رویت هلال ماه از زبان اهالی قلم

کتاب‌های "ماه نو"، "مبنای علمی رویت هلال" و "چگونه اول ماه ثابت می‌شود" به بررسی رویت هلال ماه می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران،‌رویت هلال ماه مسئله‌ای است که هر ساله در آغاز و پایان ماه رمضان با آن روبرو هستیم شیوه رویت هلال ماه و مسائل مربوط به آن در کتاب‌های مختلفی به زبان‌های فارسی و عربی بیان شده است.

کتاب "رویت هلال، آشنایی با مقدمات نجومی استهلال" اثر محمد مهدی مطیعی، به بیان شیوه‌های رویت هلال ماه و بررسی دیدگاه "مقام معظم رهبری" درباره این مسئله می‌پردازد.

کتاب "هبوبات فقیر، اشتراط وحده الافق فی ثبوت الهلال" اثر احمد ماجوزی، در 288 صفحه به زبان عربی توسط انتشارات "منشورات الاجتهاد" منتشر شد. این کتاب به اثبات رویت هلال ماه رمضان و ماه شوال می‌پردازد. نویسنده با رویکردی روایی به این مسئله نگریسته و از لحاظ فقهی و علم نجوم نیز به مسئله رویت هلال ماه می‌پردازد. پیش بینی وضعیت هلال در آغاز ماه‌های قمری 1427 در 216 صفحه توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی- نجومی به زبان فارسی روانه بازار نشر شده است. این کتاب تقویم مختصر سالانه، پیش بینی‌های مخصوص وضعیت هلال در آغاز ماه‌های قمری را بررسی می‌کند. سپس به بیان جدول‌های پیش بینی تمام حالات وضعیت هلال ماه برای آغاز هر ماه در 45 شهر از شهرهای مهم جهان،‌مهمترین رخداد‌های آغاز هر ماه قمری، اوقات شرعی شهرهای مختلف کشور و نقشه‌های موقعیت ماه نسبت به آفتاب در هنگام غروب خورشید می‌پردازد. این کتاب پیرامون تاریخ تاسیس مرکز مطالعات پژوهش‌های فلکی و نجومی و فعالیت‌های علمی و عملی این مرکز توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

کتاب "رویت هلال" اثر رضا مختاری و محمد رضا نعمتی درباره رویت هلال ماه در 760 صفحه به زبان عربی توسط موسسه بوستان کتاب چاپ و منتشر شده است.

"داس مدنو، بررسی وضعیت و نقش هلال ماه در علوم نجوم و فقه اسلامی" اثر محمد صادق دهنادی، عنوان کتاب دیگری است که به زبان فارسی توسط نشر "سفید سار" با موضوع رویت هلال ماه منتشر شده است.

"نقش افق در ثبوت هلال، کاوشی در مباحث فقهی- نجومی به ضمیمه رساله هلالیه" اثر محسن دلیر و یدالله جوزجانی، که توسط "نشر زائر" منتشر شده، اطلاعات جغرافیایی، نجومی و احکام فقهی و مذهبی مربوط به رویت هلال ماه،‌ جدول‌های حاوی ساعت غروب و اطلاعات جغرافیایی را بیان می‌کند.
رویت هلال، اثر فخرالدین فال اسیری، به زبان فارسی در 64 صفحه و با تیراژ 1000 نسخه به مسئله رویت هلال ماه می‌پردازد.

"هلال ماهه در فقه مذاهب اسلامی" اثر علی بهشتی و مسعود ضیایی‌ به زبان فارسی به بیان فقط تطبیقی و رویت هلال ماه می‌پردازد. این کتاب را انتشارات آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی در 124 صفحه با تیراژ 2000 نسخه چاپ و منتشر کرده بود.

"چگونه اول ماهه ثابت می‌شود" اثر اصغر محمدی همدانی که توسط انتشارات گلزار کتاب منتشر شده، به چگونگی رویت هلال ماه و مسائل مربوط به آن می‌پردازد.

کتاب "ماه نو، مبانی علمی رویت هلال" اثر امیر حسین زاده، محمد احمدی و یوسف شعبانی در 2000 نسخه توسط بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در بازار نشر موجود است، این کتاب مسائلی را پیرامون رویت هلال ماه، ویژگی‌‌های فیزیکی و مداری کره ماه، اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با رویت هلال، معیارهای رویت هلال ماه درباره نحوه رصد و رویت هلال از دیدگاه علم فقه بیان می‌کند و از راه‌های اثبات اول ماه سخن می‌‌گوید.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلیر
۱۹:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
با سلام و احترام
آخرین اخبار