نگاهی به برنامه" امروز هنوزتموم نشده"؛

یک تلنگر میان وعده

برنامه‌های ترکیبی تلویزیون از جذاب ترین آیتم‌های رسانه ملی است که نسبت به چند سال پیش طرفداران بیشتری پیدا کرده و جا افتاده است و "امروز هنوز تمام نشده" از این دست برنامه‌هاست.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران ؛ برنامه های ترکیبی تلویزیون یکی ازجذاب ترین آیتم های رسانه ملی است که حالا نسبت به چند سال پیش طرفداران بیشتری پیدا کرده و جا افتاده است. "امروز هنوز تمام نشده" را می توان یک برنامه ترکیبی روتین و روزانه دانست که از حیث زمانی نیز می توان آن را تعریف کردوبه عنوان یک برنامه عصرگاهی شناخت.البته روند برنامه درسری جدید و سرو وصداهایی که داشته موجب شده برخی به زمان پخش آن انتقاد کرده و آن را مناسب یک برنامه شبانه بدانند. اگر با نگاه موضوع محوری بخواهیم به آن نگاه کنیم " امروزهنوزتمام نشده" یک برنامه ترکیبی اجتماعی-فرهنگی است که اتفاقا زمان مناسب آن همین زمان است زمانی که هنوز امروز به پایان نرسیده و می توان درباره اتفاقات و مسائل روز بازنگری کرد آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و کنش های روزانه را از روزمره گی بیرون آورد و به تامل درباره انها پرداخت. فارغ ازدرونمایه و مضمون برنامه در نسبت با این هدف و اینکه خود برنامه چقدر در تحلیل مسائل روز که بیشتربه جوانان و نسل جدید اختصاص دارد. همین خصلت یعنی توجه برنامه به مخاطبان جوان موجب نشاط و پویایی بیشتری در برنامه شده و شاهد یک برنامه خشک کارشناسی یا کارشناس محور نیستیم. نه اینکه کارشناس مهمان در ان حضور نداشته باشد اما برنامه یک گفتگوی اختصاصی کارشناسانه نیست. سعی شده تاباایجاد آیتم های مختلف و حتی سوژه های جذاب و گاه کمتر پرداخته شده هم ازحیث فرم و اجرا و هم از لحاظ محتویی ، ریتم تندتر به برنامه داده شود و از ملال انگیز بودن ان بکاهد. این رویکرد را میتوان درنوع اجرای پدرام کریمی نیز ردیابی کرد که تلاش می‌کند همچون  یک برنامه صبحگاهی نشاط و سرزندگی خود را حفظ کرده و مخاطبی که با خستگی یک روز کاری به تماشای برنامه نشسته است را خسته تر نکند. اگر به خانه برمی گردیم برنامه عصرانه شبکه 5 است امروز هنوز تموم نشده شبکه یک تلاش می کند تا ما بعد از برگشتن به خانه به خود و خویشتن خویش برگردیم. به عبارت دیگر این برنامه مخاطب را دعوت می کند تا یکبار دیگر به خویشتن خویش بازگشته و زندگی و تجربه های روزانه آن را از منظری درونی ،عقلانی وفکر شده ببیند. اینکه هنوز امروز تموم نشده و چگونه می توان آن را تبدیل به روز بهتری کرد، چگونه می توان از امروزی که هنوز باقیست استفاده بهتر و بهینه تری داشت. در واقع دراینجا مخاطب با یک تلنگر میان وعده مواجهه می شود تا اگر از امروز خود استفاده بهتری نکرد فرصت برای جبران داشته باشد.

از سوی دیگر امروز هنوز تموم نشده در عین اینکه یک برنامه ترکیبی است برنامه ای مناسبتی هم هست به این معنی که در انتخاب سوژه ها به مناسبت های روز توجه می کند. مثلا الان که در ماه مبارک رمضان به سر میبریم تلاش می کند تا از منظر نگاه و رویکرد خود به مناسبات و اهداف این ماه نگریسته و آن را در نسبت با تجربه های روزمره زندگی مورد بازخوانی و کارشناسی قرار دهد. به عبارت دیگر برنامه امروز هنوز تموم نشده را ازحیث موضوعی می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد. موضوعات روز در حوزه های مختلف، مناسبات روز و دغدغه های نسل امروز. این التزام به روز بودن و توجه به نیازها و دغدغه های نسل جدید شاید مهمترین ویژگی برنامه باشد که نشانه آن را می توان در تیتراژ برنامه وترانه وصدای حامد زمانی ردیابی کرد.به اینموارد حضورستاره ها و چهره‌های شاخص هنری به ویژه دردو عالم موسیقی و سینما را به مواردقبلی اضافه کنید تا متوجه رویکرد و حس و حال برنامه شوید.مثلا چند وقت پیش تعداد زیادی از مخاطبان که از طریق سیستم پیامکی با برنامه ارتباط دارند خواهان حضور احسان علیخانی در این برنامه شدند که همین نشان می‌دهد که "امروز هنوز تموم نشده" اعتبار رسانه ای بین مردم پیدا کرده و آنها خواهان حضور علاقمندان و چهره های محبوب خود در برنامه هستند. این نشان می‌دهد که این برنامه حالا به حدی از جایگاه رسانه ای رسیده که مهمانان آن با حضور در آن برای خویش اعتبار کسب می‌کنند.

اما آنچه که بیش ازهرچیز امروزهنوز تموم نشده را از برنامه های مشابه جدا می کند نگاه مذهبی این برنامه به مسائل روز و آمیختن آن با عقلانیت مدرن است. به عبارت دیگر تلاش شده تا از نگرش سنتی به دین حداقل در بیان مسائل و تحلیل و روایت آنها پرهیزشده و یک نوع نو اندیشی دینی جایگزین آن شود. اینکه مثلا تلاش شود از منظر یک ایرانی مسلمان مدرن به جهان پیرامون و مسائل زندگی نگریسته شود و در پس آن الگوی سبک زندگی ایرانی-اسلامی تبیین و بازنمایی شده و مهارت های این شیوه از زیستن صورت بندی شود.

بازگشت به خویشتن درکنار فهم مقتضیات روز در کنارهم دو عنصر مهم معنایی در امروز هنوز تموم نشده است تا به مخاطب جوان امروز سبک درست زیستن در جامعه پیچیده امروز را نشان دهد. درواقع این برنامه صرفا یک عصرگاهی برای سرگرمی مخاطب نیست یک سرگرمی است تا به مخاطب نشان دهد که چگونه باید فرزند زمانه و عصر خویش بود. چگونه باید به فهم جهان اجتماعی رسید، چگونه می توان در دل روزمره گی و گرفتاری های روزانه آگاهانه زیست و منطقی زندگی کرد. این برنامه تلاش شبکه یک برای ارتباط آگاهانه صمیمی و تعاملی با نسل امروز و دیروزاست تا ازطریق رسانه به درک بهتری از شرایط امروز رسیده و زندگی سنجیده تری را تجربه کنند. امروز هنوز تموم نشده یعنی اداره زندگی به اراده ماست و این خود ما هستیم که تصمیم می گیرم روزمان را چگونه به پایان برسانیم.


یادداشت از: الهه علیزاده

انتهای پیام/  اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار