سرپرست عروسک ‌گردانان" شهر موش‌ها 2" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"کُپل" عروسک خاطره انگیز بچگی‌ام است/عروسک‌ گردانی " گوش‌دراز" به خاطر پلیس بودنش دشوار بود

عروسک گردانی کاراکتر "کُپل" را به خاطر علاقه‌ام در کودکی به این شخصیت از مرضیه برومند درخواست کردم.

محمد اعلمی عروسک ‌گردان و سرپرست عروسک‌ گردانان " شهر موش‌ها2" در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: فیلم سینمایی " شهر موش‌ها 2" پروژه‌ای عظیم، جذاب و البته دشواری بود، روند تولید 1 سال به طول انجامید و شش ماه مشغول ضبط بودیم.

وی افزود: در این پروژه علاوه بر سرپرست تیم عروسک گردان‌‌ها، عروسک گردانی کاراکتر‌هایی چون "کپل"، "مشکی"، "گوش‌دراز" و "خرموش" را نیز بر عهده داشتم.

اعلمی در خصوص عروسک ‌گردان‌های این اثر اظهار داشت: در این پروژه سه نسل از عروسک‌‌گردان‌ها حضور داشتند و یک همکاری و همدلی بی‌نظیری در کار بود و این اثر برایم تجربه بسیار عالی پس از گذشت 25 سال کار در این حرفه بود.

عروسک ‌گردان کپل در خصوص عروسک ‌گردانی این  کاراکتر عنوان کرد: زمانی که "شهر موشهای 1 "پخش شد من تنها 12 سال داشتم و به شدت عاشق کاراکتر کپل بودم و زمانی که از طرف برومند به این پروژه دعوت شدم از برومند خواستم تا عروسک گردانی کپل را به من واگذار کند و برومند هم علاوه بر کپل عروسک‌ گردانی شخصیت‌های دیگر را هم برعهده من گذاشت.

وی در خصوص صحنه شعر خواندن کپلک و رقصیدن کپل و دم باریک بیان کرد: این صحنه خیلی خوب در ذهنم مانده ابتدا با عروسک ‌گردان‌ها صحنه را در ذهنمان تجسم کردیم و حالت‌های رقص را ریز به ریز بازی کردیم تا برای مخاطب قابل پذیرش باشد و چون نیازمند حرکت‌هایی جزیی بود، ازعروسک ‌گردان‌های کمکی برای گرفتن دست کپل به کمرش و تکان‌های درحال رقص استفاده کردیم و برومند هم در زمان اجرا تکانی را به کار اضافه و یا حذف می‌کرد.

وی در خصوص مشکلات عروسک ‌گردانی تصریح کرد: عروسک ‌گردانی نوعی جان بخشیدن به عروسک است و باید به نوعی هدایت شود که با صدا، دوربین و فضای موجود هم‌خوانی داشته باشد و تمامی این موارد نیازمند یک هوش بالا و سرعت عمل درکار است، البته تمامی این دشواری‌ها خاصیت‌های این حرفه است و در این پروژه دشواری‌های بسیاری بود اما این سختی‌ها لذت بخش بود و تجربه بی‌نظیری را بچه‌ها کسب کردند چون در این اثر عروسکی تکنیک‌های جدیدی وارد کار شده بود و می توان گفت برای من هم که سال‌ها در این حرفه کار می‌کنم کلاس درس بود.

وی افزود: این کار در یک سوله‌ای بزرگ و با یک دکور عظیم ساخته شد به نحوی که برخی  از عروسک ‌گردان‌ها برروی داربست‌های تعبیه شده به عروسک گردانی مشغول بودند و یا گاهی در پیچ و خم‌هایی مجبور به تکان دادن عروسک می‌شوند.
 
که در کنار همه این سختی‌ها باید به این حرفه عشق داشته باشید تا بتوانید از بودن در فضا لذت ببرید.
 
عروسک گردانی هم مانند بازیگری  نیازمند پیدا کردن شخصیت است و این هنر یک عروسک گردان است که کاراکتر ها شبیه هم نشوند و جذابیت‌های خود را برای مخاطبان داشته باشند و ریز‌ترین حرکت‌ها برای شخصیت عروسکی معنا‌دار است و این ریزبینی‌ها منحصر به جذابیت و سختی کار در این حرفه می‌شود.
 
اعلمی در خصوص خاطراتش از "شهر موش‌ها 1" و همچنین آغاز حرفه عروسک گردانی است گفت: زمانی که "شهر موشها 1" پخش شد 12 ساله بودم و به شدت به این فیلم علاقه داشتم و پس از تحصیل در رشته بازیگری علاقمند به این حرفه شدم و کلاس‌هایی را با اساتید بزرگ عروسکی گذراندم و در ابتدا به عنوان طراح صحنه وارد پروژه" قصه‌های تابه تا "مرضیه برومند شدم و از آن به بعد حرفه هم عروسک گردانی را به صورت حرفه‌ای آغاز کردم در ابتدا شخصیت سنجد که عروسک شخصی خودم بود را با تایید مدیران وارد کار کردم و با نگار  استخر این همکاری را آغاز کردیم و تا به امروز این حرفه را به صورت جدی ادامه دادم.
 
وی افزود: پروژه "شهر موش‌ها 2" بیش از 120 عروسک گردان داشت و هدایت و جای گیری این عروسک گردان‌ها کار بسیار دشواری بود که خدا را شکر توانستیم این کار را به خوبی به اتمام برسانیم و تمامی گروه با عشق و علاقه و صبورانه در پروژه حضور داشتند.
 
وی در خصوص سخت بودن عروسک گردانی "دراز گوش" ادامه داد: عروسک گردانی" دراز گوش" خیلی سخت بود و زمانی که برومند این کاراکتر را به من سپرد در ابتدا نپذیرفتم اما وی تاکید داشت که از عهده‌ی این کار بر خواهم آمد و این قوت قلب وی باعث شد که این شخصیت را بر عهده بگیرم البته دراز گوش به خاطر بودنش سختی‌های خاص خودش را داشت بخصوص زمانی که بلندگو دردست باید 180 درجه می‌چرخیدم و این حرکت در دکور یکی از دشوارترین صحنه‌ها بود که خدا را شکر توانستم از عهده‌اش بربیام.
 
اعملی در ادامه در خصوص حذف برخی از صحنه‌ها و مونتاژ کار بیان کرد: برخی از صحنه‌ها  با توجه به ریتم کار حذف شد و ما عروسک گردان‌ها  در حین اجرا باید توجه داشته باشیم که طلایی ترین کارها را زمانی انجام دهیم که در زمان مونتاژ حذف نشود در واقع عروسک گردانی به نوعی بازیگری است باید تمامی جوانب را در نظر گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: از تمامی دوستانی که در این پروژه با همدلی و صبوریشان همکاری کردند و بخصوص برومند و حکمت که باری دیگر خاطرات کودکی‌امان را برایمان زنده کرد سپاسگزاریم و پس از 25 سال تجربه خاطره انگیزی برایم رقم خورد.


گفتگو از منا شمسایی


انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار