رئیس کل بانک مرکزی:

آمادگی نظام بانکی برای همکاری با بازار سرمایه/بانک یک بنگاه اقتصادی است

سیف: به دلیل اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است باید در جهت افزایش سود حرکت کند اما نه بدون محدودیت بلکه باید توسط سیاست گذار محدوده عملکرد تعیین شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشست تخصصی اقتصاد کلان در همایش سیاستهای اقتصادی خروج از رکود در خصوص بسته اقتصادی خروج از رکود با بیان اینکه مهمترین بحث ما در این بسته انضباط نظام بانکی است افزود:

یکی از بحث های جدی ما در این بسته بحث اظباط مالی است و بانک ها باید در این جهت حرکت کنند زیرا استقرار نظام بانکی یم بحث جدی است و واقعیت این است که ما در بانک مرکزی به شدت نظارت کاملی بر اجرای این برنامه داریم.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که برای رسیدن به اهداف بسته کمک به سزایی دارد حداکثر سازی پرداخت تهیلات نظام بانکی است. تعادل موجود در بازار و پایش و مراقبت از این وضعیت وظیفه ی اصلی بانک مرکزی است و همچین باید اجازه ی تصمیم گیری های بلند مدت به فعالین اقتصادی داده شود تا بتوانیم به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.

سیف افزوود:  علاوه بر بحث تبصره های تکلیفی، تعیین تکلیف و سامان دادن به بازار غیر متشکل پولی یکی دیگر از عوامل مهم استزیرا 25 تا 30 درصد از فعالیت های موجود در بازار پولی زیر چتر بانک مرکزی نیست و  به هیچ وجه این موضوع قابل قبول نیست زیرا این منابع متعلق به مردم است.

سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص انتقادات موجود به سیستم بانکی گفت: من انتقادان وارده به سیتم بانکی را قبول دارم اما فکر میکنم فعالین اقتصادی باید انتظارات درستی از نظام بانکی داشته باشند اما توجه به این موضوع مهم است زیرا مبلغ قابل توجهی از سرمایه منابع بانک تخت عناوین مختلفی همچون معوقات بانکی و... قفل است.

سیف با بیان اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است باید در جهت افزایش سود حرکت کند اما نه بدون محدودیت بلکه باید توسط سیاست گذارمحدوده عملکرد تعیین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تفاهم کم سابقه ای بین تیم دولت وجود دارد، گفت : همه ما باید تلاش کنیم تا انضباط مالی در سیستم بانکی حفظ شود زیرا بحث بسیار جدی است و خوب است که سعی کنیم انتقادات هدایت گر و راه گشایی ارائه کنیم.

سیف در پایان اظهار داشت: نظام بانکی آماده همکاری با بازار سرمایه است زیرا این بازار مسئول تامین نالی بلتد ندت و بنگاه های بزرگ است و در کنارآن، نظام بانکی مسئول تأمین مالی سرمایه در گردش و بنگاه ها و واحدهای کوچک است.

و این مستلزم ایجاد تحولات بزرگ و جدی در بازار سرمایه است و نظام بانکی آماده همکاری کامل با بازار سرمایه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، سیف ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار