مروری بر یک حاشیه بزرگ فوتبالی؛

و اینک دوئل نهایی ژنرال و کاپیتان

افشاگری های صورت گرفته در مورد یک مرتبط با سرمربی استقلال این پرسش را ایجاد کرده که در ورای ظاهر این فوتبال چه اتفاقاتی روی می دهد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سریال دعواهای رسانه ای اهالی فوتبال که در چندسال اخیر بیشتر در اردوگاه قرمزهای پایتخت انجام می شد، این بار به کوچه استقلالی ها رسید. چند روزی است در رسانه های نوشتاری و مجازی شاهد حملات تند جواد نکونام و امیر قلعه نویی هستیم.

آتش این اختلاف که فصل گذشته نیز می توانست خود را نشان دهد، با یک سال تاخیر از سوی کاپیتان تیم ملی روشن شد و هر روز ابعاد آن گسترده تر می شود و پای اسامی جدیدتری به این ماجرا کشیده می شود. این موضوع حتی سخنگوی باشگاه را به واکنش وا داشت. افجه ای با بیان اینکه صحبت‌های نکونام جرم محسوب می‌شود، اظهار داشت: "هرچند صاحب‌پناه به عنوان رئیس هیئت مدیره اعلام کرده قصد آشتی دادن قلعه نویی و نکونام را دارد؛ اما با محترم دانستن نظر وی، به عنوان سخنگوی اعلام می‌کنم نظر بیشتر اعضای هیئت مدیره این است که تا آخر پیگیر شکایت از نکونام باشیم." بنابراین باشگاه استقلال قصد آشتی دادن قلعه‌نویی و نکونام را ندارد!



اما داستان اختلاف نکونام و قلعه نویی چیست؟

جواد نکونام که پس از جام جهانی 2014 خبر استقلالی شدنش نیز به گوش می رسید، به یک باره در مصاحبه‌ای افشاگرانه، امیر قلعه نویی را با اتهام هایی روبرو کرد که حتما در جریان قرار گرفته اید. (متن کامل مصاحبه جنجالی نکونام علیه قلعه نویی) اما وی در این مصاحبه جنجالی به نکته ای اشاره کرد که سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می سازد. اشاره کاپیتان به حضور فردی در کنار قلعه نویی که به تایید سرمربی آبی ها نام وی در فهرست افراد ممنوع الفعالیت با باشگاه‌ها آمده و از وی به عنوان یکی از دلالان فوتبال نام برده می شود.

نکونام در آن مصاحبه با اشاره به داستان تأمل برانگیز سید ایمان موسوی گفت: "به دلال نزدیک آقایان گفتم حقش را خورده‌ای و باید پولش را بدهی. جوابش می‌دانید چه بود؟ این هفته او را بازی می‌دهیم! نشان به آن نشان که حتی در اتاق 151 هتل المپیک که اتاق خود آقای سرمربی بود، سه‌ نفره یعنی من، آن بازیکن جوان و دوست آقایان نشستیم و صحبت کردیم. او خیلی مطمئن گفت فردا بازی می‌کنی! گفتم این ظلم است. او درست تمرین‌ نکرده. مدتی است نیمکت‌نشین است و نباید بازی کند. ولی گفت دیر شده و گفته‌ام باید بازی کند و بازی می‌کند. فردا دیدم حرف‌های او کاملا درست است و آن بازیکن جوان در ترکیب بود. از آن به بعد شد سوگلی آقایان ولی زود از چشمشان افتاد چون به من چیزهایی را گفته بود که نباید می‌گفت. چطور سرمربی‌ای که ادعایش می‌شود قدرت دارد و جلوی همه می‌ایستد، با حرف‌های یک دلال، بازیکن را از ترکیب بیرون می‌گذارد یا او را وارد ترکیب می‌کند؟ اگر واقعا مربی هستید، خودتان درباره ترکیب تصمیم بگیرید. شما که به حرف دستیارتان گوش نمی‌دهید، چطور به حرف کسی گوش می‌دهید که همه او را می‌شناسند و می‌دانند در این فوتبال چه کارها کرده است؟ ..."

اما این همه حرف های جواد نکونام نبود. وی در ادامه این گف و گوی چالش برانگیز که حاوی نکات فراوانی است، عنوان می کند: "آن بازیکن در ابتدای ورود به استقلال خیلی خوب کار می‌کرد تا زمانی که ماشینش را به دوست آقایان نداد و در قطر سکونشین شد! به او گفت یا ماشینت را بده یا در قطر سکونشین می‌شوی. او هم نداد و رفت روی سکو! بعد از آن خیلی کم‌ رنگ فهرست 18 نفره را دید، چه رسد به اینکه بخواهد بازی کند. تا اینکه ماجرا را فهمیدم و دوباره در مقطعی مجبور شدند به او بازی بدهند ولی آخرش به جایی نرسید و آن بازیکن مجبور شد با کلی ناراحتی و دلخوری از استقلال برود. اگر بعدها نیاز باشد، یک‌سری از مدارک موجود از آن زمان را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار می‌دهم تا بفهمند چه اتفاقاتی می‌افتاده و آقایان با خبر بودند؛ ولی چشمشان را به راحتی روی همه‌چیز می‌بستند ...."


جواد نکونام در بخش دیگری از افشاگری خود علیه قلعه نویی و دوستش که همواره مورد انتقاد دلسوزان بوده است، می گوید: "مشکل من با استقلال از جایی شروع شد که در رشت، جلوی دوستان آقایان ایستادم و جوابشان را طوری دادم که دیگر سراغم نیایند. فکر کرده بودند من هم مثل دیگر بازیکنان هستم. این آقا پیش من آمد و گفت یک سیم‌کارت به من بده! یادم هست بازی با داماش بود که در نهایت باختیم. به او گفتم به چه جرأتی چنین خواسته‌ای داری؟ از همان روز پیش مربی محبوبشان که دستشان را باز گذاشته بود، رفتند و هرچه توانستند زیرآبم را زدند. یک نکته درباره آقای سرمربی بگویم که خیلی زود همه‌چیز را فراموش می‌کند. فوق‌العاده دهن‌بین است. یک چیزهایی ذاتی است و دست آقایان نیست ..."

اما افشاگری ها تمامی ندارد و کار به تیم ملی نیز می کشد. کاپیتان این روزهای تیم ملی درخصوص تلاش قلعه نویی برای سرمربیگری تیم ملی به کمک دوست دلالش نیز به نکته ای اشاره می کند: "هرکس علیه آقایان بنویسد می‌شود اجنبی‌پرست اما به نفعشان بنویسد می‌شود آدم خوب. با یک دلال پیش یک آدم معروف رفتند برای آنکه به تیم‌ ملی برسند. هر کاری می‌کردند تا این اتفاق بیفتد. اینها تلاش برای رسیدن به جایی بود که حقشان نبود. خودشان هم می‌دانستند با این وضع تمرین دادن و تیم اداره کردن، حقشان نیست روی نیمکت بنشینند. اصلا جواد نکونام دارد دروغ می‌گوید، بروید ببینید چرا هر بازیکنی که از استقلال رفت علیه آقایان حرف زد؟ مگر می‌شود همه دروغ بگویند؟ همه این مشکلات و داستان‌ها را می‌دیدند و فراری می‌شدند ..."

وقتی امیرخان جواب افشاگری ها را نمی دهد!

اما امیر قلعه نویی در گفتگو با سایت باشگاه، در پاسخ این مصاحبه جنجالی بدون اشاره به اتهامات نکونام در خصوص دوست منشوری‌اش، مدعی شد وی برای ماندن در استقلال دست به دامن کفاشیان شده است. (متن کامل پاسخ قلعه نویی به مصاحبه نکونام)
در کنفرانس خبری پیش از بازی با راه آهن قلعه نویی در پاسخ به سوالاتی درباره موضوع اختلاف با نکونام اعلام کرد: نکونام در چند بعد حرف زده و صحبت های او پشیزی برایم ارزش ندارد! (متن کامل اظهارات قلعه نویی که نکونام را به واکنش واداشت)


کاپیتان تیم ملی اما دست بردار نیست. جواد نکونام در واکنش به این اظهارات گفت که چرا سرمربی استقلال از یک دلال منشوری که در کنار اوست اعلام برائت نمی‌کند؟ "شما دو، سه تا مصاحبه کرده‌اید ولی هنوز نسبت به اقدام‌های دلال منشوری اعلام برائت نکرده‌اید. آیا این کارهایی که کرده را قبول دارید یا ندارید؟ بحث من اصلا ماندن یا نماندن خودم در استقلال نبوده چون خودتان می‌دانید که ادامه همکاری ما بعد از چنین ماجراهایی امکانپذیر نبود. حرف من این است که خبر داشتید دلال منشوری چه کار می‌کند یا نه؟ برای شما بد است که نزدیکترین افراد به شما این کارها را می‌کنند و خودتان متوجه نیستید. البته ایمان موسوی در مصاحبه‌اش گفت که می دانستید و واقعا برای من سوال است که اگر می‌دانستید برخوردی کردید یا نه؟ برای من این سوال وجود دارد که شما ترکیب تیم را بر اساس حرف این آدم‌ها می چیدید یا نه؟ اگر به حرف‌ها اینها می‌چیدید که وای به حال این فوتبال. من حقایق را درباره اطرافیان آنها گفتم. اما ظاهرا اینقدر عزیزند که نه تنها واکنشی در این زمینه نشان نداده اند، بلکه به نوعی از آنها حمایت هم شده است! ببیند به جای اینکه آقای قلعه‌نویی بگوید حتما حرف‌های موسوی را پیگیری می‌کنم تا ببینم این مسایل صحت داشته با نه، علیه او موضع گرفته و گفته جوابش را می‌دهم!"

ژنرال وارد می شود

اصرار نکونام درخصوص پاسخگویی قلعه نویی درباره اقدامات دوست نزدیکش باعث شد که سرمربی استقلال در پاسخ به نکونام و در جواب این سوال که چرا با فردی که از ایمان موسوی خواسته بود پول بدهد تا در دربی باشد، برخورد جدی نکردی؟ توضیحاتی ارائه دهد: "مگر نمی‌گویند پیگیر این موضوع نشدم. خب بهتر است مسئولان و حتی خبرنگاران با ایمان موسوی صحبت کنند. از او بپرسید آیا بعد از انتشار این خبر شخص قلعه‌نویی با او تماس نگرفت و پیگیر مسئله نشد؟ از موسوی بپرسید که با او در این زمینه صحبت کردم یا نه؟ هر چه او گفت می‌پذیرم. اولا آن زمان که با او صحبت کردم بحث 6 میلیون نبود و 50 میلیون بود. از موسوی پرسیدم این داستان چیست و او هم توضیح داد که با آن فرد مورد نظر معامله کامیون کرده است. مبلغ معامله برای این کامیون نزدیک به 50 میلیون بوده که موسوی تاکید کرد این مبلغ به خاطر این معامله انجام شده است. پس از این موضوع خواهان شدیم پول را برگرداند که طبق گفته موسوی آن فرد 45 میلیون آن را برگرداند و بقیه را چک داد."

سرمربی استقلال ادامه می دهد: "این آدمی که 4-5 سال است که در کنار فوتبال فعالیت می‌کند چرا یک مورد تخلفش بوده که از زبان نکونام گفته می‌شود؟ اگر این فرد متخلف است تا الان باید حداقل 50 تخلف داشته باشد. اگرچه خودم با او برخورد کردم و حتی 6-7 ماهی است که از فوتبال دور است و دیگر دور و بر فوتبال نیست. اما همین فرد که در سپاهان، تبریز و جاهای دیگر هم بوده، چرا فقط یک اتفاق آن هم برای موسوی افتاده است؟ مطمئنم بعدها مشخص می‌شود اصل واقعیت چه بوده و واقعیت این چیزی نیست که این روزها صحبتش می شود."


وقتی دلال نزدیک به سرمربی ممنوع الفعالیت بوده

 عزیز الله محمدی رییس سابق سازمان لیگ برتر درباره صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در ارتباط با این که طی تماسی با او صلاحیت فردی را که جواد نکونام وی را یک دلال فوتبال فعال در کنار سرمربی استقلال معرفی کرده، تایید کرده است، اظهار کرد: "هرگز این فرد را تایید یا رد نکرده‌ام. اسم‌ او جزو 101 نفری بود که ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال اعلام کرد که نمی‌توانند با باشگاه‌ها فعالیت داشته باشند. این افراد حتما مشکل داشته‌اند که اسامی آنها توسط ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال اعلام شده است و این موضوع مربوط به حال حاضر نیست و بلکه از چند سال گذشته مطرح شده است."

رییس فعلی اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال در مورد تماس قلعه‌نویی در ارتباط با تایید صلاحیت این فرد، اظهار کرد: "به یاد ندارم چنین تماسی با من گرفته شده باشد. هیچ موقعی هم این فرد را نه تایید و نه رد کرده‌ام. خودم به باشگاه‌هایی که این فرد در کنارشان فعالیت می‌کرد می گفتم که حق همکاری با باشگاه هایتان را ندارد، پس چگونه می‌توانم چنین فردی را تایید کنم؟"

، محسن بزرگی معاونت حقوقی استقلال در خصوص اینکه آیا قلعه‌نویی از نکونام شکایت کرده است، گفت: "همین امروز قلعه نویی با مشورت یک وکیل شکایت‌نامه ای را تنظیم کرد که قرار است فردا آن را به مراجع قضایی ارائه کند. قرار است فردا اول وقت متن شکایت‌نامه سرمربی استقلال علیه جواد نکونام به دادسرای عمومی انقلاب تهران ارائه شود."
وی در خصوص اینکه گفته می شد شاید قلعه نویی با وساطت برخی از این شکایت منصرف شود گفت: "آقای قلعه نویی روی این شکایت مصر هستند و صد در صد صبح فردا شکایت خود را به دادسرا ارائه می کنند."

اگرچه باید منتظر ماند و دید که چه سرانجامی در این افشاگری ها روی خواهد داد؛ اما به راستی، در ورای ظاهر این فوتبال چه اتفاقاتی روی می دهد؟
برچسب ها: دوئل ، فوتبالی ، قلعه نویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار