برگزاری نشست خبری تشریح ویژه برنامه های واقعه فتح تهران در کاخ نیاوران

به مناسبت یکصد و پنجمین سالروز واقعه فتح تهران، نشست خبری پیرامون تشریح ویژه برنامه های این واقعه تاریخی صبح یکشنبه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران صبح امروز نشست خبری تشریح برنامه های یکصد و پنجمین سالگرد واقعه فتح تهران و یکصد و هشتمین سالگرد امضای فرمان مشروطیت با حضور محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، سید احمد محیط طباطبایی، قائم مقام ایکوم، اردشیر صالح پور، مولف کتاب "فتح طهران" و آفرین امامی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و خبرنگاران رسانه های جمعی در سالن سینمای اختصاصی کاخ نیاوران برگزار شد.

دکتر محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با اشاره به اینکه برگزاری این برنامه در راستای بیانات رئیس جمهور در خصوص توجه به مسئله دفاع مقدس بوده گفت: در این سلسله برنامه که سه قسمت است دفاع مقدس از مشروطه تا انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی افزود: اولین برنامه که در تاریخ 15 مرداد برگزار می‌شود با عنوان بازنمایی فتح تهران به مرور مشروطه می‌پردازد. در دومین برنامه که شهریورماه برگزار خواهد شد جنگ تحمیلی به عنوان یک دفاع مقدس مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و سومین برنامه که در بهمن ماه و همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود به ارزش‌های انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

طالبیان تصریح کرد: قرار است در دل این برنامه ثبت ناملموس مشروطه انجام شود که برای آماده سازی پرونده‌های آن با استان‌های مختلف مکاتبه شده و از آن‌ها خواسته شده است که پرونده‌های ثبتی خود را تکمیل کرده و برای ثبت ارسال کنند.

همچنین احمد محیط طباطبایی با اشاره به اهمیت ۱۴ مرداد به عنوان روز صدور فرمان مشروطه به نقش کاخ صاحبقرانیه اشاره کرد و گفت: کاخی که قرار است برنامه فتح تهران در آن برگزار شود‌‌ همان کاخی است که ۱۰۸ سال پیش فرمان مشروطه در آن به امضا رسیده و پس از آن احمدشاه به عنوان اولین شاه منتخب بر تخت نشسته است. 

وی افزود: قرار است در "بازنمایی فتح تهران" کتابی متفاوت در این زمینه رونمایی شود که توسط معاون هنری ایکوم نوشته شده و روایتی متفاوت از فتح تهران را به مردم ارائه می‌کند. همچنین در حاشیه این برنامه قرار است از طریق بخش خصوصی نمایشگاه‌هایی چون "مجموعه آرام نگاره های بختیاری" از مهدی تمیزی و قبرهای بختیاری برگزار شود.

وی تصریح کرد: اتاق اسناد کاخ صاحبقرانیه قرار است در این برنامه، اطلاعات مهمی را درباره نقش بختیاری‌ها و گیلکی‌ها به عنوان دو قوم مهم در واقعه فتح تهران را به مخاطب منتقل کنند. 

طباطبایی، مشروطه را نقطه کلیدی تاریخ معاصر کشور دانست و گفت: اگر امروز در نظام کشور، از مجلس برخوردار هستیم حاصل خون‌ها و مجاهدت‌هایی است که مردم در قیام مشروطه داشته‌اند تا به حق خودشان برسند. 

در بخش دیگری از این برنامه، دکتر اردشیر صالح‌پور درباره علت اصلی نام گزاری این برنامه با عنوان "بازنمایی فتح تهران" گفت: بازنمایی به معنای رونمایی نیست بلکه به معنای یک تغییر جدی است که به مخاطب کمک می‌کند از زاویه تازه‌ای به شئی ماندگار در موزه نگاه کند. 

وی افزود: گاهی اوقات تغییر مکان یک اثر در موزه می‌تواند باعث توجه دوباره مخاطب به آن شود و ما قرار است در برنامه بازنمایی فتح تهران در حاشیه رونمایی از کتاب «فتح تهران»، تابلوی فتح تهران را که یک اثر مهم اما کمتر دیده شده این کاخ است را بازنمایی کرده و به همراه نقالی، به شرح این واقعه مهم و تاثیرگذار در فرآیند مشروطه بپردازیم. 

صالح‌پور درباره نقش فتح تهران در مشروطه نیز تاکید کرد: فتح تهران در حقیقت نقطه اوج یک فرآیند دراز مدت است که امروز عنوان مشروطه به خود گرفته و به نظرم بهترین مکان برگزاری چنین برنامه‌ای در موزه نیاوران است چرا که کاخ نیاوران محل پادشاهی احمد شاه بوده؛ شاهی که اولین شاه منتخب مشروطه خواهان بوده است.

در این نشست آفرین امامی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با بیان اینکه یکی از اهدافی که در برنامه ریزی های برگزاری ویژه برنامه های این واقعه تاریخی دنبال می شود احیای فرهنگ سنتی و هنرهای آیینی کشورمان است، توضیح داد: از اینرو نمایش نامه ای برای تابلو فتح تهران نگاشته شده و دو نقال در روز افتتاحیه به شیوه پرده خوانی درویشی به روایت تابلو خواهند پرداخت.

وی گفت: همچنین دو خواننده، ترانه های حماسی فولکولور دوران فتح تهران را به صورت زنده اجرا خواهند کرد.  

بازنمایی تابلوی فتح تهران به همراه نقالی یک زوج نقال بختیاری، رونمایی کتاب «فتح طهران» نوشته دکتر اردشیر صالحپور، اجرای موسیقی سنتی بختیاری، پخش دقایقی از فیلم ستارخان کاری از زنده یاد علی حاتمی و سخنرانی پژوهشی با سخنرانی مهندس سید محمدبهشتی، دکتر حسن طالبیان، محیط طباطبایی، دکتر اردشیرصالح پور و آفرین امامی از جمله برنامه های بزرگداشت واقعه فتح تهران است.

بازگشایی اتاق های اسناد کاخ صاحبقرانیه پس از مرمت با دو نمایشگاه "آیینه تبریز” و "مشروطه در صاحبقراینه”، برپایی نمایشگاه "آرام نگاره های بختیاری در تکیه میر اصفهان” اثر مهدی تمیزی، برپایی نمایشگاه "فتح تهران در تصویر” از مجموعه دار خصوصی کامران نجف زاده و برگزاری نمایشگاه «اعلامیه های دوره مشروطه» دیگر برنامه ها را تشکیل می‌دهند.

ویژه برنامه فتح تهران از سوی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و با همکاری ایکوم، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موزه مشروطه تبریز و انجمن مجموعه داران ایران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار