دهه اول زندگی زمان طلایی برای درمان "تنبلی چشم"

انحرافات چشمی در کودکان به علل و عوامل مختلفی بستگی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به انحراف چشم مادرزادی اشاره کرد.

احمد میرشاهی متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انحراف چشم در کودکان و همچنین بزرگسالان بیماری بسیار شایعی است که تقریبا یک درصد از کودکان درجاتی از انحراف چشم را دارند عللی که باعث انحرافات چشم می‌شوند به چند دسته تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: اولین مورد از انحراف چشم، مادرزادی بوده که دقیقا مشخص نیست مشکل در کدام ناحیه از چشم وجود دارد. دسته دوم علت‌ها عیوب انکساری(دوبینی) است که خود را به صورت انحراف چشم نشان می‌دهند.

عامل سوم مشکل اعصاب چشم است در حقیقت عضلات چشم توسط یک سری از اعصاب،‌ عصب دهی می‌شوند. اگر این اعصاب که منشاء آن‌ها مغز است به علت "مشکلات مغزی" ضربه و بیماری‌های مختلف دیگر آسیب ببینند منجر به "فلج عضله چشم" می‌شوند.

وی اظهار داشت: در صورتی که عصب چشم فلج شود عضله نیز به دنبال آن فلج می‌گردد. از دیگر علل انحراف چشمی کم بینایی و نابینایی چشم می‌تواند باشد که در اثر "آب مروارید" یا مشکلات شبکیه چشم به مرور دچار انحراف می‌شود. برخی از بیماری‌های ارثی که به صورت نادر عضلات را درگیر می‌کنند نیز انحرافات چشمی را در پی خواهند داشت تنبلی چشم نیز انحراف چشم را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از علائم انحراف چشم تاب داشتن چشم و پیچ برداشتن چشم می‌تواند باشد علامت دوم این بوده که کودک سرخود را کج می‌کند یعنی ممکن است 
چانه خود را به سمت راست یا چپ خم کند و همچنین امکان دارد سرش را بالا یا پایین بگیرد.

میرشاهی اذعان داشت: در کودکان بالای 5 یا 6سال و همچنین در افراد بالغ دوبینی از علائم انحراف چشم است. در موارد خاص(انحرافات خاص) عینک‌های منشوری و خاصی استفاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: بهتر است افراد در مواجهه با موارد خاص (استفاده از عینک‌های منشوری و انحرافات خاص) توسط پزشک بینایی سنجی معاینه شوند چرا که اگر رشد و نمو چشم از سن طلایی خود (10سالگی) عبور کند تنبلی چشم دیگر قابل درمان نیست و انحرافات چشم هر چه در سنین پایین‌تر جراحی شوند نسبت به سنین بالا نتیجه بخش‌تر خواهند بود.

انتهای‌پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.