کرمان/

ریگان ظرفیتی برای تولید انرژی پاک

شهرستان ریگان یکی از قطبهای تولیدِ انرژی پاک به وسیله انرژی های خورشیدی و بادی در کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، با توجه به طوفانهایی که در شهرستان ریگان دارد، این شهرستان می تواند یکی از تأثیرگذارترین مناطق برای ایجاد انرژی بادی باشد تا بتوان از این ظرفیت در ریگان ودیگر نقاط استان استفاده کرد.

با مرور گذشته شهرستان ریگان می یابیم که آثار به جا مانده از آسیابهای بادی نشان می دهد که اهالی این منطقه از انرژی بادی استفاده می کردند،به طوریکه آنها با مهار انرژی باد و استفاده بهینه از آن، کارهای روز مره خود را انجام واحتیاجات دیگران را تأمین می کردند.

با توسعه نگرشهای زیست محیطی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره برداری از منابع انرژیهای تجدید ناپذیر، استفاده از انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی مطرح در بسیاری از کشورهای جهان رو به فزونی گذاشته است.

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار شهرستان ریگان گفت:این شهرستان می تواند یکی از مکانهای راه اندازی ایستگاههای انرژی بادی باشد.

محمد صادق داد الله پور با اشاره به اینکه طرح توجیهی انرژی بادی در ریگان در حال بررسی است، افزود: با راه اندازی ایستگاهای انرژی بادی می توان تحول عظیمی در این شهرستان ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون از انرژی پاک برای برق رسانی به 3روستای مناطق کوهستانی ریگان استفاده شده و بیانگر این است که از انرژی خورشید وباد می توان در این شهرستان استفاده کرد .

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ریگان تصریح کرد: شهرستان ریگان یکی از مستعد ترین نقاط برای بهربرداری از انرژی خورشیدی نیز به شمار می رود.

داد الله پور با توجه به شرایط منطقه ووجود بلند ترین تپه های شنی دنیا در ریگان افزود: بلند ترین تپه های شنی دنیا و وجود بادهای ملایم در این تپه ها می تواند زمینه انجام بهترین ورزشهای هوایی از جمله پاراگلایدر را در این شهرستان ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نخستین بار در شرق استان کرمان یکی از اهالی ریگان دورهای آموزش پاراگلایدر را فرا گرفته است،این فرد با ارائه آموزشهای لازم به دیگران می تواند در توسعه اقتصادی ریگان مشارکت داشته باشد .

دادالله پور همچنین گفت: افرادی که قصد سرمایه گذاری در بلند ترین تپه های شنی را داشته باشنداز آنها حمایت می کنیم.

فرماندار ریگان نیز از راه اندازی اولین ایستگاه فرسایش بادی در کشوردر ریگان خبر داد وافزود: این ایستگاه توسط سازمان فائو در قالب طرح جف در ریگان راه اندازی شد .

مجید اعتمادی تصریح کرد: با احداث این ایستگاه در مدت اجرای طرح یادشده برای داده‌برداری مقدار فرسایش در دو منطقه شاهد و اجرایی اقدام لازم صورت می‌گیرد به طوری که نتایج آن در برآورد مقدار فرسایش بادی بسیارمؤثر است.

وی افزود: با احداث این ایستگاه می‌توان برای اولویت‌بندی و مهار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی اقدام کرد و نقش هر یک از عملیات

اجرایی مقابله با فرسایش بادی مانند نهال‌کاری و بادشکن زنده اطراف مزارع در کاهش مقدار فرسایش بادی روشن می‌شود.

اعتمادی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی یکی از منابع خدادادی است،تصریح کرد: با استفاده بهینه از انرژی خورشیدی در شهرستان ریگان تعدادی از روستاهای بدون برق از نعمت برق بهرمند شده اند./س


برچسب ها: انرژی ، پاک ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.