کرمان/

تجهیز 20 هزار هکتار باغات استان به سیستم آبیاری تحت فشار در سال جاری

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : امسال 20 هزار هکتار از باغات استان کرمان در راستای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار با تخصیص اعتبارات هدف گذاری شده است.

ابراهیم یوسفی در حاشیه برگزاری همایش آبیاری تحت فشار در رفسنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود : در سیستم آبیاری تحت فشار راندمان آبیاری افزایش میابد و در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی تصریح کرد : در استان کرمان 60تا 70 درصد آب در روش غرقابی هدر می رود و به مصرف مفید گیاهی نمی رسد.

یوسفی گفت : با توجه به اینکه در رفسنجان هرساله تعدادی از چاهها از رده خارج و خشک می شوند لزوم استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار به کشاورزان توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر 6300 هکتار زمین در رفسنجان به آبیاری نوین مجهز شده اند.

یوسفی گفت : در کل استان 105 هزار هکتار برای همه محصولات زراعی و باغی در شمال و جنوب استان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شدند که از این میزان 52 هزار و500 هکتار مربوط به باغات جنوب استان کرمان ( منطقه جیرفت ) و 52 هزار و 500 هکتار مربوط به باغات شمال استان است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : در سال گذشته سهم یارانه دولتی برای تجهیز هر هکتار 5 میلیون و 600 هزار تومان بوده و در سال 93 با کمی افزایش رو برو خواهد بود.

وی افزود : پارسال تخصیص اعتبارات بسیارکم بود و 2600 هکتار باغ در کل استان به آبیاری نوین مجهز شد.

یوسفی در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان مبنی براینکه برای رفع مشکل شوره زدن لوله های این سیستم ، مدتی پس از نصب سیستم آبیاری تحت فشار ، آبیاری را مختل می کند چه باید کرد ؟ گفت : زمانی که متقاضی برای اجرای سیستم آبیاری اقدام می کند ، آزمایش آب و خاک از زمین زراعی و مزرعه انجام می شود و چنانچه کیفیت مناسب برای آبیاری تحت فشار نداشته باشد سیستم انجام نمی شود.

وی ادامه داد : اگر کیفیت آب و خاک نامناسب باشد اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را توصیه نمی کنیم و به کشاورز استفاده از سیستم آبیاری کم فشار توصیه می کنیم.

ابراهیم یوسفی در تعریف سیستم آبیاری کم فشار افزود :در این روش لوله گذاری در سطح مزرعه با شکل منظم و لوله های فرعی و اصلی قرار می گیرند که در این صورت آب کم مصرف می شود و برای درختان مفید است./ب

برچسب ها: آبیاری ، تحت فشار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.