عسکری: بحث اشتباهات داوری را بیش از حد بزرگ می کنند

رئیس دپارتمان داوری در خصوص روند آموزشی داوران برای حضور دررقابتهای فصل جدید لیگ های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی به نکاتی اشاره کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ رئیس دپارتمان داوری در خصوص روند آموزشی داوران برای حضور دررقابتهای فصل جدید لیگ های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی  به نکاتی اشاره کرد.

در فصل 92-93 پانزده دوره آموزشی برگزار می شود

رئیس دپارتمان داوری در اینباره گفت: متاسفانه یک روش غیر صحیح و نادرست در فوتبال ایران باب شده که کلیه اشکالات فوتبال را کنار می گذارند و بحث اشتباهات داوری را بیش از حد بززگ می کنند. درجام جهانی ما شاهد عملکرد داوران و نحوه قضاوت آنها بودیم. در بعضی از مواقع اشتباهات تاثیر گذار از سوی داور باعث می شد تا شرایط تیم ها تغییر کند اما عکس العملی که عوامل فوتبال، فیفا و یا تیم ها داشتند به چه صورتی بود و در ایران اگر چنینی اتفاقاتی رخ می دهد، رفتار تماشاگران، تیم ها، بازیکنان، رسانه ها و مسئولین به چه صورتی است؟ جو و فشاری که بر علیه داوران و تشکیلات داوری وجود دارد باعث می شود تا داوران تمرکز خود را از دست بدهند که این امر به فوتبال لطمه می زند.

وی افزود: از آغاز رقابتهای برزیل تا کنون نهایتا 2 یا 3  اظهار نظر از سوی سرمربیان تیم ها آن هم با جمله ای نظیر نگران قضاوت این داور هستیم فقط مواجه شدیم، اما در مقایسه با کشورخودمان می بینیم که نوع تفکر و اعتراضات به داوری بسیار متغییر است. به عنوان مثال سرمربی آمریکا، آلمان و برزیل فقط اعلام کرده بودند که ما نگران قضاوت هستیم و در مقایسه با رفتاری که از سوی کارشناسان، اهالی فن فوتبال و باشگاههای ایرانی صورت می گیرد پی به این موضع می بریم که بیش از حد داوران ایرانی را  تحت فشار می گذارند و  این امر باعث می شود تا مشکلات زیادی برای داوران ایجاد شود. اگر می خواهیم قضاوت مطلوبی از داوران در بازیهای پیش رو شاهد باشیم باید تمرکز داور، تشکیلات داوری، برنامه ریزی مسابقات و در نهایت بحث آموزش به خوبی مهیا شود تا مشکلات به حداقل برسد.

بی نظیر ترین فصل قضاوت را داوران پشت سر گذاشتند

عسکری در ادامه گفت: فصل قبل یکی از بهترین و بی نظیر ترین فصلی بود که داوران ما پشت سر گذاشتند. با توجه به حساسیت های هفته های پایانی و با توجه به اینکه تیم های صعود و سقوط کننده مشخص می شد، قضاوت داوران بسیار سخت تر بود و زمانی توانستند قضاوت خوبی را انجام دهند که اعتراضات کمتری نسبت به داوران وجود داشت و این امر در نهایت باز می گردد به موضوع مهم آموزش. داوران ما نیاز دارند تا مرتبا آموزش ببیند. حتما باید هر ساله تست بدهند و قوانین  به روز را مطالعه کنند. امکانات آموزشی، شرایط جسمانی، شرایط روحی و روانی از دیگر عواملی است که هر داور باید داشته باشد تا در نهایت عملکرد خود به جای بگذارد. معتقدم داوران در فوتبال ایران بسیار مظلوم واقع می شوند.

وی افزود: 15 دوره آموزشی در تمامی رده های برتر، جام آزادگان، فوتسال، فوتبال ساحلی در قسمت های بانوان و آقایان برگزار خواهیم کرد تا با شروع رقابتهای فوق، داوران دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته و آماده قضاوت باشند. برگزاری این تعداد دوره آموزشی نشان می دهد که مسئولین داوری نسبت به روند رو به رشد داوران چه از لحاظ نحوه عملکرد و چه از لحاظ  قوانین بی اهمیت نیستند. ضمن اینکه داوران نیز باید تلاش کنند و قوی باشند. اگر فاکتورهای لازم برای داوری وجود نداشته باشد هر چه قدر هم که امکانات فراهم شود، داوران  راه به جایی نمی برند. ضمن اینکه معتقدم این دوره ها نباید صرفا برای داوران برگزار شود. بازیکنان تیم ها، مربیان و حتی مسئولین باشگاهها باید آموزش های لازم در خصوص قوانین و مقررات داوری را پشت سر بگذارند تا در شرایط خاص بتوانند با مدیریتی که بر روی رفتار خود دارند، ضرر به تیم خود نزنند.
وی در خصوص اینکه آیا به تیم ها پیشنهادی مبنی برحل مشکلات داوری با حضور یک متخصص داده شده است، گفت: بارها عنوان کرده ام که فوتبال یک زنجیره ای متشکل از باشگاه ها، بازیکنان، مربیان و داور(داخل زمین)، تماشاگر و رسانه ها(بیرون از زمین) است. اگر ضعفی از سوی هر یک از قسمتهای فوق باشد بی شک جو و هجمه ای به وجود می آید که ضعف و کوتاهی به سمت دیگری سوق داده می شود. ما پیشنهاد حضور متخصصان داوری را برای باشگاهها داده ایم اما هیچ استقبالی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

بازیکنان باید با قوانین داوری واقف باشند

در رقابتهای جام جهانی فیفا یک متخصص داوری حدود یک ساعت و 30 دقیقه در اختیار تیم ها قرار می داد تا دوره های آموزشی و قوانین مربوط به داوری و بازی را آموزش می دادند. ما نیز آمادگی خود را به سازمان لیگ و آزاگادن اعلام کرده بودیم که حاضر هستیم چنین دوره هایی را برگزار کنیم اما هیچ استقبالی از این موضوع صورت نگرفت. معتقدم بازیکنان تیم باید به قوانین بازی آگاه باشند. یک بازیکن باید بداند وظیفه اش چیست و یا حتی چه رفتاری به ضرر تیمش است. بارها شاهد بودیم بازیکنانی که در لیگ برتر و یا حتی تیم ملی حضور دارند با خطاهای مبتدی خود باعث شدند تا رفتار و خطایشان به ضرر تیم تمام شود. با انجام خطای نادرست، یک رفتار نادرست داور بدون شک برخورد می کند وتکرار برخوردها نیز باعث می شود تا منجر به کارت زرد و یا اخراج بازیکن شود که در نهایت همه فقط داور را می بینند که کارت می دهد، برخورد می کند و در نهایت مقصر اصلی او است. اما در رقابتهای خارجی ما بر عکس این موضوع را مشاهده می کنیم. اگر خطایی صورت می گیرد آگاهانه و به سود تیم است. بر همین اساس آموزش یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه در هر بخشی محسوب می شود. چرا که با دادن آموزش های لازم میتوان بسیاری از مشکلات و عدم آگاهی بازیکنان و باشگاهها را رفع کرد.

تنها موردی که همیشه با آن مواجه هستیم هجمه علیه داوری است

رئیس دپارتمان داوری در خصوص اینکه آیا تاکنون بازیکن یا باشگاهی با کمیته تماس گرفته باشد و در خصوص رفتار داور مبنی بر کارت دادن، اخراج ، گرفتن پنالتی و.. صحبت کند، گفت: خیر. نه باشگاهها و نه بازیکنان هیچ کدام تماسی  در رابطه با مسائل فنی و قوانین بازی با کمیته داوران و یا مسئولین نگرفته اند. تنها چیزی که بارها و بارها دیده شده هجمه علیه داوری بود و با فرضیات اشتباهی که در ذهن خود دارند، تجزیه و تحلیل می کنند. اما در مقابل می بینیم که رفتار  فیفا در رقابتهای جام جهانی 2014 بدین گونه بود که هیچ توجهی به این مسائل نکرد. به عنوان مثال داور دیدار ایران و بوسنی داوری اروپایی بود و تیم بوسنی نیز از اروپا. در ایران خیلی مطرح می شد که چرا باید داور از اروپا باشد؟ فینال مسابقات 2014 بین المان و آرژانتین است. یک تیم از اروپا و یک تیم از امریکای جنوبی. اما داور این بازی از اروپا است. چه اعتراض صحیحی می توان به این موضوع داشت؟ چنین چیزهایی در ایران فقط مهم بوده و به آن می پردازند. در نهایت فرضیات اشتباه و تجزیه و تحلیل نادرست فقط به تشکلات داوری فشار وارد می کند.

با اجرای آئین نامه بسیاری از هجمه ها علیه داوری کم می شود

عسکری با تاکید بر اینکه اگر آئین نامه جدید داوری اجرا شود بدون شک از مشکلات داوری کاسته خواهد شد، گفت: در فصل گذشته علاوه بر هجمه و توهین، به برخی از داوران اتهاماتی زده شد که همین امر باعث شد تا تمرکز داوران از بین برود. تنها خواهشی که از تیم ها دارم این است که رعایت کنند، کمک کنند و ناجوانمردانه جوو سازی نکنند. یکسری از افراد آگاهانه و با سناریویی از قبل تعیین شده این کار را می کنند تا بتوانند امتیاز بگیرند که فدراسیون در این امر می تواند تعیین کننده باشد و مقابل اینگونه برخوردها بایستد. خوشبختانه آئین نامه داوران تغییر کرده و در صورت اجرا  امیداور هستیم بخض اعظم مشکلات حل و هجمه های نادرست از بین برود. کادر داوری  متشکل از 4 نفر است یک استادیوم و دو تیم بر علیه این داوران هستند.
امیدوارم که با اجرای آئین نامه جدید، در  رقابتهای پیش رو شاهد عملکرد خوبی از داوران باشیم.

نباید از داوری آسیا عقب بمانیم

رییس دپارتمان داوران در خصوص وجود داوراین بین المللی و الیت گفت: با توجه به اینکه امسال یکی از 2داور بین المللی ما نتوانستند الیت شوند، تشکیلات داوری باید کمک کند تا داوران جوان پس از حضور در لیست داوران بین المللی بتوانند الیت شوند. از نظر داوری در گذشته با داشتن 6داور الیت وضعیت بهتری نسبت به حال حاضر داشتیم و باید تغییراتی انجام شود تا از داوری آسیا عقب نمانیم. در حال حاضر تعداد داوران الیت کشورمان کم شده و شرایط خوبی نداریم که اعتبار ما را تحت شعاع ثرار خواهد داد.

وی در رابطه با معرفی داوران الیت به کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت:  هر داوری که معرفی شود  باید 2مسابقه در لیگ داخلی را زیر نظر ناظران AFC قضاوت کند و اگر مورد قبول باشد به لیست الیت وارد می شود. در فصل گذشته اکبریان و خورشیدی شرایط مورد نظر را داشتند و طبق مقررات ای اف سی 2بازی از لیگ داخلی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اطلاع دادیم تا به ایران بیایند و از نزدیک شاهد قضاوت آنها باشند که یک بازی از نظر آنها از اعتبار بازی رسمی مورد قبول نبود و داور دیگر هم در کلاس هایی که برگزار می شود نتوانست موفق عمل کند.

امسال هم بنیادی فر 2بازی را زیر نظر afc  قضاوت کرد که مورد قبول آنها بود. شهریور ماه هم کلاس های مرتبط برگزار می شود که در صورت قبولی در لیست الیت قرار خواهد گرفت. سال آینده هم 2داور بین المللی جدید را پیشنهاد خواهیم داد.

نظرات داوری در ایران متغاییر با سراسر جهان است

عسکری در پاسخ به این سوال آیا در نشستهای داوری در خصوص مشکلاتی که در بازیها وجود داردو از سوی داور بازی رخ می دهد گفت: اصلا، دیدگاه و تفکری که اینجا وجود دارد در خارج از ایران وجود ندارد.  آنجا بازی ها را بدون هیچ فشاری بررسی می کنیم. یک ماه و نیم پیش در ویتنام مسابقات را مورد بررسی قرار دادیم که یکی از تیم ها نسبت به یک اشتباه داوری اعتراض کرده بود و همینطور هشت مورد دیگر از لیگ قهرمانان آسیا و ای اف سی کاپ که البته تیم ها کار خاصی انجام نمی دهند و فشار روانی ایجاد نمی کنند.

رئیس دپاتمارن داوری در پایان در این خصوص که چرا در جام جهانی ما فقط دو داور  داشتیم و یا اینکه چرا کمک داور یک و دو از ایران در این بازیها حضور نداشت و د رنهایت در وضعیت داوری ایران در جام ملتها به چه صورتی است ، گفت:  به طور کلی انتخاب هرکسی برای حضور در تورنمنت یک موفقیت بزرگ محسوب می شود. به طور مثال شاهد حضور تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی هستیم و همین حضور در این مسابقات باعث کسب اعتبار برای والیبال ایران در سطح جهان شده است. تاکید می کنم که داور چهارم هم یکی از داورهای بازی و پر اهمیت است. وقتی فقط 8گروه داور چهارم از 204 کشور جهان انتخاب می شود این یک موفقیت است. در دوره بعدی جام جهانی حدود 50 الی 60 درصد از داوران این دوره حضور نخواهند داشت و داورانی که در حال حاضر در این دوره کسب تجربه کرده اند جایگزین آنها در دوره بعدی خواهند شد. اینکه داور ما 7بازی را و تا مرحله نیمه نهاییداور چهارم بوده نشان از این است که استانداردهای مورد نظر فیفا را داشته اند و در جلسات حضور فعالی از خود به نمایش گذاشته اند.

درباره جام ملت های آسیا 2015 استرالیا هم 11گروه اصلی داوری در نظر گرفته اند و در کنار آن هم گروه داوری از یک کنفدراسیون دیگر که احتمال زیاد از آفریقا است انتخاب می شود. 3داور استندبای و 3داور ذخیره هم حضور خواهد داشت. توجه به جوانگرایی در انتخاب داوران استندبای مورد توجه بوده به طوری که بر اساس تصمیم ای اف سی این داوران حداقل زیر 34سال سن خواهند داشت تا با کسب تجربه در این مسابقات، برای دوره های بعدی مسابقات در سطح همه جهان آماده باشند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۳
دوستان ... آقای ترکی خادم امام رضا هست فقط برای یادآوری گفتم به بعضیها....
آخرین اخبار