جدیدترین مورد تبعیض‌نژادی در آمریکا

آیا رنگ سیاه در آمریکا به معنی شرارت است؟

بررسی پرونده قتل نوجوان سیاهپوست آمریکایی و اعتراضات گسترده پس از آن بیانگر این مسئله است که برخلاف شعار برابری، تبعیض علیه رنگ سیاه در آمریکا فراوان دیده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کشته شدن یک جوان سیاهپوست آمریکایی با نام مایکل براون در شهر فرگوسن آمریکا بار دیگر خشم سیاهپوستان این کشور و اعتراض به نژادپرستی را به همراه داشته است. مایکل براون، 18 ساله روز شنبه در فرگوسن حومه سنت لوییس (در ایالت میسوری)، به ضرب گلوله پلیس کشته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در حالی کشته شده که اسلحه‌ای با خود نداشته است.

رئیس پلیس می‌گوید یک افسر پلیس پس از درگیری مایکل براون را چند بار از نزدیک هدف تیراندازی قرار داده است. از سوی دیگر مادر براون گفته او با 8 گلوله به قتل رسیده است.

یکشنبه شب در پی مراسم یادبود شبانه در محل تیراندازی به این نوجوان در فرگوسن شورش‌های خیابانی به راه افتاد. در خشونت‌های یکشنبه شب فروشگاه‌ها غارت و ماشین‌ها و ساختمان‌ها تخریب شدند. این اعتراضات به حدی بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواستار حفظ آرامش در این شهر شد.

وسعت این اعتراضات به حدی بود که اداراه هوانوردی آمریکا پس از بالا گرفتن تظاهرات در شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا دستور ممنوعیت پرواز هواپیماها بر فراز این شهر را صادر کرد.

قوانین تبعیض‌آمیز در آمریکا علیه سیاه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است. فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.

هرچند این نوع رفتار همواره وجود داشته و تعداد زیادی از سیاهپوستان به دلیل رفتار نژادپرستانه نیروهای پلیس این کشور جان خود را از دست می‌دهند اما عدم پوشش رسانه‌ای و توجه شبکه‌های خبری پوششی برای رفتار پلیس به شمار می‌رود.

شاید در این مورد خانواده براون باید ممنون کشیشی با نام شارپتون بود که با پیگیری این موضوع و برگزاری کنفرانسی خبری بر  بیگناه بودن این نوجوان تاکید و این احتمال را مطرح کرد که ممکن است پلیس آمریکا رفتاری نژادپرستانه را اتخاذ کرده باشد.

واکنش جامعه سیاهپوستان در واکنش به این پرونده و پرونده تروان مارتین که وی نیز در سال 2012 به ضرب گلوله یک  نگهبان محلی کشته شد بیانگر این مسئله است که این جامعه به راستی از رفتار تبعیض آمیز دولت رنج برده و از چنین فرصتهایی برای مطرح ساختن نارضایتی خود استفاده می‌کنند.

اما رئیس پلیس شهر فرگوسن آمریکا اعلام کرد: اداره پلیس از اعلام نام افسری که در مرگ براون نقش داشته خودداری می کند.

این اداره پیش از این اعلام کرده بود ساعت 12:00 به وقت محلی نام این مامور را اعلام خواهد  کرد.  مقامات امنیتی این شهر علت این اقدام را حفظ امنیت و سلامت مامور ضارب اعلام کردند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، تبعیض ، نژاد ، آمریکا ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.