقع از منظر آمریکا معامله ای با ایران یک "معامله خوب "‌به شمار می آید که بر اساس آن تمامی فعالیت های هسته ای و تاسیسات نیروگاهی ایران بطور کامل برچیده شود . در صورتی که عدم حضور ایران در موضع ضعف در مذاکرات هسته ای امکان چنین معامله ای را بطور کلی از بین برده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: غرب ، معامله ، ایران ، هسته ای ، وین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار