جمشید ممتاز مطرح کرد

توضیحات در مورد قطعنامه 1929 / تاسیسات آب سنگین از مشکلات اساسی مذاکرات / بازگشت به شرایط قبل از نوامبر 2013

مشاور حقوقی وزیر خارجه گفت: در قطعنامه 1929 سال 2012 که آخرین پرونده هسته‌ای در قالب فصل هفتم منشور ملل متحد است در مسئله توسل به زور تاکید می‌شود اما ما به این قطعنامه وقعی قائل نمی‌شویم و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "جمشید ممتاز" مشاور حقوقی وزارت امور خارجه با حضور در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم که صبح امروز در دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد گفت: باید تاکید کنم به دنبال شکست مذاکرات سال‌های 2003 تا 2005 بین ایران و تروئیکای اروپایی که علتش مخالفت سه دولت اروپایی با شناخت حق غنی سازی اورانیوم بود، گروه 1+5 در تاریخ 2008 بسته‌ای را عرضه داشت که در آن تاکید کرد ایران حق غنی سازی ندارد و فقط این کشورها دسترسی به بازار سوخت را تضمین می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: این مذاکرات با شکست روبه رو شد و برای این که مشخص شود بعد از مذاکرات چه وضعی به وجود آمد باید به مصوبه 22 سپتامبر 2005 شورای حکام نگریست که طی آن مخفی کاری ایران را محکوم می‌کنند و می‌گویند دارای ابعاد امنیتی است و از حیطه وظایف آژانس خارج است، سپس در ششم فوریه 2006 گزارشی به شورای امنیت می‌دهند و در آن بر توقف برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند.  
 
ممتاز اظهار داشت: توقف غنی سازی اهمیت زیادی دارد و در اولین قطعنامه شورای امنیت که براساس فصل هفتم بود تاکید شد و علت تصویب این امر بود که به شورای امنیت جنبه الزام آور دهند.
 
وی ادامه داد: هدف از قطعنامه اول و دوم این بود که ایران ملزم شود از غنی سازی دست بردارد و در این قطعنامه‌ها کوشش شد جلوی فعالیت‌ها گرفته شود و دولت‌ها از اعطای کمک خودداری کنند و اشخاص حقیقی و حقوقی که عضو سازمان ملل بودند اموالشان ضبط شود.  
مشاور حقوقی وزارت خارجه بیان کرد: در قطعنامه 1929 سال 2012 که آخرین پرونده هسته‌ای در قالب فصل هفتم منشور ملل متحد است در مسئله توسل به زور تاکید می‌شود؛ اما ما به این قطعنامه وقعی قائل نمی‌شویم و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: اگر در سال 2005، 160 تا 170 سانتریفیو‍ژ داشتیم هم اکنون حدود 30 هزار تا داریم، البته در این مدت مذاکرات ادامه داشت و در تمام قطعنامه‌های شورای امنیت 5 کشور عضو این شورا به اضافه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئول دستیابی به راه حلی مورد قبول بین طرفین خواهند بود.
 
ممتاز تصریح کرد: این سند در نهایت در نوامبر 2013 مورد پذیرش طرفین قرار گرفت؛ اما سوال اول این است که ماهیت حقوقی سند چیست چرا که متاسفانه در ایران حتی حقوقدانان تاکید می‌کنند که این سند تعهد بین‌المللی ایجاد می‌کند و آن را با معاهده بین‌المللی مقایسه می‌کنند اما هیچ تعهدی براساس حقوق بین‌الملل برای طرفین متصور نیست و در صورت نقض تفاهم و یا عدم اجرای مصوبات طرف مسئول نقض، هیچگونه مسئولیتی در عرصه بین‌الملل ندارد.  
 
وی افزود: سند 2013 نقشه راهی بیش نیست و برنامه عمل مشترکی به منظور راه حل مورد قبول در دراز مدت برای طرفین است.
 
ممتاز بیان کرد: اگر اعلامیه مشترک ظریف و اشتون در 24 نوامبر صادر شد در اثبات نقشه راهی است که می‌توانیم به نتیجه ملموس برسیم چون در بیانیه آمده است که طرفین متعهد می‌شوند برای حسن نیت برای حصول توافق فعالیت خود را ادامه دهند.
 
وی در ادامه درباره محتوای سند 2013 اظهار داشت: طرفین داوطلبانه اقدامات یک جانبه‌ای را انجام می‌دهند برای ایجاد یک جو مناسب و این که مایلند مذاکرات به نتیجه برسد که طی آن یک سری تعهداتی را برعهده گرفته‌اند.
 
مشاور حقوقی وزیر خارجه اظهار داشت: تعهداتی که 1+5 قبول کرده هیچ ارتباطی به تحریم‌هایی که براساس قطع نامه‌های شورای امنیت به وجود آمده ندارد چون کشورهای عضو 1+5 اختیاری ندارند تا برای مصوبات شورای امنیت تصمیم بگیرند. 

ممتاز افزود: تاسیسات آب سنگین از مشکلات اساسی مذاکرات است و مسئله دیگر این است که طی توافق ژنو فوردو و نطنز نباید توسعه یابند، البته تصویب پروتکل توسط ایران سیستم بازرسی را تقویت می‌کند.
 
مشاور حقوقی وزارت خارجه تصریح کرد: در صورت عدم دستیابی به توافق در آذر ماه به شرایط قبل از نوامبر 2013 برمی‌‌گردیم چرا که سند 2013 حقوقی نیست و تعهدی ایجاد نمی‌کند و غنی سازی در حد 5 درصد ادامه می‌یابد و ضرورت داشته باشد بالاتر هم می‌رود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سند 2013 ظریف و اشتون آمده است تا زمانی که در کل مسائل توافق نشود درباره چیزی توافق نمی‌شود و اگر هم مسائل حل شود می‌توان گفت که به توافق نایل آمده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مشاور ، حقوقی ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار