انتشار مشروح مصاحبه وزیر خارجه ایران با شبکه سی‌ان‌ان

ظریف: 1+5 هنوز بسته اقداماتی که رضایت‌ما را جلب کند، ارائه نداده‌اند/ تحریم‌ها دستاوردی نداشته‌اند

شبکه تلویزیونی سی ان ان ماه گذشته مصاحبه اختصاصی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت که این شبکه شب گذشته مشروح آنرا منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مهمترین محورهای گفتگوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با کریستین امانپور مجری شبکه "سی‌ان‌ان" بدین شرح است:

- این فرصتی تاریخی برای همه ماست. در حال حاضر اگر افراد به دنبال حل این برنامه باشند و  به طرف دورنمایی متفاوت در روابط بین المللی حرکت کنند فکر می کنم این امکان وجود دارد. 

- نکته این است که آیا توافق کردن ممکن است،  ما در مورد یک توافق بد یا یک توافق خوب صحبت نمی کنیم،  بلکه در مورد توافقی شدنی و ماندگار صحبت می کنیم. 

- آنچه ما نیاز داریم، همخوانی میان عناصر مهم این پازل بزرگ است به طوری که توافقی حاصل شود که ماندگار باشد و هدفی را که همه ما در آن مشترک هستیم تضمین کند. 

نیازی به خطوط  قرمز و اعداد خودسرانه نیست. شما فقط نیاز به پیدا کردن راههای علمی دارید.

- ما با مردم در مورد اعداد صحبت نمی کنیم تا آنها را فریب دهیم. ما در مورد اعدادی صحبت می کنیم که به منظور تامین سوخت یک نیروگاه مورد نیاز است. همه اینها به طور خاص به منظور تامین نیازهای یک نیروگاه طراحی شده است. 

- ایران آمادگی خود را (در مورد پذیرش پروتکل الحاقی) اعلام کرده به شرطی که توافقی خوب به دست آوریم .

- می تواند ده هزار دستگاه سانتریفوژ وجود داشته باشد. مسئله به میزان پیشرفته بودن سانتریفوژ بستگی دارد. ما به سی و نه تن اورانیوم برای نیروگاه خود نیاز داریم.


- اختلاف های جدی وجود دارد. اختلاف ها در این باره که طرف مقابل باید چه اقداماتی انجام دهد نیز هست. آنها هنوز بسته اقداماتی که برای ما رضایتبخش است به ما ارائه نداده‌اند. آنها باید به شیوه های جدی تری که به نگرانی های ما پاسخ می دهد دست یابند.

- فقط تحریم ها نیست. طرح اقدام مشترک که ما در ژنو تصویب کردیم ، عناصری دارد که مستلزم همکاری است ، همکاری در حوزه انرژی هسته ای و همکاری برای فراهم کردن دسترسی ایران به بازارهای بین المللی انرژی و همه اقداماتی که در این حوزه قرار می گیرد. باید توافقی متعادل به دست آید تا بتواند توافقی ماندگار باشد. 

- تحریم ها دستاوردی نداشته‌اند. آمریکا چه چیزی به دست آورده است؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار