صعود نمودار "چاقی" در نسل آینده، با مصرف شیرخشک

شیر مادر بهترین و تنها غذا برای نوزادان تا 6 ماهگی است، ولی بسیاری از مادران جوان ناکافی بودن و یا کم قوت بودن شیر خود را بهانه می‌کنند تا از شیر خشک به عنوان غذای کمکی برای نوزاد خود استفاده کنند و بسیاری از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، در آینده و یا همان سنین کودکی دچار چاقی می‌شوند.

دکتر عباس مومن‌زاده، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: میزان نمک در شیر مادر کم و حدود 21 میلی گرم است که این میزان در شیرخشک 3 برابر شیر مادر است که بدنبال این نمک زیاد در شیر خشک، آب زیادی در بین بافتها تجمع می‌یابد و بسیاری از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، دچار ادم و ورم هستند.

وی ادامه داد: میزان قند لاکتوز در شیر مادر 70 گرم در لیتر است که این میزان لاکتوز در شیر گاو 50 گرم در لیتر است که با اضافه کردن شکر و یا ساخارین به شیر گاو، سعی می‌کنند کمبود لاکتوزی که در مقایسه با شیر مادر، در شیر گاو است، در شیر خشک جبران کنند. این مورد هم یکی دیگر از علل بروز چاقی در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، است.

دکتر مومن‌زاده گفت: چربی شیر مادر غیراشباع است، در صورتیکه در شیر خشک با منشاء شیر گاوی، چربی 35 گرم در لیتر است و از انواع چربی اشباع می‌باشد.

بعلاوه میزان پروتئین شیر گاو 35 گرم در لیتر است، در صورتی که میزان پروتئین شیر مادر 11_10 گرم در لیتر می‌باشد که در صنعت ساخت شیر خشک سعی می‌شود، این پروتئین اضافی شیر گاو را حذف کنند، ولی خیلی موفق نیستند. تمام این موارد باعث می‌شود کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اضافه وزن و چاقی بیشتری داشته باشند.



انتهای پیام/

برچسب ها: چاقی ، نوزاد ، شیرخشک ، پروتئین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار