نبوی در نشست ماهانه جام؛

ادعای همکاری آمریکا با ایران علیه داعش یک توطئه است/دولتمردان با گارد بسته مذاکره کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ادعای آمریکا به منظور همکاری با ایران برای مقابله با داعش یک توطئه است و آن‌ها می‌خواهند از این طریق علاوه بر عراق در سوریه پایگاه‌های خود را بگسترانند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، مرتضی نبوی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین درباره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: به حق باید از این دو بزرگوار به عنوان بازوهایی برای مسئولان در جمهوری اسلامی از نظر آرمانگرایی، انقلابی بودن، اخلاق و جدیت و مجاهدت نام برد.  
 
وی به وجود جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرد: وجود چنین جایگاهی به عنوان تنظیم کننده روابط میان قوا و مردم و مسئولان موجب وجه تمایز ایران با بسیاری از کشور‌ها شده است که توانسته‌ایم به برکت وجود چنین جایگاهی تمامی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.  
 
عضو شورای حل اختلاف قوا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم گفت: ارزیابی عملکرد یک دولت کار بسیار دشواری است و در کلان باید گفت تمامی دولت‌ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند و اینکه در جمهوری اسلامی علی رغم وجود تمامی توطئه‌ها، فشار‌ها، ترور مسئولان و طرح‌های براندازی نظام، کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها پیشرفت‌های قابل قبولی را داشته‌ایم.  
 
نبوی ادامه داد: توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در پیشرفت و توسعه کشور مطرح است که این شاخص قبل از انقلاب در حد بسیار پایینی بوده اما اکنون در اقتصاد دانش بنیان و زمینه‌هایی همچون نوآوری، میزان تحصیلات و زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی توانسته‌ایم به رشد قابل قبولی برسیم، اما در زمینه اقتصادی و انگیزشی بسیار رشد نامناسبی داریم که این امر به دلیل وجود نوع مقررات و موضوعاتی است که به دولت‌ها بر می‌گردد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استیضاح فرجی دانا از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از رسانه‌ها قصد سیاسی جلوه دادن این استیضاح را داشتند، اما استیضاح وزرا به عنوان یکی از اختیارات مجلس مطرح است و اگر چنین اختیاری را به رسمیت نشناسیم، یعنی به این معنا است که ما فاقد مردم سالاری و دموکراسی هستیم، لذا نباید در این زمینه تفتیش عقاید کرد، چرا که نمایندگان حق سوال و وزرا حق دفاع برای خود دارند.  
 
نبوی درباره تفاوت میان دولت شهید باهنر و دولت میرحسین موسوی در گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: شهید باهنر مواضع انقلابی و مذهبی و نگاهی جامع داشت، اما موسوی در زمینه‌های مختلف همچون اقتصادی دارای گرایش‌های خاصی بود و وجود اختلافات دیدگاهی موجب مرزبندی در جریان‌های سیاسی کشور شد و آن سعه صدری که لازمه ریاست بود، در دولت موسوی مشاهده نشد و نتوانستیم دولت بجای مانده از شهیدباهنر را جمع کنند و در واقع به سمت و سوی یک جناح خاص کشیده شد، لذا شرح صدر و نوع مدیریت و بینش عمیقی که در شهید باهنر بود، در میرحسین موسوی مشاهده نمی‌شد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد دولت در بعد سیاست خارجی گفت: دولتمردان تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ را به عنوان یک اصل قرار داده بودند و اینکه تحت حل شدن این رابطه تحریم‌ها سبک می‌شود و در سایه آن مسائل داخلی و اقتصادی حل خواهد شد و خیلی طول نکشید که این راهبرد مشخص شد که به نتیجه نمی‌رسد و حتی در اظهارات اخیر رئیس جمهوری مشاهده کردیم که بنای فعالیت اقتصادی را بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گذاشته‌اید.  
 
نبوی ادامه داد: غربی‌ها نیازمند حل مذاکرات هسته‌ای هستند و در طول این مبارزه تلاششان این است که حداکثر امتیاز را بگیرند و حداقل‌ها را به ایران ندهند، لذا مذاکره کنندگان باید با گارد بسته و هوشمندی و هوشیاری با تکیه بر نرمش قهرمانانه به منظور رسیدن به هدف و احقاق حقوق ملت به جلو بروند.  
 
وی گفت: حریف ما را دشمن خود می‌داند و در مقامی است که به ما امتیاز ندهد مگر در جایی که چاره‌ای نداشته باشد و مجبور به تسلیم شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وجود برخی اختلافات میان اصولگرایان گفت: بزرگان ما که در جایگاه داوری این جریان بودند، در انتخابات روبروی هم ایستاده‌اند و در مواقعی به یکدیگر چنگ می‌انداختند که این مسئله برای ما بسیار بد بود و در ‌‌نهایت نتیجه انتخابات را اینگونه رقم زد که آثار آن ادامه دارد و امیدواریم با توجه به این تجربه بتوانیم به سمت عقلانیت برویم.  
 
وی به ادعاهای آمریکا برای همکاری با ایران علیه داعش اشاره و تصریح کرد: وجود چنین ادعایی از سوی آمریکا یکی از طنزهای مضحک است چرا که آن‌ها خودشان گروهک تروریستی داعش را برای برهم زدن ثبات جهانی به جلو آوردند و این یک توطئه است تا بتوانند علاوه بر عراق پایگاه‌های خود را به بهانه حمله به داعش در سوریه بگسترانند.  
 
نبوی درباره انتخاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم اشاره و تصریح کرد: محمدعلی نجفی سابقه وزارت علوم را در کارنامه خود داشته و امیدواریم دولت با توجه به حساسیت‌های وزارت علوم شخصی را معرفی کند که نسبتی با فتنه نداشته باشد.  
 
عضو شورای حل اختلاف قوا ادامه داد: همت دولت در به نتیجه رساندن مذاکرات بوده و در این مسیر علاوه بر تغییر گفتمان انعطاف و نرمش قهرمانانه‌ای داشته و باید گفت که شرایط برای طرف‌های مذاکره کننده سخت است.  
 
نبوی به عملکرد دولت یازدهم در عرصه فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: علائم مثبتی در این زمینه مشاهده نمی‌شود و به خصوص اینکه ایراداتی به وزیر فرهنگ و ارشاد وارد شده است.  
 
وی به عملکرد دولت در حیطه اقتصادی اشاره و تصریح کرد: تلاش دولت در خروج از تورم بوده اما گویا اختلاف نظر در میان دولتمردان در این زمینه مشاهده می‌شود که هنوز در این عرصه نتوانسته‌ایم در حوزه مسکن از رکود خارج شویم که امیدواریم برنامه‌ها با هماهنگی کامل جهت رسیدن به اهداف به مرحله اجرا دربیاید.  
 
عضو شورای حل اختلاف قوا در پاسخ به این سوال که در شورای حل اختلاف آیا از سوی دولت نامه‌ای ارسال شده است، گفت: از طرف دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور نامه‌ای ارسال نشده است، اما در دولت قبل مرتب نامه می‌رسید و اگر موردی بود شورای حل اختلاف کار کار‌شناسی می‌کرد و در ‌‌نهایت نظر کار‌شناسی خود را به مقام معظم رهبری ارجاع می‌داد و ایشان اگر موردی بود به دو قوه مواردی را ابلاغ می‌کردند و مسائل حل می‌شد.  
 
نبوی درباره پاسخ‌هایی که از این شکایت‌ها از سوی شورای حل اختلاف و یا رهبری معظم انقلاب به وی داده می‌شد، تصریح کرد: بنا بر این نبود که این موارد افشاگری شود، تقریبا ۲۵ مورد که همه آن به رهبری ارجاع داده شد و در بعضی موارد نیز منجر به حل مسئله شد، البته مسائلی که حل نشده باقی ماند در حد کلان بود و نیازمند ریشه یابی است.  
 
وی پیرامون برخی مصوبات دولت گذشته که از سوی رئیس مجلس ملغی اعلام شد نیز اظهار داشت: بسیاری از مصوبات دولت توسط رئیس مجلس و هیئت حقوقی نقد می‌شود برخی ایرادهایی که احمدی‌نژاد در گذشته به رهبری ارائه می‌داد این بود که اعتقاد داشت رئیس مجلس نمی‌تواند مصوبات را لغو کند. در مورد استیضاح نیز همین مجلس نسبت به دولت گذشته کاملا فعال بود. در رابطه با این دولت کنونی نیز ملاحظات بسیار زیادی صورت گرفته است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مصوبات دولت‌ها بایستی مبتنی بر قانون باشد و تشخیص قانونی بودن آن برعهده مجلس است. رئیس مجلس هیئتی متشکل از ۴ حقوقدان باسابقه ترتیب داده است که اگر مصوباتی فرا‌تر و یا خلاف قانون باشد بررسی و رسیدگی کند. نتایج بررسی‌ها را به دولت ارائه می‌دهد تا آنرا اصلاح کند و اگر اصلاح نشد آنرا ملغی اعلام می‌کند.  
 
عضو شورای حل اختلاف قوا با بیان اینکه اتفاقات تیر ۷۸ و انتخابات ۸۸ از سابقه تاریخی و ذهن مردم بیرون نمی‌رود گفت: مردم ما از فتنه گران عبور کردند، چرا که آن‌ها چندین بار ثابت کرده‌اند که ساختارشکن هستند، اگرچه با پوشش اعتدال قصد وارد شدن داشتند اما بار دیگر به جای خود بازگشتند.  
 
نبوی در پاسخ به یکی از اعضا که می‌گفت چرا رئیس جمهور عصبانی می‌شود، تصریح کرد: برخی خصوصیات شخصی است، اما انتظار ما از روحانی‌‌ همان اعتدال و عقلانیتی است که مطرح کرده است. تدبیر، امید و در صحنه‌های خارجی قاطعیت را اضافه کند، بنابراین امیدواریم مشکلات اجرایی داخلی که فوق العاده سخت و پیچیده است باعث از کوره دررفتن وی نشود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: عضو ، مجمع ، تشخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار