یک حقوقدان بین‌المللی در گفتگو با سی ان ان:

فلسطین می‌تواند آمریکا و اسرائیل را به اتهام جنایت جنگی مورد پیگرد قرار دهد

یک حقوقدان بین‌المللی در گفتگو با سی ان ان تأکید کرد که می‌توان آمریکا و اسرائیل را به اتهام جنایت جنگی مورد پیگرد قرار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان عربی، پروفسور "جئوفری نایس" کارشناس قوانین بین‌المللی و یکی از دادستان‌های بین المللی در مسائل جنگی که سابقه پیگرد قرار دادن میلوسوویچ رهبر صرب‌ها رادر کارنامه خود دارد، در مصاحبه با سی ان ان گفت: فلسطینی‌ها می توانند در صورتی که به عنوان یک دولت، اقدام به امضای پیمان دادگاه بین المللی کیفری کنند، پرونده اسرائیل را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دادگاه بین‌المللی کیفری بفرستند و این می‌تواند آمریکا را نیز که اقدام به تسلیح اسرائیل می‌کند، تحت تأثیرقرار دهد و همچنین ممکن است این بر طرف فلسطینی که اسرائیل آن را متهم به هدف قرار دادن شهروندان می‌کند، اثر بگذارد.

وی افزود: اگر فلسطینی‌ها اقدام به امضای پیمان دادگاه بین المللی کیفری کنند، قادر خواهند بود تا این پرونده را به دادستان کل این دادگاه ارجاع دهند؛ و این بدان معنی است که راه برای تحقیقات برای فلسطینی‌ها نیز باز خواهد شد.

پروفسور نایس همچنین گفت: اسرائیل می تواند حق دفاع از خود را داشته باشد، اما به شرط آنکه شواهدی ارائه دهد مبنی بر اینکه گام‌های متناسبی برای جلوگیری از وقوع خسارت های ناخواسته برداشته است؛ اما شهروندان و مکان‌های غیرنظامی مانند مدارس و مکانهای دینی به موجب بسیاری از معاهدات بین المللی از جمله معاهده ژنو مورد حمایت بوده و هر طرفی که آنها را مورد حمله قرار دهد، می‌توان او را مورد پیگرد قرار داد.

وی گفت: بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، روسیه، چین و اسرائیل هنوز پیمان دادگاه بین المللی کیفری را امضا نکرده‌اند؛ چیزی که بطور نسبی آن‌ها را از پیگرد دور قرار می‌دهد؛ اما شرایط درحال تغییر است.

گفتنی است، طبق نظر تحلیلگران، ارجاع پرونده به دادگاه بین‌المللی ممکن است، منجر به تحت تأثیر قرار دادن آمریکا نیز شود؛ چرا که آمریکا از صادرکنندگان اصلی سلاح به رژیم صهیونیستی بوده و کنگره آمریکا نیز با تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی با مقدار بیشتری از مهمات موافقت کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار