در سفر دو روزه به عشق آباد؛

ستاری با رییس جمهور و مقامات عالی ترکمنستان دیدار کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به منظور افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، در عشق آباد، به ترکمنستان سفر و با رییس جمهور، وزیر امور خارجه و چند مقام بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌گو کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهر عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان میزبان دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور بود تا وی علاوه بر دیدار با رییس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور با چند تن از مقامات بلندپایه و صاحبان صنایع و بخش خصوصی ترکمنستان به گفت‌و‌گو و رایزنی بپردازد. 

ستاری در این سفر همچنین با قربانقلی بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان به تشریح دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران پرداخت. 

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در این دیدار بیان کرد: با توجه به وجود ظرفیت و پتانسیل در ۲ کشور دوست و همسایه، ترکمنستان و ایران می‌توانند مکمل اقتصادی همدیگر باشند. 

ستاری نیز در دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان اظهار کرد: تهران علاقه‌مند به توسعه و گسترش بیشتر مناسبات ثمره بخش و سازنده با عشق‌آباد است. 

از سوی دیگر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه سفر ۲روزه خود به عشق‌آباد، با وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور علمی و ورزش و نیز معاون رییس جمهور در امور بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت‌گو کرد. 

در این ملاقات‌ها، مسائل روند فعلی و دورنمای مناسبات میان عشق‏‌آباد و تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته‌است. 

دکتر ستاری در این ملاقات‌ها ضمن اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه علم و فناوری، به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه این دستاورد‌ها و صادرات محصولات فناورانه به کشور ترکمنستان در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید برای تقویت مناسبات با کشورهای همسایه اشاره کرد. 

بررسی مشکلات شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی جهت ورود به بازار ترکمنستان از دیگر محورهای مذاکرات معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود. 

همچنین در روز ۳۰ مرداد دکتر ستاری در همایش صنعتی بازرگانی ایران و ترکمنستان در جمع صنعتگران ایرانی و ترکمن و مقامات عالی‌رتبه ترکمنستان سخنرانی نمودند. 

براساس این گزارش، ستاری در این سفر علاوه بر افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران که با حضور بایمراد خواجه محمداف معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز و نیز دیپلمات‌های خارجی مقیم عشق‌آباد و قرائت پیام رئیس جمهور ترکمنستان به این نمایشگاه، همراه بود، در نخستین همایش روز اقتصاد ملی ایران به میزبانی عشق آباد حضور یافت و با مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و نمایندگان بخش‌های خصوصی ترکمنستان به گفت‌و‌گو پرداخت. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ساعت ۲۱ روز پنجشنبه به تهران بازگشت. 

نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، حدود ۱۲۵ شرکت در قالب حدود ۱۰۰ غرفه در مساحت بیش از ۱۶۰۰ متر مربع در محل قصر نمایشگاهی عشق‌آباد حضور دارند و به مدت ۳ روز آخرین محصولات تولیدی خود را به معرض نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه تا یکم شهریورماه برپاست. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار