رئیس سازمان غذا و دارو در سیزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان:

داروسازان در تولید علم و تحقیقات سرآمد هستند

دیناروند با بیان اینکه از 18 نفر دانشمند یک درصد علوم پزشکی 9 نفر آنها داروساز هستند، گفت: در حوزه و صنعت دارویی کشور وضعیت مطلوبی داریم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در سیزدهمین کنگره سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه وضعیت داروسازی در کشور اختلاف چشمگیری با سالهای قبل از انقلاب اسلامی دارد، اظهار داشت: تعداد داروسازان در کشور کمتر از 20 هزار نفر است اما همین جامعه کوچک در نظام سلامت و توسعه علمی و فناوری و همچنین ارائه خدمات گام‌های بلندی برداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث خدمات علی‌رغم بی انصافی‌ها و اختلافات خوب عمل کرده‌ایم تصریح کرد: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم تا شان داروسازان حفظ شود و در جهت کنترل قیمت‌ها به منظور کاهش فشار بر روی مردم تلاش می‌کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: برای شش ماهه دوم امسال نیز در تلاش هستیم تا قیمت دارو ثبات داشته و در حد توان نیز بتوانیم کاهش قیمت را برای بیماران داشته باشیم.

به گفته وی، وزارت بهداشت برای اصلاح مارژین دارو تلاش خود را می‌کند تا صنعت داروسازی صادقانه و اقتصادی به کار خود ادامه دهد.

برخوردی با مصرف روغن پالم در شیرخشک نداشته‌ایم

دیناروند با اشاره به اینکه به لحاظ صرفه جویی ارزی در مواد اولیه وارداتی و همچنین تولیدات دارو حدود 20 درصد صرفه جویی شده است، اظهار کرد: در تولیدات داخلی 80 درصد صرفه جویی ارزی داشته‌ایم و اگر مقایسه‌ای با مصرف دارو در مجامع بین‌المللی داشته باشیم در 10 گروه دارویی به جز آنتی بیوتیک که از سایر کشورهای اروپایی مصرف بالاتری داریم در سایر داروها مصرف ما پایین است.

وی همچنین در خصوص سرانه مصرف دارو در کشور و کنترل نسخ اظهار داشت: میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه 3.2 است که اگر به 2.5 برسد با میانگین دنیا برابری می‌کنیم.

وی در خصوص وجود روغن پالم در شیر خشک بیان داشت: در شیر خشک تولید داخل که پایه آن وارداتی است از منابع معتبر اروپا استفاده کرده‌ایم و در شیر خشک صنعتی تولید داخل استفاده از چربی گیاهی مجاز نیست.

به گفته وی، سیاست وزارت بهداشت در رابطه با روغن پالم کاهش مصرف است اما سرانه مصرف روغن نباتی 20 کیلوگرم است که بسیار بالاست.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: سهم بازار دارویی کشور سال گذشته رقمی معادل 8 هزار میلیارد تومان بوده که امیدواریم امسال به 9 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار