اداره کل حفاظت و محیط زیست گیلان با ارسال پیامک برای شالیکاران از آنان خواست از سوزاندن کاه و کلش و ضایعات کشاورزی در مزارع خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، مديركل حفاظت محیط زيست گيلان از اجرای طرح ویژه جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش در شهرستان رشت خبر دا.

محمدرضا برجی گفت : این طرح تا شعاع 17 کیلومتری اجرا می شود و براساس آن ، تاکنون هشدارهای متعدد زیست محیطی از طریق پیامک برای 2 هزار و 245 شالیکار این شهرستان ارسال شده است.

وی سرکشی به شالیزارهای این محدوده و تجهیز کمباین به دستگاه بسته بندی کاه را از دیگر اقدامات این طرح اعلام کرد و افزود : امسال کارشناسان دفاتر و مراکز خدمات کشاورزی در روستاها در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی به شالیکاران همکاری می کنند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد : براساس قانون مجازات اسلامی، متخلفان و آلوده کنندگان محیط زیست، به پرداخت جزای نقدی و تا حدود یک سال حبس محکوم می شوند.

گازهای تولید شده از سوزاندن کاه و کلش بسیار سمی و خفه کننده است و در تغییرات آب و هوایی تاثیر منفی دارد.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند: ذرات معلق ناشی از سوزاندن کاه و کلش موجب برونشیت و بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه می‌شوند و سلسله اعصاب انسان و جانوران را مختل و افزایش فشارهای عصبی را در پی‌دارد، .

منواکسید و دی‌اکسیدکربن ناشی از دود کاه و کلش‌ها نیز با بخار آب ترکیب و باران‌های اسیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند جنگل‌ها و محیط های آبی را نابودی کند.



انتهای پیام/ش


برچسب ها: پیامک ، زیست ، محیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.