نسخه‌های اپتومتریست‌ها تحت پوشش بیمه نیست

رئیس انجمن اپتومتری ایران گفت: در تمام دنیا اپتومتریست‌ها عینک‌های طبی را ساخته و تحویل بیمار می‌دهند و خدماتشان تحت پوشش بیمه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علی میرزایی جانی رییس انجمن اپتومتری ایران در نشستی با خبرنگاران به پوشش بیمه‌ای نامناسب خدمات اپتومتری به عنوان یکی از معضلات این گروه اشاره کرد و گفت: برخی از سازمانهای بیمه‌گر به دلیل کمبود بودجه و برای کاهش هزینه‌های خود نسخه‌های اپتومتریست‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و از بیماران خواستار این هستند تا نسخه‌های خود را توسط یک چشم پزشک مهر کنند. 

وی با اشاره به اینکه مراجعه به چشم‌پزشک برای تایید نسخه‌ اپتومتریست هزینه‌ ویزیت را بر دوش بیمار می‌گذارد تصریح کرد: این روند یک سیکل باطل و معیوب را ایجاد می‌کند زیرا بیماران برای نپرداختن هزینه‌های اضافی از ادامه درمان منصرف می‌شوند. 

به گفته وی این روند علاوه بر ایجاد هزینه‌های اضافی برای بیماران جایگاه اپتومتریست‌ها را نیز زیر سوال می‌برد. 

اپترمتریست‌ها از قانون نظام صنفی مستثنی هستند

در ادامه علی میرزاجانی رییس انجمن اپتومتری ایران در بیان معضلات و مشکلات فعالیت اپتومتریست‌ها اظهار داشت: عدم توجه و تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت به قانون و آرامی متعدد دیوان عدالت اداری در زمینه فعالیت اپتومتریست‌ها یکی از معضلات اساسی صاحبان این حرفه است. 

وی افزود: وزارت صنعت و اتحادیه مربوطه مرتب مزاحم فعالیت اپتومتریست‌ها در زمینه ساخت عینک طبی می‌شوند و آنها را به دلیل نداشتن پروانه کسب تحت فشار قرار می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه دیدگاه وزارت صنعت و به اپتومتریست‌ها سنتی است تصریح کرد: وزارت صنعت معتقد است عینک به عنوان یک کالا فروخته می‌شود و باید به فعالیت اپتومتریست‌ها به عنوان یک کار صنفی نگاه کرد. در حالی که در قانون دیوان عدالت اداری اپتومتری به عنوان یک حرفه‌ وابسته به پزشکی تعریف شده است و در قوانین مربوطه ساخت عینک طبی جز یکی از خدمات اپتومتری به شمار می‌رود. 

به گفته وی 50 درصد عینک‌سازی‌ها در کشور زیر نظر اپتومتریست‌ها هستند و ما بقی عینک‌سازی‌های قدیمی دارای مجوز وزارت بهداشت و یا بدون مجوز هستند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.