موفقیت دیگر از پژوهشگران دانشگاه تهران؛

ساخت بهترین نانو حسگر تشخیص برخط سرطان

محققان گروه نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تهران، نانوحسگری زیستی طراحی نموده‌اند که بالاترین میزان حساسیت گزارش شده در تحقیقات موجود، جهت تشخیص سرطان را دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ محققان گروه نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تهران، نانوحسگری زیستی طراحی نموده‌اند که بالاترین میزان حساسیت گزارش شده در تحقیقات موجود، جهت تشخیص سرطان را دارد. این نانوحسگر با فراهم آوردن روشی سریع، ساده و ارزان، تشخیص بیماری سرطان را در مراحل اولیه آن امکان‌پذیر می‌کند. 
 
حضور رشته‌های DNA ناشی از مرگ سلولی در خون، فرصت بسیار مناسبی برای شناسایی آن‌ها و تعیین تغییرات متیلاسیون (خصوصیتی که طی آن گروه‌های متیل به دلایل نامشخص روی بازهای سیتوزین DNA اضافه می‌شود) و در نهایت تشخیص زود هنگام سرطان است. تغییر متیلاسیون در بخشی از توالی ژن به نام پروموتر، باعث خاموش شدن و یا بیان آن ژن می‌شود. اگر این ژن نقش بازدارندگی در ایجاد تومور داشته باشد، متیله شدن پروموتر آن باعث خاموشی ژن و در نتیجه ایجاد تومور و سرطان می‌گردد. 
 
به گفته مهدی دادمهر مسئول تیم تحقیق از چالش‌های بسیار مهم برای شناسایی این تغییرات، مقدار بسیار پایین DNA در خون است که نیاز به سیستم تشخیصی بسیار حساس دارد. 

روش‌های معمولی که امروزه در دنیا استفاده می‌شود، عموما مبتنی بر تکثیر DNA بعد از پیش تیماری (تیمار بی‌سولفیت) است که منجر به تخریب بیش از 90 درصد DNA مورد آزمایش می‌شود. 
 
در این کار تحقیقاتی، با استفاده از یک نانو سامانه مبتنی بر کاوشگر فلورسنت، امکان شناسایی تغییرات متیلاسیون و حتی بصورت دقیق‌تر درصد متیلاسیون فراهم شده است. حساسیت این نانوسامانه بسیار بالا است به نحوی که غلظت‌هایی در حد 0/3 فمتو‌مولار  از DNA را شناسایی می‌کند. این میزان تا به امروز بهترین حد تشخیص در مقایسه با دیگر روش‌های مختلف گزارش شده در دنیا است. 
 
در ساخت این نانوحسگر، از نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن با پوشش طلا استفاده شده است. 
 
دادمهر در خصوص مزایای نتایج این طرح افزود: «این نانوحسگر زیستی علاوه بر فراهم کردن امکان تشخیص زود هنگام سرطان، با تعیین نوع ژن متیله شده، امکان ژن‌درمانی هدفمند سرطان را نیز تسهیل می‌نماید. 
 
وی درخصوص عملکرد این نانو حسگر گفت: ابتدا نانوذرات مغناطیسی اکسید‌آهن با اندازه حدود 10 نانومتر ساخته و یک لایه طلا با ضخامت حدود 1/2 نانومتر روی آن احیا شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار