شهرکرد/

کاشت حفاظتی نوتیلج یا بدون خاک ورزی در استان چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره امور فناوریهای مکانیزه اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از کاشت نوتیلج یا بدون خاک ورزی برای دومین سال متوالی در این استان خبر داد.

روح اله فاطمی گفت: حفظ بقایای گیاهی در مزرعه و کاهش عملیات خاکورزی و کاشت مستقیم بذر در بقایای گیاهی، کاشت حفاظتی نامیده می شود.
وی افزود: در این روش علاوه بر اینکه هزینه های کشاورزان و استفاده از آب تا 50 درصد کاهش می یابد، حفاظت از خاک نیز دو برابر می شود.
فاطمی، مهمترین مزیت این روش را حفاظت بیشتر از خاک توسط بقایای گیاهی عنوان و تصریح کرد:  بقایای گیاهی مقدار زیادی از تشعشع خورشید را جذب می کنند و موجب کاهش میزان تبخیر سطحی می شود. همچنین از ایجاد روان آبها که موجب از بین رفتن مواد آلی سطح خاک می شوند جلوگیری می کند.
رئیس اداره امور فناوریهای مکانیزه اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه در روش های خاک ورزی سنتی کانال ها و مجاری ساخته شده توسط موجودات داخل خاک تخریب می شوند گفت: عملیات شخم زدن زمین با کاهش نفوذپذیری آب و هوا به عمق زیر 15 سانتیمتری خاک، رشد و تنفس ریشۀ گیاه را با مشکل مواجه می کند و احتمال رشد علف های هرز نیز افزایش می یابد.
فاطمی افزود: در روش خاک ورزی سنتی با زیر و رو کردن خاک سطحی، خاک نسبت به فرسایش آبی مستعد می شود.
بهتر است از کاشت مستقیم، نوتیلج و یا حفاظتی در زمین هایی استفاده شود که آبیاری در آنها به صورت بارانی صورت می گیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.