رییس انجمن بتن ایران:

آیین نامه بتن ایران نیازمند بازنگری است

فامیلی گفت: در بازنگری مجدد آیین نامه بتن سعی بر این است تا حداکثر استفاده از تحقیقات دانشگاهی گردد تا طبق شرایط محیطی و جغرافیای ما تدوین شود.

 هرمز فامیلی مدیر انجمن بتن ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره لزوم بررسی مجدد آیین نامه بتن ایران گفت: در رابطه با بررسی مجدد آیین نامه (آبا) مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با سازمان مدیریت سابق تفاهم نامه‌ای امضا شد که به موجب آن قرار است آیین نامه به زودی بازنگری شود.
 
وی ادامه داد: بررسی مجدد آیین نامه‌ها در کشورهای مختلف هر 4 سال یک بار اتفاق می‌افتد اما متأسفانه این موضوع در کشور ما بیش از 12 سال طول کشید و اگر بازنگری صورت گرفته یک بازنگری سطحی بوده است که با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنعت بتن صورت گرفته این آیین نامه شدید به بازنگری دارد.
 
فامیلی افزود: ما امیدواریم که این کار به صورت جدی پیگیری شود و در ضمن انجمن بتن هم آماده هر گونه همکاری با سازمان است چون نیاز به بازنگری آن شدیداً از طرف اعضای انجمن احساس شد.
 
مدیر انجمن بتن ایران گفت: مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که بخش نهم مقررات ملی ساختمان با بخش‌هایی از آیین نامه بتن متفاوت است که این موضوع برای مهندسین ما یک معضل است چرا که درباره یک موضوع دو نظر وجود داشت.
 
وی افزود: خوشبختانه اکنون هم مقررات ملی ساختمان و هم آیین نامه به مرکز تحقیقات ارجاع داده شد تا هماهنگی که بین این دو نهاد بوجود می‌آید بخشی از مشکلات حل شود.
 
وی با بیان اینکه این بازنگری هر چه سریعتر باید صورت بگیرد گفت: اگر این اتفاق بیفتد به نفع مهندسین خواهند بود چون وظیفه هر نهادی به طور جداگانه مشخص خواهد شد. علاوه بر این کیفیت بتن به عنوان برترین مصالح ساختمانی و وضع ساختمان سازی ارتقا پیدا می‌کند.
 
وی درباره اینکه آیین نامه بتن چه اندازه با قوانین و اصول ما هماهنگ است گفت: هر آیین نامه و مقرراتی که نوشته می‌شود باید بر اساس شرایط داخلی و محیطی هر منطقه باشد آیین نامه امروز ما ترجمه‌ای از آیین نامه آمریکا است.
 
وی ادامه داد: الآن که شرایط بازنگری آیین نامه فراهم شد باید طبق شرایط محیطی و جغرافیای کشور ما باشد چون گاهی اوقات آنچه در آیین نامه آمده منطبق با محیط جغرافیایی ما نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: اصولاً شرایط محیطی در عملکرد بتن خیلی تأثیرگذار است و الآن تلاش بر این است تا حداکثر استفاده از تحقیقات دانشگاهی شود تا این بازنگری به روز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آیین نامه ، بتن ، تدوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار